متن فارسی نطق رییس‌مشترک ک.ن.ک در کنفرانس رایزنی ملی روژهلات کردستان منتشر شد

ریبوار رشید رییس‌مشترک کنگره ملی کردستان (ک.ن.ک) در نطقی که در کنفرانس رایزنی ملی برای روژهلات کردستان قرائت کرده، به تشریح اقدامات ک.ن.ک در راستای اتحاد سیاسی احزاب روژهلات کردستان پرداخته است. متن بیانیه ک.ن.ک که در کمفرانس

ریبوار رشید رییس‌مشترک کنگره ملی کردستان (ک.ن.ک) در نطقی که در کنفرانس رایزنی ملی برای روژهلات کردستان قرائت کرده، به تشریح اقدامات ک.ن.ک در راستای اتحاد سیاسی احزاب روژهلات کردستان پرداخته است. متن بیانیه ک.ن.ک که در کمفرانس رایزنی ملی در تاریخ ۱۶ و ۱۷ سپتامبر امسال در استکهلم سوئد برگزار شد، بدین شرح است:

 

نشست رایزنی ملی درباره‌ی وضعیت روژهلات كردستان

دوستان و شركت كننده‌گان محترم:

كنگره‌ ملی كردستان (ك.ن.ك) بر طبق روالی کە از سال ٢٠١١ بە بعد در پیش گرفتە است، در هرشرایط بغرنج و فوق العادەای در کردستان نشست مشورتی برگزار می‌نماید. نشست اول در اکتبر ٢٠١١ در مورد وضعیت کلی حاکم بر کردستان در شهر بروکسل برگزار گردید. نشست دوم کە در ماە نوامبر ٢٠١٢ در مجلس فرانسە برگزار گردید بە مسئلەی "روژاوا" (غرب کردستان) و وضعیت موجود آن زمان در سوریە پرادخت. نشست سوم کە بە وضعیت روژهلات کردستان و ایران می‌پرداخت، در آوریل ٢٠١٤ در کشور سوئد برگزار گردید. نشست بعدی کە تاحدودی نشستی جامع‌تر بود، در شهر "قرەهَنجیر" در باشور کردستان برگزار گردید و بە وضعیت موجود در باشور  کردستان پرداخت. همچنین در سال ٢٠١٧ نشست شور ملی کە بە هر چهار بخش کردستان می‌پرداخت در شهر سلیمانی برگزار گردید. شایان ذکر است کە تمامی نشست‌های سالانە کمیتە اصلی کنگرە نقش پلاتفرمی مشورتی را داشتەاند.

 

خانمها و آقایان

جنگ چالدران میان امپراتوری‌های صفوی و عثمانی خسارات جبران‌ناپذیری در سرزمین‌مان بوجود آورد، و سرآغاز تجزیە کردستان شد و پیماننامەهای فی مابین دولت‌های حاکم بر کردستان از پیماننامەی قصرشیرین (١٦٣٩) گرفتە تا پیماننامەی کلونیالیستی سایکس‌پیکو (١٩١٦) و متقاعب آن پیمان ننگین لوزان (١٩٢٣) میهن‌مان را تکە تکە گرداند.

 

رضاخان در نوروز ١٩٣٣با دستور بە تغییر نام "پرسیا" بە ایران راە پرده‌پوش کردن خواست‌های برحق ملت‌های تحت ستم در ایران کە در زیر لوای نام پرشیا یا پرسیا آشکارتر جلوە می‌نمود را پیش گرفت. زیرا کە نام‌های ایران، ترکیە، و سوریە و عراق بر اساس مفهوم‌های دولت ملی بنیان نهادە شدە بودند و هدف از آن‌ها اضمحلال اقلیت‌های ملی تحت ستم در آن‌ها بود. در این دولت‌های ملی نوین حاکمیت از آن فارس‌ها، ترک‌ها و اعراب بود ولی نە در زیر لوای فارسی، ترکی و عربی بلکە تحت عناوین ایرانی و ترکیه‌ای و

 

تاریخ یک سدە گذشتە نشان داد کە تئوری دولت ملی در تشکیل ملت ایرانی، ترکیه‌ای وغیرە تئوری شکست خوردەای است کە نتیجە نوعی حس خودبزرگ بینی و نژادپرستی ملت‌های حاکم در منطقە می‌باشد کە بیشترین عامل مشکلات گریبانگیر ملت‌های منطقە می‌باشد. ملت‌های حاکم با سوء استفادە از دین اسلام و با ذوب ارزش‌های فرهنگی، دینی و غیرە اقلیت‌های زیر سلطە خود راە را برای تداوم حاکمیت خویش فراهم نمودند.

