ملاقات پارلمانتارهای اروپا با اعتصابگران غذا در استراسبورگ

پارلمانتارهای ایرلند همراه با مارتینا آندرسون زندانی سیاسی سابق حزب کارگر انگلیس روز گذشته به ملاقات اعتصابگران غذای استراسبورگ رفتند

مارتینا آندرسون در حین دیدار گفت:"به نمایندگی از شین فن وظیفه خویش را به جای می‌آوریم، از این روی اینجاییم و در مورد مسئله کردها فعالانه تلاش می‌کنیم."

 

خلق کرد را خوب می‌شناسم

آندرسون گفت. به نام جمعیت متحد چپ اروپا/ چپ‌گرهای شمال بارها مسئله کرد را به مبحث پارلمان اروپا کشانده و خاطرنشان کرد که به تلاش‌‌های خود ادامه می‌دهند.

 

آندرسون در ادامه گفت:"من خود اهل ایرلند هستم و با مقاومت اعتصاب غذا آشنا هستم. سال ١٩٨١ ما ١٠ تن از رفقایمان را در اعتصاب غذا از دست دادیم، همچنین مبارزه آشتی‌جویانه را خوب درک می‌کنیم. من زندانی سیاسی سابق بوده‌ام، میکل روگان که با من اینجا آمده است او هم زندانی سیاسی بود.  ١٣سال و نیم را در زندان بسر بردم."

 

آندرسون خاطرنشان کرد که در شرایط طاقت‌فرسای مبارزه رویداهایی که غیرممکن به نظر می‌آیند روی می‌دهند.

 

ریاکاری و دورویی پارلمان اروپا

ژولیه وارد پارلمانتار حزب کارگر انگلیس هم در میان سخنان خود اهمیت موضوع اوجالان و مسئله کرد را یادآور شد و به اعتصاب غذای لیلا گوون اشاره کرد. وارد زنان کرد را نیرومند نامید و این توان زنان را به اندیشه‌های آزادیخواهانه اوجالان در مورد زن مربوط دانست.

 

وارد به سیاست‌های برخی از جریان‌های سیاسی در پارلمان اروپا اشاره کرد که به گونه‌ای منفعت‌پرست به سیاست‌ورزی در قبال ترکیه می‌پردازند و افزود:"متأسفانه پارلمان در کنترل افراد ریاکار قرار گرفته است. آنان نمی‌خواهند که به ترکیه فشار آوریم؛ آنها خوب می‌دانند که ترکیه کشوری مستقر نیست. اما به سبب مسائلی همچون توافقنامه در مورد پناهندگان نمی‌خواهند آن را تحت فشار قرار دهند."

 

مصطفی ساری‌کایا به نمایندگی از اعتصابگران غذا ضمن قدردانی از هیئت مهمان، ملاقات پارلمانتارهای ایرلند شمالی را ارزشمند توصیف نمود.

 

ساری‌کایا با اشاره به مشارکت نهادهای اروپایی در تحمیل حصر و نقش آنان در توطئه‌ بین‌المللی گفت:"آنهایی که اوجالان را به ترکیه تسلیم کردند امروز حصر را بر امرالی تحمیل می‌كنند."

 

ساری‌کایا از مرحله حساس کنونی برای کردها سخن گفت و یادآور شد که آنان بر این عقیده‌اند که مقاومت اعتصاب غذا به پیروزی می‌رسد.

 

ایکه: تلاش‌‌ها باید افزایش یابند

گلستان ایکه یکی از شرکت کنندگان در اعتصاب غذا با قدردانی از تلاش‌‌های دوستان خلق کرد آن را ناکافی دانست. ایکه از پارلمان اروپا و شورای اروپا خواست تا برای وادار کردن کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا به انجام وظایف خود تلاش بیشتری صورت گیرد.

 

کاردو بوکانی یکی دیگر از شرکت کنندگان در این مقاومت اظهار کرد، نجات جان آنان و صدها زندانی اعتصابی در زندان‌های ترکیه منوط به فعالیت‌های پارلمانتارهای اروپا و جامعه بین‌المللی است. بوکانی در ادامه افزود، طبق پیمان‌نامه‌های اروپا و سازمان ملل که ترکیه هم آنان را پذیرفته است هر زندانی حق دارد در هفته یک ساعت ملاقات داشته باشد، بوکانی تصریح کرد تنها راه برای توقف اعتصاب غذا، پذیرش مطالبات آنان در مورد عبدالله اوجالان است.