نامه هم‌بندی‌های محمد نظری به سازمان ملل و گزارشگر ویژه این سازمان در امور ایران

با گذشت دو ماه از اعتصاب غذای زندانی سیاسی محد نظری و عدم توجه مسئولان زندان به خواسته‌های وی، وضعیت جسمانی این زندانی سیاسی روزبه‌روز وخیم‌تر می‌شود

با گذشت دو ماه از اعتصاب غذای زندانی سیاسی محد نظری و عدم توجه مسئولان زندان به خواسته‌های وی، وضعیت جسمانی این زندانی سیاسی روزبه‌روز وخیم‌تر می‌شود

 

چند تن از هم‌بندی‌های این زندانیان سیاسی در نامه‌ای به گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران و نیز دبیرکل سازمان ملل، خواستار رسیدگی به وضعیت این زندانی سیاسی شده‌اند. محمد نظری زندانی سیاسی کرد، از سال ١٣٧٢ تاکنون، به اتهام عضویت در حزب دموکرات کردستان ایران در زندان بسر می‌برد  و طی این مدت از مرخصی محروم بوده است. متن نامه هم‌بندی‌های زندانی سیاسی محمد نظری بدین شرح است:

 

جناب آقاى آنتونيو گوترز، دبير كل سازمان ملل، سركار خانم عاصمه جهانگير گزارشگر ویژه،

 

بيش از ٦٠ روز از اعتصاب غذاى هم بندیمان محمد نظرى كه بيش از ٢٤ سال است به اتهام ارتباط با احزاب كرد بدون حتى يك روز مرخصى در زندان است، می‌گذرد. اعتصاب غذايى كه تنها دليلش درخواست اعمال ماده ١٠ آيين دادرسى مى‌باشد كه برابر آن، نامبرده باید آزاد گردد و با توجه به حذف ماده١٨٦ قانون مجازات قديم كه وى با استناد به آن به اتهام محاربه به اعدام و سپس به حبس ابد محكوم گشته است.

 

و طبق مواد ١٠، ٩٩،١٢٠ و ٧٢٨ ازقانون مجازات جديد مصوب ٩٢ كه تمام احكام صادره كه در قانون جديد حذف يا اصلاح شده‌اند نسخ و منتفى گرديده اند، بايد آزاد گردد. موادقانونى كه تمام محكومين با ماده ١٨٦ قديم، بايد آزاد گردند ولى به دليل كارشكنى هاى دادستان و مقامات قضايى – امنيتى كه از اعمال اين مواد قانونى جلوگيرى مى كنند،

 

نامبرده (محمد نظرى) از تاريخ ٨ مرداد ٩٦ دست به اعتصاب غذا زده و هم اكنون حتى قدرت تكلم خود را هم از دست داده و در آستانه مرگ است.

 

عاليجنابان محترم،

 

ما هم بنديان آقای محمد نظرى كه در اين ٦٠ روز شاهد گرسنگى ايشان و لحظه لحظه آب شدن ايشان بوده ايم و در روزهاى اخير وضعيت جسمى ايشان رو به وخامت نهاده است به گونه اى كه حتى در پى خوردن آب و قند آن را پس مى زند و توان راه رفتن و حتى حرف زدن را هم از دست داده و با وجودى كه در روزهاى اخير به بيمارستان اعزام گرديد، مقامات بيمارستان صراحتاً به وى اعلام كردند كه از درمان اعتصابيون معذور و ممنوع شده اند لذا با توجه به این شرایط فاجعه انسانى ديگر، دور از ذهن نيست.

 

از همين روى نسبت به وضعيت وخيم ايشان هشدار و از شما و تمامى وجدانهاى بيدار و همچنين وكلاى مستقل مى خواهيم جهت حفظ جان آقاى محمد نظرى و آزادى وى كه خواسته اى كاملا قانونى مى باشد، كوشش و تلاش به عمل آوريد درنهايت باز هم از تلاشهاى شما متشكريم.

 

ابراهيم فيروزى

سعيد شيرزاد

سعيد ماسورى

جعفر اقدامى

٣ مهر ٩٦

٢٥ سپتامبر ٢٠١٧

 

شایان توجه است که علی‌رغم انتشار این نامه سرگشاده و درخواست این زندانیان از نهادهای حقوق بشری و بین‌المللی، تاکنون پاسخی دریافت نشده و این زندانی سیاسی کماکان از حقوق خود بی‌بهره است.