 

سیر تاریخی رویدادهای صد سال گذشتە در ایران و ترکیە و بالاخص اقدامات رضاخان و کمال مصطفی (آتاتورک) بنیانگذاران دولت‌های ملی ایران و ترکیە بوضوح نشان دهندە سیاست انکار و امحاء اقلیت‌هائی همچون: کردها، آذری‌ها، ترکمن‌ها، لازها، چرکزها، بلوچها، لرها، آشوری‌ها و دیگر ملیت‌های تحت ستم در این کشورها می‌باشد کە چگونە با سلب هویت تاریخی ملی آن‌ها پایەهای اقتدار حاکمیت خویش را مستحکم نمودەاند.

 

سیاست متکی بر مذهب این دولتهای ملی بە اصطلاح مدرن در منطقە در راستای دیگری ستیزی مذهبی بودە؛ بە گونەای کە در ترکیە هر غیر سنی حنفی و در ایران هر غیر شیعەای، دیگری محسوب گشتە و بە چشم غریبە نگریستە شدە است و این در حالی است کە در مورد کردها امتیاز مذهب مشترک برای مثال سنی بودن در ترکیە و شیعە بودن قسم اعظم کردهای ساکن در جغرافیای ایران امتیاز خاصی بە کردها ندادە است و همچنان آنان بە چشم کرد نگریستە شدەاند کە در هر صورت دیگری محسوب گردیدە و تحت تبعیض.

 

پس از انقلاب اسلامی در ایران و حاکمیت ایدلوژی حزب الهی در ایران وضعیت روژهلات کردستان بغرنج‌تر گردید زیرا کە حکومت خمینی با سوء استفادە از پوپولیسم مذهبی در صحن مساجد و با نیروی تازەنفس و بزرگ بە کردستان هجوم آورد. آیت‌اللە خمینی بە‌خوبی بە این امر واقف بود کە کردستان بزرگ‌ترین و منسجم‌ترین پایگاە مخالفان نظام او است و در هیمن راستا حکم جهاد علیە مردم کردستان را صادر نمود.

 

سیاست حاکمیت‌های موجود در ایران هموارە بر تبنی از سیاست زمین سوختە و عقب نگەداشتن اقتصادی کردستان حاکم بودە است، کە از زمان تشکیل امپراتوری صفوی تاکنون بە شیوەای پیگیر ادامە داشتە است، حاکمیت با تفکیک کردستان بە چندین استان و منطقەی از لحاظ سیاسی جدا از هم، با پررنگتر نمودن شکاف مذهبی و دامن زدن بر اختلافات موجود، راە را بر هرگونە پیشرفت و آبادانی منطقە بستە است. این سیاست‌های از پیش تعیین شدە باعث عقب ماندگی روژهلات کردستان گشتە بە گونەای کە اقتصاد منطقە همانند دیگر قسمت‌های کردستان در شرایط بسیاری بدی قرار دارد و، داد و ستد اقتصادی بسیار محدود و بودە؛ تا جایی کە شماری از شهروندان کرد برای امرار معاش و تامین ابتدای ترین نیازهای زیستی خود مجبور بە کارهای جان فرسای از قبیل کولبری در نوار مرزی گشتەاند. تمامی این سیاست‌ها سرکوب، انکار و امحاء در راستای جلوگیری از هرگونە خواست حق طلبی در کردستان بودە است.

