نامه‌ی لیلا گووَن به کمیته‌ی منع شکنجه‌ی اتحادیه‌ی اروپا

​​​​​​​لیلا گووَن پیشاهنگ اعتصاب غذای گسترده علیه حصر امرالی نامه‌ای به کمیته منع شکنجه اتحادیه‌ی اروپا نوشت

گووَن در نامه‌ای به دکتر میکولا گناتوفسکی رییس کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا- سی‌پی‌تی از حصر سالهای متمادی در امرالی سخن به میان آورد و این سازمان را به انجام مسئولیت‌های خویش فراخواند

 

گووَن با اشاره به اینکه موانع بزرگی در مسیر دمکراسی و استقرار ترکیه قرار دارند، در ادامه می‌افزاید:"بزرگترین مانع تداوم حصری است که سالهای متمادی بر آقای عبدالله اوجالان که در امرالی اعمال می‌شود، اوجالان نقش تعیین کننده‌ای در حل آشتی‌خواهانه مسئله کرد ایفا نمود و من بعد هم می‌تواند در همین جایگاه قرار گیرد."

 

هیئت حاکمه چیزی از دیکتاتوری کم ندارد

گووَن رفتار حکومت ترک با عبدالله اوجالان را "شکنجه حصر و نقض قوانین و حقوق جهانشمول" نامیده و می‌گوید، رژیم این نوع شکنجه را در تمام سیستم سیاسی ترکیه نهادینه کرده و بنابراین زمینه سیاست دمکراتیک بشدت محدود شده است.

 

گووَن افزوده است:"رژیم ترک مدیرانی چنان خودخواه بر کار گماشته است که از دیکتاتوری چیزی کم ندارند و حتی قوانین اساسی خود، احکام دادگاه حقوق بشر اروپا را برسمیت نمی‌شناسد. این رژیم، من را همچون زنی کرد، سیاستمداری که اراده سومین حزب بزرگ در ترکیه که شش میلیون رأی کسب کرده بود را یک سال در حبس نگاه داشت."

 

من 'به اعتصاب غذایم ادامه می‌دهم'

گووَن در این رابطه می‌نویسد:"برای پایان دادن به حصر آقای اوجالان و برداشتن سیستم شکنجه، از هشتم نوامبر در زندان دست به اعتصاب غذای نامحدود زده‌ام. روز ٢۵ ژانویه در ٧٩مین روز اعتصاب غذا آزاد شدم. این حق عبدالله اوجالان است که از حصر خارج شود و تحت ضمانت قرار گیرد تا با وکلا و خانواده‌اش مرتبا ملاقات کند. می‌خواهم بدانید، تا زمانی که این خواسته محقق شود به اعتصاب غذا ادامه خواهم داد."

 

پایان دادن به حصر امتیاز نیست

گووَن به تصمیم‌های سی‌پی‌تی در مورد حصر و گزارش در رابطه با ترکیه در نشست اخیر شورای پارلمانتاران اتحادیه اروپا در چهارچوب احکام و گزارشات مذکور خاطرنشان کرده است،"پایان دادن به انزوا و حصر آقای عبدالله اوجالان یک امتیاز نیست، این امر مستقیما با موازین اساسی حقوق بشر و حکومت قانون مربوط است."

 

سی‌پی‌تی باید به وظیفه و مسئولیت خود عمل کند

گووَن اینچنین سی‌پی‌تی را فراخوانده است:"اطلاع دارم که شما تحت نام سی‌پی‌تی طبق معیارهایی که در برشمردم با مسئولان دولت ترک گفتگو می‌کنید. از تلاش‌های گرانمایه شما آگاهم. می‌خواهم روی این مورد تأکید کنم؛ در تمام زندان‌های ترکیه بالاخص در زندان امرالی شیوه مدیریت و اداره زندان از سوی رژیم ترک همچون ابزار سرکوب مخالفان و مسئله کرد با استفاده از خشونت بکار گرفته می‌شود. اعتصاب غذایی نامحدودی که ٨٢مین روز آن را پشت سر گذاشته‌ام با درخواست کسی نبوده است. فعالیتی مشروع است که خواهان حق مشروع است و ٢٨١ زندانی از جمله ۴٢ زن و در خارج از ترکیه هم ١٨ تن به اعتصاب غذا ادامه می‌دهند. بر این عقیده‌ام که سی‌پی‌تی به وظیفه و مسئولیت خود برای پایان دادن به حصر نامشروع امرالی عمل خواهد کرد. انتظار دارم که به وظیفه خویش عمل کنید تا اینچنین به حساسیت‌ها و توجه افکار عمومی در ترکیه و جامعه بین‌المللی پاسخی مناسب داده شود."