"مقامات و مسئولان ایران از اعتراضات آبان برای سرکوب اتنیک‌ها بهره‌برداری کرده‌اند"

عفو بین‌الملل در گزارش سالانه خود با انتقاد از «وضعیت حقوق بشر در ایران» اعلام کرد که در سال ۲۰۱۹، حداقل ۲۴۰ نفر از مدافعان حقوق بشر در ایران بازداشت شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه ٢٩ بهمن/ ١٨ فوریه در گزارش سالانه خود از تداوم اعدام کودکان، بازداشت‌ فعالان حقوق بشر، تبعیض علیه زنان، اعمال شکنجه، تبعیض علیه باورداشت‌ها و نقض حقوق خلق‌ها توسط رژیم جمهوری اسلامی ایران خبر داده است.

بر پایه‌ی این گزارش در سال ٢٠١٩ حداقل ٢۴٠ مدافع حقوق بشر در حوزه‌های زنان، محیط‌ زیست، خلق‌ها، کارگران و... به شکلی «خودسرانه» از سوی نیروهای امنیتی  جمهوری اسلامی بازداشت شده‌اند.

عفو بین‌الملل با اشاره به قتلعام معترضان در آبان تأکید کرده است که اطلاعات موثقی در مورد ٣٠٠ نفر کشته شده این اعتراضات و هزاران بازداشتی آن در اختیار دارد. بر اساس گزارش بسیاری از بازداشت‌شدگان «قهرا ناپدید شدند» و چندین نفر از آنان «در زندان درگذشتند».

در گزارش آمده است که جمهوری اسلامی از موقعیت ایجاد شده پس از قتلعام آبان برای «سرکوب اقلیت‌های قومی بهره‌برداری کرده» و تعداد زیادی را در عرب‌ها، آذری‌ها، بلوچ‌ها و کوردها را «خودسرانه» بازداشت کرده‌اند.

عفو بین‌الملل در پایان با یادآوری «اعدام‌های فراقضایی مخفیانه مرداد تا شهریور ١٣۶٧» از سوی جمهوری اسلامی در مورد سرنوشت و محل دفن هزاران مخالف سیاسی این رفتار را مصداق جنایت علیه بشریت خوانده است.