 

بدون شک در تمامی این دوران‌ها ملت کرد با تمام توان در مقابل این سیاست‌ها مقاومت کردە و تا جایی کە ممکن بودە علیە آن بە مبارزە برخاستە است. و این تلاش و جانفشانی‌ها سد راە امحاء و تسلیم شدن این ملت گشتە است و همانگونە کە خود ناظر هستم همچنان بر خواست حق طلبی خود پافشاری می‌کند، هرچند باید اذعان نمود کە در مقابل این سیل عظیم فداکاری و جان‌فشانی ملت کرد در روژهلات کردستان، نتوانستەایم پیشرفت ملموسی در راە رسیدن بە حقوق اساسی و انسانیمان کسب نمایم، این عدم موفقیت در پیروزی در مبارزە برای حقوق انسانی‌مان، راە را بر "انتقاد ازخود" سازندە باز می‌نماید کە بایستی بە شیوەای جدی و کارا مورد بازبینی قرار گیرد و ضعف‌ها و کاستی‌های مبارزە در روژهلات کردستان را مورد نگرش مجدد قرار دهد کە همانا از اساسی‌ترین دلایل برگزاری چنین نشت مشورتی‌ای می‌باشد.

 

برعکس حاکمیت‌های منطقە، کە با وجود تمامی اختلافات و دشمنی‌های موجود بین خود، هموارە در مورد سرکوب و ضدیت با هرگونە خواست آزادیخواهی و برابری طلبی ملت کرد همپیمان و همراە بودەاند، شکافهای موجود مابین جریانات سیاسی و فکری در روژهلات کردستان هموارە مانع اصلی مبارزە آنان بودە است.

 

حضار محترم

فلسفە وجودی کنگرە ملی کردستان (ک.ن.ک) پاسداشت تمامی ارزش‌های انسانی و ملی کردستان می‌باشد و در این راستا با بررسی اختلافات و شکاف‌های موجود میان جریانات مختلف کردستان، سعی در تقلیل و در حد امکان از میان برداشتن آن‌ها را دارد کە با بطور یقین حاکمیت سعی در سوء استفادە مخرب از این اختلافات و ناهماهنگی‌ها دارد. هدف ما کردستانی است کە تمامی ملت‌ها موجود در آن، همانند: آشوری، کلدانی، سریانی، چرکس، عرب و… امکان زندگی برابر داشتە و همچنین تمامی ادیان و مذاهب از قبیل: ایزدی، یاری، زرتشتی، علوی، شیعە و… چە در قالب فردی و چە در قالب جمعی و یا حتی در قالب سازمان‌های سیاسی و اجتماعی امکان برگزاری آزادانە فعالیت‌های خویش را داشتە باشند.

 

جامعە کردستان بایستی اجماعی از الوان مختلف باشد کە در آن رعایت حقوق بشر، احترام بە محیط زیست و طبیعت، آزادی زنان و رسیدگی بە امور کم‌توان‌ها از اولویتها آن باشد، روژهلات کردستان از شمال تا جنوب و با تمامی تنوع و گوناگونی خود قسمتی مهمی از این جامعە می‌باشد کە دارای جایگاە و نقش تاریخی مهمی است.

 

زنان روژهلات کردستان نیز همانند زنان روژاوا و باکور کردستان بایستی پیشرو مبارزات آزادی‌خواهانە و فریاد آزادی و زندگی برابر باشند، جهانیان اکنون متحیر ارادە و توانایی زنان کرد هستند، کنگرە ملی کردستان خواستار قدردانی مردان کرد در مقابل نقش تاریخی زنان در مبارزە برای رهایی خود و جامعە می‌باشد.

 

همانطور کە دیدیم داعش و دیگر جریانات واپسگرایی اسلامی وابستە بە حاکمیت‌های متحجر منطقە چگونە می‌توانند ضد زندگی و حیاط بشری اقدام نمایند بە همانگونە نیز جریانات تروریستی حکومتی از قبیل: سپاە پاسداران، بسیج و حشد شعبی نیز در صدد ضربە زدن بە تمامی جریانات و اقدامات آزادیخواهانە می‌باشند کە با اتحاد و هماهنگی تمامی جریانات و سازمان‌های برابریخواە و حق‌طلب می‌توان بەشیوەای موثر در مقابل تعرض آنان ایستادگی کرد و مبارزە را پیش برد.

 

بدون اغراق ضروری‌ترین لازمە کنونی ما، اتحاد ملی می‌باشد کە از طریق تقویت و گسترش حوزە فعالیت‌های کنگرە ملی کردستان و بازتاب خصوصیات دمکراتیک، پلورالیستی و سکولاریستی جنبش کردستان بە جهانیان و جلب توجە سازمان‌ها و مراکز دمکراتیک و صلح‌طلب جهان بە مسئلە کردستان می‌باشد و در این راە از همکاری و مساعدت آنها برخوردار گردیم. با استفادە از پیشرفت‌های روژاوا می‌توان روژهلات کردستان را بە مرکز توجە و اجماع تمامی آزادیخواە و دمکراسی خواهان جهان تبدیل نمود کە در راە رسیدن بە آزادی یاریمان دهند.

