مادر آهل آمَد؛ اگر سکوت کنیم منازلمان را هم به گماشتگان می‌سپارند

اقلیمه هاناس مادر ۵٧ ساله اهل آمد از چهار روز پیش در گردهمایی‌های اعتراضی به غصب شهرداری‌ها شرکت می‌کند. دایه اقلیمه می‌گوید:"اگر سکوت کنیم منازلمان را به گماشتگان می‌سپارند."

   پس از کودتای سیاسی اردوغان علیه شهرداری‌های کردستان در ١٩ آگوست/ ٢٨ تظارهرات و گردهمایی هر روز در آمد برگزار شده است.

   اقلیمه هاناس ۵٧ ساله از روز اول اعتراضات فعالانه در گردهمایی‌ها شرکت کرده است. دایه اقلیمه در مقابل ساختمان 'آمَد اَی‌زد‌سی پلازا' در تحصن عمومی اعتراض خویش را به غصب شهرداری از سوی رژیم کودتاگر جمهوری ترکیه اعلام نمود.

   روستای دایه اقلیمه در دهه ١٩٩٠ میلادی از سوی ارتش ترکیه به آتش کشیده شد. آنان از منطقه لیجه مهاجرت کردند و در محله آلپاش شهر آمَد اسکان یافتند. این مادر مقاومتگر برای تحصن‌کنندگان آواز می‌خواند و رژیم کودتاگر ترک را به میدان فرا می‌خواند. دستش را بلند کرد و فریاد می‌زند:"تا لحظه مرگ اینجا خواهم بود."

​​​​​​​   هاناس سپس می‌افزاید:"مگر تا کی باید سکوت کنیم." و می‌گوید:"اگر امروز در مقابل گماشتگان (قیم‌‌ها) ساکت بنشینیم فردا برای خانه‌های ما هم گماشته تعیین خواهند کرد."

​​​​​​​   هاناس خطاب به نژادپرستان و جنبش‌های فاشیست ترک که مدعی می‌شوند معترضان در قبال دریافت پول به خیابان آمده‌‌اند گفت:"من برای پول حتی بای پدرم هم گام برنمی‌دارم. وقتی تصاویرم در شبکه‌های اجتماعی پخش شد نژادپرست‌ها هار شدند. آنهایی که در شبکه‌های اجتماعی حرف مفت می‌زنند باید حساب کار دستشان بیاید. آتش به قلب من زده‌اند. من حق خود را می‌خواهم. در راه حق و برای حق به اینجا آمده‌ام."

​​​​​​​   دایه اقلیمه اعتراض خود را به زبان کردی و زبان ترکی بیان می‌کند و می‌گوید:"من دزد نیستم [اشاره به رژیم فاسد اردوغان]، حق هیچ کسی را تباه نکرده‌ام، اما حق من را غصب کرده‌اند."

​​​​​​​   هاناس سپس فریاد می‌زند:"تا لحظه مرگ اینجا خواهم ماند. تا مرگ اینجا می‌مانم." و سپس ترانه‌ای با مضمون 'با مقاومت می‌توانیم به پیروزی دست یابیم' را برای متحصنین می‌خواند.