مسمومیت کودکان در چندین شهر استان اورمیه بر اثر مصرف کیک حاوی قرص

بر اثر مصرف کیک و کلوچه‌ی حاوی قرص کودکان در اورمیه، شنو، سردشت و پیرانشار دچار مسمومیت شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اورمیه اعلام کرد، در این شهر ۱٨ کودک به دلیل مصرف کیک و کلوچه‌های حاوی قرصهای جاسازی شده دچار مسمومیت شده و به بیمارستان منتقل شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اورمیه در این زمینه اعلام کرد، روز شنبه ۱٨ کودک از دانش آموزان یکی از مدارس اورمیه با علایم مشابه مسمومیت و دل درد و دل پیچه به بیمارستان طالقانی اورمیه منتقل شده و تحت درمان قرار گرفته‌اند. وی همچنین گفت، این کودکان پس از مداوا و انجام معاینات و آزمایشات لازم مرخص شده‌اند.

وی در ادامه گفت، پس از این رخداد جلسه‌ای برای بررسی علل مسمومیت این کودکان برگزار شد که پس از بررسیهای لازم مشخص شد در فروشگاه مدرسه‌ی این کودکان در داخل کیک و کلوچه‌ها نوعی قرص جاسازی شده است و خوردن این کیکها سبب مسمومیت آنها شده است.

جواد آقازاده در ادامه اعلام کرد، علاوه بر اورمیه گزارشاتی از مسمومیت کودکان در شنو، پیرانشار و سردشت نیز به دست ما رسیده است که به دلیل مصرف کیک و کلوچه‌های حاوی قرص بوده است.

لازم به ذکر است که رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کرمان پیشتر گفته بود که هفت کودک در این استان به دلیل مصرف کیک و کلوچه حاوی نوعی قرص، دچار مسمومیت شده و به مراکز درمانی منتقل شدند.

در روزهای اخیر گزارشهای متعددی از پیدا شدن قرص در داخل کیک و کلوچه از بسیاری مناطق بویژه استانهای هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و اورمیه منتشر شده است و سخنگوی وزارت غذا و دارو نیز این گزارشها را تایید کرده است.

از دلایل جاسازی این قرصها در داخل کیک و کلوچه‌ها احتمال قاچاق این قرصها مطرح شده بود اما به گفته دبیر انجمن صنایع شیرینی و شکلات ایران بحث قاچاق بعنوان هدف جاسازی قرص در کیک‌ها مطرح نیست، چرا که تاکنون آزمایش‌ها نشان داده، قرص‌های جاسازی شده، قرص‌های معمولی بوده و اثری از روانگردان در آن‌ها پیدا نشده است.

هنوز هیچ گزارشی در مورد دلایل جاسازی این قرصها توسط دولت ارائه نشده است.

وزیر آموزش و پرورش: این اتفاق در فرایند تولید نبوده است

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش روز شنبه ٢٣ آذر/ ١۴ دسامبر در یکی دبیرستان‌های دولتی در منطقه ٢ تهران در مورد کیک‌های حاوی قرص گفت: این کیک‌ها لزوما در مدرسه یافت نشده و در برخی استان‌ها داخل بعضێ از کیک‌ها قرص‌هایی قرار داده شده است که بررسی‌ها نشان می‌دهد که این کار در فرایند تولید نبوده است.

به گفته وی قرصهای درون کیک‌ها تغییر شکل و رنگ نداده‌اند و بنابراین در فرایند تولید وارد کیک‌های نشده بودند.