مهلت «مکانیزم ماشه» تمدید می‌شود

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از توافق فرانسه، آلمان و بریتانیا برای دادن مهلت بیشتر در رابطه با گفتوگو در خصوص راههای حفظ توافق هسته‌‌ای با ایران خبر داد.

به گزارش رویترز ژوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز جمعه، ۴ بهمن/ ٢۴ ژانویه در بیانیه‌ای اعلام کرد:"همه [اعضای کمیسیون برجام] در این مورد توافق دارند که به دلیل پیچیدگی مسائل به وقت بیشتری نیاز است؛ به همین دلیل جدول زمانی اقدامات در این زمینه تمدید شده است."

بر اساس برجام اعضای کمیسیون برجام برای رفع اختلاف ١۵ روز فرصت دارند تا نسبت به حل اختلاف با طرف مقابل اقدام نمایند. در صورت عدم توافق این مهلت می‌تواند تمدید شود.

روز ١۴ ژانویه/٢۴ دی سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا با صدور بیانیه مشترکی رسماً از فعال شدن سازوکار رفع اختلاف در برجام موسوم به «مکانیسم ماشه» خبر دادند.

اقدام این سه کشور برای فعال کردن مکانیسم ماشه خشم رژیم ایران را به دنبال داشت. علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی کشورهای اروپایی را به تسلیم شدن در برابر فشارهای آمریکا متهم کرد و آنان را تهدید کرد. خامنه‌ای گفته بود که دولت ایران به خوبی جواب کشورهای اروپایی را خواهد داد.

آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که از تصمیم کشورهای اروپایی طرف برجام برای فعال کردن مکانیسم حل اختلافات این توافقنامه استقبال می‌کند.

در واکنش به این اقدام کشورهای اروپایی جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با انتقاد از اقدام سه عضو اروپایی برجام در فعال کردن سازوکار حل اختلاف در برجام تهدید کرده بود که درصورت ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت، تهران خروج از ان‌پی‌تی (پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای) را در دستور کار قرار خواهد داد.

یادآوری می‌شود که پس از عدم تحقق وعده طرف‌های اروپایی برای تأمین منافع اقتصادی ایران از برجام و پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق اتمی در سال ٨ مه ٢٠١٩ / ١٨ اردیبهشت ١٣٩٧، ایران از ماه مه گذشته روند کاهش تدریجی تعهدات برجامی خود را آغاز کرد. جمهوری اسلامی تاکنون در بازه‌های زمانی دو ماهه، ۵ گام از کاهش اجرای تعهدات برجامی خود را برداشته و عملا با کنار گذاشتن این توافق محدودیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم و تولید آب سنگین را نقض کرده است.