محکومیت محمد نوری‌زاد به حبس، شلاق و تبعید

محمد نوری‌زاد فعال مدنی، روزنامه‌نگار و کارگردان محبوس در زندان اوین در بخش دوم پرونده‌ی خود به حبس، شلاق و تبعید محکوم شد.

محمد حسین آقاسی وکیل مدافع آقای نوری‌زاد از تایید محکومیت موکلش در دادگا تجدید نظر استان خراسان رضوی خبر داد.

محمد نوری‌زاد پیشتر در مرداد ماه از بابت بخش دوم پرونده‌ی خود توط دادگاه کیفری دو مشهد به ٨ ماه حبس تعزیری، ۱۴٨ ضربه شلاق و یک سال تبعید به طبس محکوم شده بود.

محمدحسین آقاسی وکیل مدافع محمد نوری‌زاد در این خصوص در صفحه شخصی خود نوشت: "دومین محکومیت آقای نوری زاد در مشهد قطعی شد. به سرعت برق و باد دادگاه تجدیدنظر مشهد اعتراضم نسبت به رای ۸ ماه حبس و دو مورد ۷۴ ضربه شلاق در مورد وی را رد کرد. در حیرتم که چگونه دادگاه تجدید نظر در این فرصت کوتاه توانست پرونده و اعتراض اینجانب را بخواند و تشخیص دهد که اعتراض ناموجه است!"

آقاسی همچنین اعلام کرد؛"اعتقاد دارم رایی که تحت عنوان اتهامی اخلال در نظم عمومی صادر شده است کاملا نادرست بوده و به هیچ عنوان منطبق با اعمال موکل من از جمله حضور در مقابل دادگاه تجدید نظر کمال جعفری یزدی نیست. ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی می‌گوید «هر کس با هیاهو و جنجال یا حرکات غیر متعارف یا تعرض به افراد موجب اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی گردد یا مردم را از ‌کسب و کار باز دارد به حبس از سه ماه تا یک سال و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد» کدام رفتار موکلین من در مقابل دادگاه تجدید نظر و درخواست شرکت در آن جلسه دادگاه مطابق با این ماده بوده است؟ ابدا، ابدا، این صرفا بهانه‌ای بوده است جهت صدور حکم."

لازم به ذکر است که آقای نوری‌زاد به دلیل حضور در مقابل ساختمان محل برگزاری دادگاه تجدید نظر کمال جعفری یزدی، از بابت اتهام "اخلال در نظم عمومی" به ۸ ماه حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و تبعید به طبس و از بابت اتهام "نشر اکاذیب" به ۷۴ ضربه شلاق  محکوم شد.

این فعال مدنی  پیشتر در بخش نخست پرونده خود توسط شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی منصوری از بابت اتهاماتی ازجمله؛"توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی، توهین به مقدسات، توهین به رهبری، تشویش اذهان عمومی، همکاری با رسانه‌های خارجی، شرکت در تجمعات غیرقانونی"  به ۱۵ سال حبس، ۳ سال تبعید به ایذه و ۳ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود.