نتایج نهایی انتخابات ٢ اسفند؛ سه چهارم مجلس به دست محافظه‌کاران افتاد

وزارت کشور پس از ۴٠ ساعت سرانجام نتایج نهایی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را اعلام کرد. طبق گفته‌های وزیر کشور در این دوره از انتخابات ۵٧ درصد مردم صندوق‌های رأی را بایکوت کرده‌اند.

بنابر گزارش خبرگزاری‌‌های داخلی ایران عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور آمار نهایی انتخابات یازدهمین دوره مجلس را که روز جمعه ٢ اسفند برگزار شده بود اعلام کرد.

به گفته وزیر کشور ایران تنها ٢۴ میلیون و ۵١٢ هزار و ۴٠۴ نفر از مجموع ۵٧ میلیون و ٩١٨ هزار و ١۵٩ نفر در این دوره از انتخابات شرکت کرده‌اند. با این حساب ۴٢.۵٧ درصد واجدان رأی در انتخابات شرکت کرده‌اند.

با اینکه انتخابات این دوره در نتیجه بایکوت گسترده کم‌رونق‌ترین انتخابات مجلس در حیات جمهوری اسلامی بود اما رحمانی فضلی این موضوع را به 'ویروس کرونا'، 'سقوط هواپیما'، 'حوادث آبان و دی' نسبت داد.

وزیر کشور دلیل تأخیر ۴٠ ساعته در اعلام آمار نهایی را نیز «کار قانونی» و «امضای صورت جلسه در هیئت‌های نظارت و هیئت‌های اجرایی» و «تأیید شورای نگهبان» عنوان کرد.

بنظر می‌رسد سخنان وزیر کشور در تأیید سخنان علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر عدم استقبال از انتخابات یازدهمین دوره مجلس باشد. رهبر جمهوری اسلامی روز یکشنبه چهارم اسفند ساعاتی قبل از سخنان وزیر کشور در ابتدای جلسه درس خارج فقه 'ویروس کرونا' و 'رسانه‌های خارجی' را عامل عدم شرکت مردم در انتخابات معرفی کرد. خامنه‌ای گفت:"این تبلیغات منفی از چند ماه قبل آغاز و با نزدیک‌شدن به انتخابات بیشتر شد و در دو روز آخر نیز به‌بهانه یک بیماری و ویروس شدت گرفت، رسانه‌های آنها از کمترین فرصت برای منصرف کردن مردم از حضور در انتخابات چشم‌پوشی نکردند."

رهبر جمهوری اسلامی با این همه از «شرکت گسترده مردم» سخن به میان آورد و جمهوری اسلامی را پیروز انتخابات معرفی کرد.

ارائه آمار نهایی مشارکت ۴٢ درصدی مردم در انتخابات از سوی وزارت کشور در حالی صورت می‌گیرد که فعالان مدنی و منتقدان داخلی جمهوری اسلامی میزان مشارکت را در بهترین حالت کمتر از ٢۵ درصد اعلام می‌کنند.

شورای نگهبان قبل از دوم اسفند مجلس را به اصولگرایان واگذار کرده بود

برپایه‌ی نتایج نهایی منتشر شده از سوی وزارت کشور سه‌چهارم کرسی‌های مجلس ایران در اختیار اصولگرایان قرار گرفته است. این آمار نشان می‌دهد که شورای نگهبان وابسته به علی خامنه‌ای پیشتر با رد صلاحیت گسترده مخالفان و منتقدان وی، زمینه موفقیت قطعی ٢٣٠ نامزد اصولگرا از مجموع ٢٩٠ نماینده مجلس را فراهم کرده است.