محمد جواد ظریف، از سمت خود کناره‌گیری کرد

​​​​​​​وزیر خارجه ایران در پیامی که در صفحه اینستاگرام خود قرار داده از کناره‌گیری خویش خبر داده است

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در رابطه با دلیل یا دلایل استعفا چیزی نگفته و تنها به این عبارت بسنده می‌نماید:"از ناتوانی برای ادامه خدمت و تمام کاستی‌ها و کوتاهی‌ها در دوران خدمت وصمیمانه پوزش می‌خواهم."

 

استعفای ظریف چند ساعت پس از دیدار بشار اسد رییس جمهوری سوریه با علی خامنه‌ای روی داده است.

 

استعفای ظریف بازتاب وسیعی در رسانه‌های دولتی ایران بویژه رسانه‌های وابسته به سپاه داشته است. این رسانه‌ها در حد توان سعی کرده‌اند دلیل استعفای وزیر خارجه را نامعلوم جلوه دهند.

 

از سوی دیگر به نقل از پایگاه خبری انتخاب پس از اعلام استعفای وزیر خارجه یکی از خبرنگاران آن به ظریف پیامک فرستاده است تا صحت خبر را جویا شود و ظریف در پاسخ به خبرنگار انتخاب این پیام را ارسال کرده است: "بعد از عکس‌های ملاقات‌های امروز دیگر جواد ظریف به عنوان وزیر خارجه در جهان اعتباری ندارد."

 

همچنین عباس موسوی، معاون سخنگوی وزارت خارجه ایران، در گفت وگو با خبرگزاری ایرنا خبر استعفای ظریف را تائید کرده بود.

 

محمد جواد ظریف روز گذشته در  همایش 'چندجانبه گرایی در سیاسی خارجی ایران، ظریفت‌ها و راهبردها' در تهران با طعنه به سیاست‌های کلی جمهوری اسلامی و سوءاستفاده از کلمه 'مقاومت' گفته بود:" اگر قرار بود مردم مقاومت کنند و همه مشکلات با مقاومت مردم حل شود، پس وظیفه ما چیست؟ همانطور که نمی‌توانیم پشت پرده توطئه‌های امپریالیسم و نظام سلطه قایم شویم و ناکارآمدی خودمان را گردن آنها بیندازیم، همانطور هم نمی‌توانیم پشت سر مقاومت مردم قایم شویم، ما وظیفه داریم به عنوان کارگزاران این مردم فشار را بر مردم کم کنیم."