مقاومت در زندان‌ها پاسخ فعالان سیاسی به سرکوب حاکمیت | آرش نظامی

طی هفتەهای اخیر دور تازەای از سرکوب شدید زندانیان سیاسی در ایران آغاز شده؛ سرکوبی که پاسخش مقاومت بسیاری از زندانیان بوده است.

در حالی که حاکمیت ایران از زندان‌ها برای به بند کشیدن فعالان سیاسی مخالف خود و ایجاد رعب و وحشت در جامعه استفاده کرده است اما زندان‌ها بارها به میدان مبارزەای بدل شدەاند که به شکست جمهوری اسلامی انجامیده است. مقاومت و اعتصاب زندانیان در پشت میلەهای زندان اینبار هم محرکی برای اعتراضات در بیرون از زندان بوده است.

 

طی هفتەهای اخیر دور تازەای از سرکوب شدید زندانیان سیاسی در ایران آغاز شده؛ سرکوبی که پاسخش مقاومت بسیاری از زندانیان بوده است.

 

از جمله اعتصاب غذای دستکم ١٧ زندانی سیاسی در رجایی‌شهر کرج در سی و ششمین روز متوالی ادامه دارد؛ اعتصابی که مقامات ایران گفتەاند برایشان اهمیتی ندارد.

 

هرچند زندانیان از تماس با خانواده و وکیل خود محروم شدەاند اما گزارش‌هایی به دست رسیده که حاکی از وخامت حال آنهاست.

 

در این بین برخورد بی‌رحمانه با زندانیان بیمار حاکی از تلاش حکومت برای مرگ تدریجی و عذاب‌آور این زندانیان است.

 

زینب جلالیان فعال سیاسی محکوم به حبس ابد در زندان خوی از جمله آنهاست که به مراقبت‌های پزشکی فوری نیاز دارد اما انتقام‌جویی ادارەی اطلاعات از او در دهمین سال حبس نیز پایانی ندارد.

 

رمضان احمد کمال، زندانی سیاسی اهل کوبانی که از ٩ سال پیش به اتهام عضویت در پ.ک.ک در ایران زندانی شده نیز از التهاب دوبارەی زخم دستش رنج می‌برد؛ زخمی که ناشی از گلولەهای مأموران سپاه و یادگاری شکنجەی وحشیانەی بازجویان اطلاعات بوده. خانه این زندانی در حمله داعش به کوبانی ویران شد و خانوادەاش نمی‌توانند برای ملاقات به ایران بیایند.

 

از وضعیت سلامتی رامین حسین پناهی، عضو کومله که چند ماه پیش در حمله مأموران سپاه زخمی شد نیز هیچ خبری به دست نیامده. خانواده حسین پناهی به شدت نگران سلامتی فرزندشان هستند که با زخم گلوله همچنان در بازداشتگاه سپاه است.

 

اینها فقط نمونەهایی از دهها زندانی سیاسی هستند که بسیاری از آنها به دلیل خفقان موجود، گمنام ماندەاند.

 

با روندی که دستگاه قضایی در پیش گرفته هر روز بر تعداد فعالان سیاسی، اجتماعی و روزنامه‌نگاران و دگراندیشان در بند اضافه شده و حتی شخصی مانند محمد علی طاهری بنیان‌گذار عرفان حلقه به خاطر عقایدش به اعدام محکوم شده است.

 

دولتمردان ایران به وابستگان و یاران دیرین خود هم رحم نمی‌کنند تا جایی که کروبی رئیس سابق مجلس و میرحسین موسوی نخست وزیر اوایل انقلاب طبق دستور شورای عالی امنیت ملی به ریاست حسن روحانی باید کماکان بدون محاکمه در حبس خانگی بمانند.

  

 

علاوه بر این، گروگان‌گیری شهروندانی خارجی با مقاصد سیاسی هم مطرح است و عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران گفته که احکام صادر شده برای ژیائو وانگ، شهروند آمریکایی، سیامک و باقر نمازی، شهروندان ایرانی‌آمریکایی و نزار زکا، شهروند لبنانی مقیم آمریکا در دادگاه تجدید نظر تأئید شده اند. آنها به اتهام همکاری با دولت آمریکا هر یک به ده سال حبس محکوم شدەاند؛ اتهامی که خود و خانوادەهایشان آنرا بارها رد کردەاند.