 

میهنمان با تمام رنگها و تفاوت‌هایش کردستان است و بدون‌شک روژهلات کردستان طیفی از این رنگ‌ها و تفاوت‌ها می‌باشد.

 

تاریخ شاهد ثبت فریادهای روژهلات کردستان برای آزادیخواهی و برابری طلبی ملت‌مان می‌باشد. اکنون دیگر روژهلات کردستان همانند سال‌های گذشتە نیست، گرچە حاکمیت کولنیالیستی موجود با تمام توان ضربات سنگینی بر تارک مبارزات حق‌طلبانە ملت‌مان وارد آوردە است، لیکن هر روز بر شمار فعالین، روشنفکران و زنان آزادیخواه و درکل مبارزین راە آزادی افزودە می‌شود. کمتر گسترەای از خاک باکور و روژهلات کردستان وجود دارد کە خون شهدای راە آزادی روژهلات کردستان آنجا را رنگین نکردە باشد. چە در مبارزە بر ضد ارتجاع داعش و چە در تمامی سنگرهای مبارزە همدوش پیشمرگ، شەروان و گریلاهای راە آزادی نقش جوانان روژهلات در مبارزات سراسری کردستان بسیار چشمگیر می‌باشد.

 

دوستان، اتحاد ملی بە معنی لاپوشانی مشکلات سیاسی نمی‌باشد، هیچ دلیلی برای اجتناب و دوری گزیدن، کشمکش سیاسی و ضدیت با یکدیگر نبایستی به‌میان آوردە شود. آلترناتیو ما نبایستی انتخاب بین بد و بدتر باشد، بلکە بایستی از با اخلاص و کمال میل همدیگر را تقویت و یاری رسانیم. از این رو کنگرە ملی کردستان خواستار تشکیل زبان سیاسی مشترک، زبان اشتراک و دوستی، زبان خودانتقادی و انتقاد سازندە و تلرانس سیاسی می‌باشد. بر این اساس احزاب و تشکل‌های روژهلات کردستان بایستی با دیدی سازندە و نقادانە خود را مورد بازبینی قرار دهند و دست همکاری و دوستی بسوی همدیگر دراز نمایند. بر همین اساس از تمامی احزاب و تشکل‌های روژهلات کردستان درخواست شرکت در گفتگو و دیالوگ در نشست شور ملی دربارە مسائل روژهلات کردستان را داریم.

 

دوستان، کردستانی بودن روژهلات در همزمان بە این معنی است کە اجازە ندهیم روژهلات کردستان قربانی سیاستگذاری‌های قسمت دیگری از کردستان گردد. نبایستی پتانیسل مبارزاتی هیچ قسمتی از کردستان زیر لوای پاسداشت دستاوردهای قسمت دیگری از کردستان قربانی شود، برعکس بایستی بە شیوەای کاملاً دینامیک و بر اساس ماتریالیسم تاریخی و دیالکتیک تغییر، مبارزات قسمت‌های مختلف کردستان درهم آمی‌زیم. بصورتی کە حاکمیت اشغالگر در هر مکان و زمانی از رویاروی با مبارزات‌مان بەخود بلرزد.

 

رویکرد استراتژی بلند مدت اتحاد ملی بە این معنا می‌باشد کە برای تحقق حقوق شخصی و جمعی مبارزە نماییم، ملت‌مان را برای مسئولیت مشترک و برابری حقوقی تمامی شهروندان در مقابل قانون آمادە سازیم. قانون سالاری، بیطرفی و حاکمیت دستگاە قضا را معنا بخشیم و اینکە آحاد جامعە را آمادە سازیم کە از حاکمیت، حقوق خود را مطالبە نمایند. نظامند شدن حاکمیت، انتقال قدرت و نیازمندی‌های اساسی زندگی را از حقوق مسلم خود و جامعە بدانند. کنگرە ملی کردستان قضاوت اجتماعی را اساس اتحاد ملی می‌داند.

