"نباید آلمان به پناهگاه جنایتکاران مبدل گردد"

اوریم سومر نماینده‌ی پارلمان فدرال چپ به استقرار عاملان قتل‌عام سیواس در آلمان اعتراض کرده و گفت، " بایستی آلمان به پناهگاه اشخاصی که جنایات ضد بشری انجام داده‌‌اند مبدل نشود."

  هلین اوریم سومر عضو مجلس فدرال و سخنگوی سیاست‌های پیشرفت حزب چپ آلمان درباره‌ی قتل‌عام سیواس و نقش آلمان در این قتل‌عام بیانیه‌ای را منتشر کرد. سومر اظهار داشت، در گزارش‌های حزب چپ معلوم شده است که آلمان به پناهگاهی برای عاملان جنایات ضد بشری مبدل شده است و افزود، " در ۲ ژوئیه‌ی ۱۹۹۳ در هتل مدیماک سیواس در ترکیه ۳۵ روشنفکر، نویسنده و هنرمند که بیشتر آن‌ها علوی بودند را به آتش کشیده و به قتل رساندند. با وجود اینکه ۲۶ سال از این واقعه می‌گذرد اما تاکنون عاملان آن‌‌ها آشکار و مجازات نشده‌اند. این قتل‌عام تنها علیه علویان نبوده و در همان وقت علیه تاریخ و سابقە و ارزش‌های بشری زمانه انجام شده است."

  سومر خاطر نشان ساخت، پیش از این در رسانه‌ها منتشر شده بود که تعدادی از عاملان این جنایت در آلمان اقامت کردەاند و تابعیت آلمان به آن‌ها داده شده است. وی اعلام کرد، " حکومت آلمان بسیار سهل انگارانه با گزارش‌های حزب چپ و حقوق شناسان نهاد‌های علوی برخورد می‌کنند که این نشان می‌دهد این دولت در این اقدامات دست داشته است."

  سومر اعلام کرد، قتل‌عام مدیماک در سیواس در چهارچوب جنایت‌های ضد بشری انجام شده‌ است و از حکومت خواست کرد، " این جنایت با گذشت زمان و یا به قوانین یک کشور محدود نمی‌شود. بایستی آلمان به پناهگاه کسانیکه چنین جنایاتی را انجام داده‌‌اند مبدل نشده و چنشن جسارتی را به آن‌ها ندهد."