مخالفت شورای امنیت با تمدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران

رئیس ادورای شورای امنیت سازمان ملل با درخواست آمریکا برای تمدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران مخالفت کرد

دیان جانی، نمایندۀ اندونزی در سازمان ملل که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد روز سه‌شنبه ٢۵ آگوست اعلام کرد که در نبود اجماع در این شورا نمی‌تواند به درخواست آمریکا مبنی بر تمدید تحریم های بین المللی تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران پاسخ مثبت بدهد.

رئیس دوره‌ای شورای امنیت گفته است که از مجموع پانزده عضو این شورا، سیزده عضو مخالفت خود را با درخواست آمریکا اعلام کرده و گفته‌اند که از مه ماه سال ٢٠١٨ و در پی خروج آمریکا از برجام دولت واشنگتن دیگر عضو توافق اتمی با تهران به شمار نمی‌رود و در نتیجه نمی‌تواند قانوناً با استناد به این توافق خواستار بازگرداندن تحریمههای سازمان ملل علیه تهران شود.

درخواست آمریکا در شورای امنیت در حالی رد می‌شود که مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده روز ٢٠ آگوست شکایت‌نامه‌ای علیه ایران به رئیس شورای منیت سازمان ملل تسلیم کرده بود. این دومین ناکامی ایالات متحد آمریکا در شورای امنیت برای بازگرداندن تحریم‌های بین المللی علیه خرید و فروش اسلحه توسط رژیم ایران است.

یکی از سیزده عضو شورای امنیت که نخواسته نامش فاش شود گفته است که درخواست آمریکا از این شورا وجاهت قانونی ندارد. یکی دیگر از اعضای همین شورا در اظهاراتی مشابه افزوده است که "قاعدتاً پروندۀ درخواست آمریکا بسته است."

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل در رابطه شکست آمریکا اعلام کرد این کشور باید دریابد که این راه را نمی‌تواند ادامه دهد زیرا به تعبیر او این راه «غیرقانونی» است و آمریکا را نیز به اهداف خود نمی‌رساند.

جیانگ جونگ، نماینده چین در سازمان ملل اعلام کرد که تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در چارچوب برجام هرگز به ثمر نمی‌رسد.

آن گوگن، معاون نماینده دائم فارسنه در سازمان ملل هم اعلام کرده است که فرانسه، بریتانیا و آلمان سه قدرت اروپایی قصد دارند در شورای حکام که یکم سپتامبر در وین آغاز می‌شود ایران را به تعهداتش در توافق هسته‌ای بازگردانند.

با این حال، نمایندۀ آمریکا در شورای امنیت با رد این اظهارات گفته است که پیرو قطعنامۀ ٢٢٣١ ایالات متحد آمریکا حق دارد که خواستار راه اندازی سازوکار "ماشه" یعنی اجرای کلیه تحریم های بین المللی علیه ایران شود و "ایالات متحد آمریکا قاطعانه قصد دارد در فقدان شهامت و شفافیت اخلاقی در شورای امنیت مجازات های بین المللی علیه ایران را به اجرا بگذارد."

نماینده رژیم ایران در سازمان ملل نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که "نشست شورای امنیت بار دیگر انزوی آمریکا در برجام و قطعنامه ٢٢٣١ را نشان داده است".