نتایج تحقیق موسسه‌ی آمریکایی: ترکیه یکی از ١٠ دولتیست که خطر انجام نسل‌کشی را داراست

​​​​​​​بر اساس تحقیقات مرکز یادمان هولوکاست در آمریکا، ترکیه در لیست ده کشوریست که توانایی انجام نسل‌کشی را داراست

پروژه‌ی هشدار فوری با پشتیبانی مرکز یادمان موزه هولوکاست در آمریکا انجام می‌شود. در چهارچوب این پروژه گزارش گسترده‌ای در سال ۲۰۱۹ برای کشورهای در حال جنگ منتشر شد.

 

در این گزارش لیست و نام کشورهایی منتشر شده است که احتمال رخ دادن قتل عام در آنها زیاد است. بر اساس این لیست کشور ترکیه که خود را کشوری دارای آزادی و دمکراسی معرفی میکند، در لیست ده کشور اول این لیست قرار دارد و توانایی انجام قتل‌عام گسترده را دارد.

 

در این لیست نگرانی انجام قتل عام گسترده مطرح شده است و اشاره شده است به دلیل نبود دمکراسی راه برای ظلم و بی‌عدالتی گسترده و جمعی باز شده است و همچنان ادامه دارد.

 

این تحقیق در میان ۳۰ کشور جهان انجام شده است و کشورهایی که در آنها حداقل ۱۰۰۰ تن کشته شده‌اند و یا هدف قرار گرفته‌اند، مورد بررسی قرار گرفته اند.

 

در میان این کشورها، کشور جمهوری کنگو با ۳۰.۹ درصد در جایگاه اول قرار دارد. ترکیه نیز در جایگاه هشتم قرار گرفته است. یعنی ترکیه پس از افغانستان، مصر، سودان جنوبی، یمن و آنگولا قرار گرفته است. بر اساس این آمار در سال ۲۰۱٨-۲۰۱۹ ترکیه با ۱۱.۲ درصد در جایگاه هشتم قرار دارد. اما سوریه در جایگاه پانزدهم قرار گرفته است.

 

پروژه‌ی هشدار فوری از سال ۲۰۱۱ آغاز شده است. در این پروژه آمار گوناگون به شیوه‌ای گسترده جمع‌آوری شده و تحقیقات لازم جهت احتمال انجام قتل عام در کشورهای مختلف انجام می‌شود.

 

در این پروژه آمارها در مورد تلاش برای کودتا، قدرت طلبی، جنایت سیاسی و غیره جمع‌آوری می‌شود.

 

مسئولین پروژه اعلام کردند، "هنگامی که ما بر روی کشتار دسته جمعی و قتل عام کار می‌کنیم، می‌دانیم که هیچ قتل‌عامی خود به خود رخ نمی‌دهد. بلکه همیشه قتل‌عام طبق برنامه از قبل طرح شده و تعمدی انجام می‌شود. اگر این نقشه‌ها و مدارک موجود مشخص شوند و برای پیشگیری از آن اقدامات لازم انجام شود، سبب حفظ جان تعدادی زیادی می‌شود".