تلاش میت برای ایجاد "کمربند ترکی" در روژاوا

میت و اداره‌ی مهاجرت ترکیه می‌خواهند خانواده‌ی تبهکارانی که از جمهوریهای ترک زبان آمده‌اند، در عمق ۵ کیلومتری در سریکانی و گری سپی ساکن کنند و اینگونه "کمربند ترکی" ایجاد کنند.

دولت ترکیه اقدام به تُرک‌سازی هر دو منطقه اشغال شده سریکانی و گریسپی کرده است. بر اساس اطلاعات بدست آمده، مدیریت کل اداره‌ی مهاجرت رژیم تبه‌کار ترکیه در تلاشند تا خانواده‌هایی که از جمهوریهای تُرک زبان آسیای میانه به ترکیه کشانده‌اند در مناطق اشغالی سریکانی و گریسپی اسکان دهند.

سازمان استخبارات ترکیه (میت) مدتی است که مهاجران آسیای مرکزی را که اکنون در مناطق استانبول، هاتای، دیلوک و رحا در کمپ‌ها مستقر شده‌اند، با همکاری اداره‌ی مهاجرت و وزارت کار ترکیه به روژاوا منتقل کند و آنان را در خط سریکانی- گریسپی اسکان دهند.

آنها را از آسیای میانه آورده و در خاک کوردها و عربها ساکن می‌کنند

بر اساس اطلاعات بدست آمده، میت با برخی خانواده‌هات تُرک زبان که به دلایل متفاوت از ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، آذربایجان، افغانستان و ترکستان شرقی به ترکیه مهاجرت کرده‌اند، دیدار کرده‌اند.

در ابتدا خانواده‌ی تبهکاران سکونت می‌یابند

بر اساس اطلاعات بدست آمده، خانواده‌هایی در منطقه مذکور اسکان داده خواهند شد که افرادی از اعضای خانواده و یا بستگانشان عضو سازمانهای تبهکار وابسته به ترکیه باشند. گفته می‌شود که اداره‌ی مهاجرت، هلال احمر ترکیه و اداره حوادث غیرمترقبه و اورژانس ترکیه به خانواده‌هایی که در منطقه ساکن شوند قول داده‌اند به هر روش ممکن با آنها همکاری کرده و کمک‌رسانی می‌کنند.

سیاست کمربند ترکی

گفته می‌شود، برای ایجاد کمربند ترکی در خط سریکانی-گریسپی نقشه ای طراحی کرده‌اند تا خانواده‌هایی از جمهوریهای ترک را در مرز تا عمق ۵ کیلومتری اسکان دهند و تعدادی سوری نیز در بقیه مناطق اسکان داده شوند.

پیشتر نیز تبهکاران در مرز مستقر شده بودند

زمانی که دولت ترکیه حملات به شمال و شرق سوریه را آغاز کرد گروهک‌های تبهکار سلطان مراد، سلطان سلیمان شاه، سلطان محمد فاتح، منتصر بالله و سمرقند که گفته می‌شود از ترکمنها تشکیل شده‌اند، در مناطق استراتژیک خط مرزی مستقر شدند.

گفته میشود که دلیل این تاکتیک در توافق آدانا است که میان دولت ترکیه و رژیم سوریه در ۲۰ اکتبر ۱۹۹٨ آماده شد. دولت ترکیه نیز بر اساس ماده‌ی "نظارت بر مرزها در فاصله ۵ کیلومتری از نزدیک"، در حال تغییر دمگرافی منطقه است.

دولت ترک تلاش می‌کند که در مرزها "کمربند ترکمنی" ایجاد کند

 گروهک‌های تبهکاری که دولت ترکیه برای اشغال سوریه از آنها استفاده می‌کند، نام ارتش ملی را بر آنها نهاده است هرچند هر کدام از آنها از طرفهای جدا هستند.

اردوغان نیت خود را آشکار کرده بود؛ "خارج نمی‌شویم"

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه پس از سفر خود به مجارستان در هواپیما صحبت کرده بود، وی به توافق آدانا اشاره کرده و نیت خود را آشکار کرده بود. اردوغان در مورد اشغالگری خود در سوریه گفته بود، "تا سایر کشورها از سوریه خارج نشوند ما نیز خارج نخواهیم شد(... ). سند ما توافق آداناست. در چهارچوب وظیفه‌ای که توافق آدانا به عهده‌ی ما می‌گذارد ما به اسکان خود ادامه می‌دهیم."

تبهکاران آسیای مرکزی را به خط مرزی منتقل می‌کنند

دولت ترک پیش از این در عفرین، عزاز و جرابلوس که آنها را اشغال کرده بود، همان تاکتیک را به کار گرفت. تبهکارانی از ازبکستان، ترکمنستان، ترکستان شرقی، تاجیکستان و اویغور را منتقل کرد و در منطقه‌ی مرزی بین سوریه-ترکیه اسکان داده است.

گذرگاههای مرزی با ترکیه را به تبهکاران سپردند

اعضای خانواده‌ گروهکهای تبهکاری که از آنان نام برده شد در منطقه‌ی جبل الاکراد (کوهستان کوردها) در ادلب، جبل الترکمن (کوهستان ترکمن)، گذرگاههای مرزی باب الهوا، عنتاب، مناطق جندرس، راجو، بلبلی و شرای عفرین، دروازه‌ی مرزی باب السلام در عزاز و دروازه‌ی مرزی جرابلوس اسکان داده شدند.

مدیریت کل اداره‌ی مهاجرت و سازمان میت برای تغییر دمگرافی منطقه مدت طولانی است که تلاش می‌کنند. یک کارمند مرکز اسکان موقت در رحا در ماه ژانویه به خبرگزاری فرات گفت که در کمپهای سازمان میت اسامی مناطقی از سوریه نشان داده می‌شود که دولت ترکیه در تلاش اشغال آنها و اسکان تُرک‌زبان‌های آسیای میانه در این مناطق می‌باشد.

پیش از این اسامی آنها تغییر داده شده است

این کارمند که به دلیل مسائل امنیتی نمی‌توانیم نام وی را اعلام کنیم گفت که مشخصات مهاجران سوریه‌ای در کمپها را قبل از مهاجرت به شهرهای استان حسکه، رقا، حلب تغییر می‌دهند و اینگونه تلاش می‌کنند به افکار عمومی جهان نشان دهند که این افراد از مناطق یاد شده آواره شده و با اجبار از خاک خود بیرون رانده شده‌اند.