مدحت سنجار: حکومت کودتاچی است

مدحت سنجار، ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها با واکنش نشان دادن به غصب ۵ شهرداری حزب دمکراتیک خلق‌ها از سوی حاکمیت گفت: حاکمیت تلاش دارد تا این کودتا ار ادامه دهد. دستیابی به شهرداری‌ها هدف نخستین و بزرگترین هدف آنها محسوب می‌شود.

مدحت سنجار ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها بعد از آنکه وزیر کشور ترکیه در اقدامی غیر قانونی شهرداری‌های این حزب را در سیرت، ایغدیر، مسریج و وارتانیش را غصب کرده و گماشتگان حکومتی این شهرداری‌ها را غصب کردند، در ساختمان مرکزی این نشستی خبری را برگزار کرده و به اقدامات غیر قانونی وزیر کشور پاسخ داد. مدحت سنجار در این اربطه اظهار داشت: انتصاب گماشتگان، غصب اراده خلق است. به معنای غصب رنج و تلاش‌های انسان تنگدست است. از تمامی کارگران، تنگدستان و فقرا که حاصل دسترنج آنان غصب شده است، از افراد با حیثیت و سازمان‌های که  فعالیت می‌کنند می‌خواهم که در مقابله با گماشتن منصوبان دولتی بر شهرداری‌ها مبارزه دمکراتیک خود را ارتقا دهند. نشان دادن مخالفت با گماشتگان، مقابله با جنگ است. رد سیاستهای گماشتگان به معنای رد جنگ و غصب اراده است. به معنای عدم پذیرش تنگدستی، تاراج و ویرانی است. به معنای حفظ صلح و دمکراسی است.

حاکمیت دشمن کورد است

سنجار در بخش دیگری از سخنان خود افزود که این حاکمیت رژیم کودتایی بوده و افزود: این حاکمیت رژیم کودتاهاست. خود برآمده و محصول کودتاست. دولت کودتا‌هاست. کودتاگر و دشمن دمکراسی است. دشمن اراده خلق است. دشمن خلق کورد است. خلق کورد می‌داند که از اراده و شکوه خود صیانت به عمل آورد. سالیان مدیدی است که هیچ نیرو و حمله‌ای نتوانسته است اراده خلق کورد را در هم بشکند. از این به بعد نیز نمی‌تواند این اراده را درهم بشکند. ما سر فرود نمی‌آوریم. ما نخواهیم شکست. مبارزه را گسترده‌تر می‌کنیم.

حاکمیت دشمن خلق و سلامتی خلق است

سنجار خاطرنشان ساخت که حاکمیت دشمن خلق و سلامتی خلق بوده و در ادامه افزود: از ابتدای گماشتن منصوبان بر شهرداری‌ها تا کنون ما به خلقمان هشدار داده‌ایم. اگر مشکل صرفا به عنوان مشکل حزب دمکراتیک خلق‌ها و خلق کورد ببینید، خودتان را فریب داده‌اید. به همین دلیل ما باید همگی با هم علیه غصب شهرداری‌ها صدایمان را طنین‌انداز کنیم. اگر روز نخست ما به اتفاق علیه این بیدادگری‌ها و غصب شهرداری‌ها صدایمان را طنین انداز می‌کردیم، اکنون با تداوم آن روبرو نمی‌شدیم. با چنین تصاویری روبرو نمی‌شدیم. ما علیه سیاستهایی هستیم که خلق را به حساب نیاورده و با خلق کورد دشمنی می‌نمایند. ما با اقدامات دمکراتیکمان، به فعالیت دست می‌زنیم. گماشتن منصوبان بر شهرداری‌ها، مبارزه ما را در مقابله با چنین اقداماتی افزایش می‌دهد. جهانیان براین نکته واقفند که حزب دمکراتیک خلق‌ها در مقابل فشار و خشونت سر تعظیم فرود نمی‌آورد. خلق کورد از فشارها هراسی ندارد. باید با هم علیه این فشارها و خشونت‌ها مقابله کنیم.

سنجار در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که حاکمیت از طریق گماشتگان از جیب مردم و خانه‌های مردم، دسترنج فقرا و محرومان را غصب کرده و افزود: به همین دلیل انتصاب گماشتگان غصب اراده خلق به شمار می‌رود. غصب قوت و دسترنج محرومان است. باید تمامی کسانی که خواهان حفظ دسترنج، اراده و احترام خود هستند متحد شده و علیه غصب اراده و دسترنج خود مبارزه کنند. تمامی صلح طلبان و دمکراسی‌خواهان باید علیه این امر بپاخیزند.

در این کشور دمکراسی و آزادی تنها از طریق حزب دمکراتیک خلق‌ها می‌تواند گسترش یابد. با مبارزه مصمم خلق کورد این مهم به نتیجه دست می‌یابد. با صیانت نیروهای دمکراتیک امکان‌پذیر است. ما در ۳۵ سال اخیر مشاهده کرده‌ایم که دشمنان خلق، به زباله‌دانی تاریخ افکنده شده‌اند. تورگوت اوزال، سلیمان دمیرل، مسعود ییلماز، تانسو چیلر را از یاد نمی‌بریم. احزابی که امروز در زباله‌دانی تاریخ جای گرفته‌اند، زمانی بر مسند حاکمیت و قدرت تکیه داشته‌اند، اما به دلیل در پیش گرفتن سیاستهای جنگی، به حل مسئله کورد نزدیک نشده‌اند و امروز نابود شده‌اند. ما بار دیگر به حاکمیت هشدار می‌دهیم که از تاریخ درس بگیرند. ما می‌گوییم که با کارت دمکراسی بازی نکنید. به صلح اجتماعی حمله نکنید.

مدحت سنجار در پایان سخنان خود از تمامی شخصیتهای دمکراتیک، صلح‌طلب و تمامی وکلای حقوق بشر درخواست نمود که علیه غصب شهرداری‌ها مقاومت کرده و صدای اعتراض و مخالفت خود را طنین‌انداز کنند.