 

شهروندان عزیز روژهلات کردستان، ملتی ململو از فقر، بیکاری، ستم طبقاتی و اجتماعی، تبعیض جنسیتی و … نمی‌تواند ملتی پویا و توانمند باشد و توانای ایجاد بستر دمکراتیک در خود را ندارد و محکوم بە زوال است.

 

خانم‌ها و آقایان محترم

امروز روز کردها دمیدە است، زمانە از آن ملت کرد است. در میانە این جنگ وانفسا و بیداد تحجر و اشغالگری در خاورمیانە ملت ما پیشرو مبارزات آزادیخواهانە و دوستی ملت‌ها می‌باشد. در این برهە کە حاکمیت‌های منطقە در مشکلات فراوانی بسر می‌برند، قدرت‌های فرامنطقەایی کە سال‌هات با ما در ضدیدت بودند، اکنون در تضاد و بحران هستند، همزمان ملت کرد دارای پروژە و برنامە مشخصی است، تنها توان ارادە ماست کە افسانە داعش را درهم شکستە و این دیگر برای دنیا عیان گردیدە است کە بدونە حضور کردها، باز آرای نقشە منطقە امکان پذیر نمی‌باشد. ما نبایستی اجازە بدهیم هیچ یک از بازیگران، بدونە در نظر گرفتن جیاگاە خاص کردها در فکرتحمیل راەحل خاص خود باشند.

 

ملت کرد هیچگاە بدین سان مورد توجە و بحث جهانیان نبودە است، اکنون ایالات متحدە و جمهوری فدراتیو روسیە محتاج توانایی نیروهای کرد هستند. اکنون ایرن، ترکیە، سوریە و عراق کانون بحران هستند، دخالت ایران در امور کشورهای منطقە و بالاخص جنوب کردستان در حال افزایش است و بایستی پایان یابد، اکنون وقت آن رسیدە و نبایست این فرصت از دست داد.

 

ما با اتحاد با یکدیگر می‌توانیم کنگرە ملی کردستان (ک.ن.ک) را تبدیل بە پلاتفرمی میهنی برای تمامی مسائل مهم و حیاطی نمائیم کە آیندە بهتر را برای ملت‌مان بە ارمغان آورد. از پیشبرد حقوق دمکراتیک، شهروندی و حقوق زنان گرفتە تا حقوق طبقاتی و خدمات عمومی برای ملت کردستان. بدین شیوە ما می‌توانیم سیستمی مبتنی بر کنفدرالیسم دمکراتیک کردستانی را بنیاد نهیم کە حتی ملت‌های عرب، فارس و ترک نیز در آن مشارکت نمایند و بدین شیوە بنیان یک خاورمیانە دمکراتیک را پی‌ریزی نمائیم. آلترناتیو ما در مقابل دولت ملی مبتنی بر نژادپرستی و تحجر مذهبی، بایستی سیستم سیاسی چنان پیشروی باشد کە جهانیان همراە و همسنگرمان بمانند.

 

خانم‌ها و آقایان

بایستی دو روز پیش رو را با مشارکت پیگیر، گفتگوی سازندە و صادقانە و در آخر با آمادە کردن گزارش مبسوط از تصمیمات کنفرانس درشان ملتمان در روژهلات کردستان گردانیم، شما دوستان نمایندگانی از دریای بیکران ارزش‌های ملتمان در روژهلات کردستان هستید و بر همین اساس بایستی خود را در قبال این وظیفە تاریخی مسئول بدانید و دست در دست هم مبارزە آزادیخواهانەی ملتمان در شرق کردستان را گامی بە جلو ببریم.

 

در این لحظە کردهای خراسان، کردهای ساکن جای جای ایران، زندانیان سیاسی در روژهلات کردستان، فعالین مدنی، کولبران، خانوداە شهدای راە آزادی، جوانان مشتاق آزادی، روشنفکران و هنرمندان، کارگران و زحمتکشان جامعە، همە و همە چشم بە گفتمان ملی و میهنی شما دوختەاند.

بدون‌شک پیروزی در اتحاد می‌باشد.

زندە‌باد ندای آزادیخواهی و صلح‌طلبی روژهلات کردستان

ریبوار رشید، رئیس مشترک کنگرە ملی کردستان (ک.ن.ک)

٢٠١٧/٩/١٦