نخست‌وزیر عراق: بر اساس تحریمهای آمریکا با ایران معامله نخواهیم کرد

​​​​​​​عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق اعلام کرد، تحریمهای آمریکا بر علیه ایران بین‌المللی نیست، به همین دلیل بر اساس آنها با ایران معامله نخواهیم کرد

پس از آنکه آمریکا از توافق اتمی با ایران خارج شد، در چند مرحله تحریمهایی را بر علیه ایران اعمال کرد. آمریکا از کشورهای همپیمان خود خواست به این تحریمها متعهد باشند و ۴۵ روز نیز برای معاملات با ایران، به کشور عراق فرصت داده بود. نخست وزیر عراق عادل عبدالمهدی در این مورد گفت: ما به تحریمهای علیه ایران پایبند نخواهیم بود.

 

این مشکل میان آمریکا و ایران است

عادل عبدالمهدی روز گذشته (چهارشنبه ٢١ نوامبر) اعلام کرد، تحریمهای آمریکا علیه ایران، بین‌المللی نیست و آنها بر اساس این تحریمها عمل نخواهند کرد.

 

عبدالمهدی گفت: عراق بخشی از این تحریمها نیست، آمریکا بر هر کشوری که تحریم اعمال می‌کند به سیاست خود مربوط است. این فشارها بین‌المللی نیست و ما به آنها پایبند نخواهیم بود. این مشکل میان ایران و آمریکاست و ما بخشی از آن نیستیم.

 

نخست وزیر عراق همچنین اعلام کرد، ما کشوری نیستیم که با برخی کشورها دشمنی کنیم و منافعشان را هدف قرار دهیم. ما این تصمیم خود را به آمریکا و سایر کشورها اعلام کرده‌ایم.

 

به هیچ کشوری زیان نخواهیم رساند

عبدالمهدی در ادامه‌ی سخنانش گفت: وظیفه‌ی ما حفظ منافع بین‌المللی عراق است. به آمریکا گفتیم که اگر نقشه‌ای دارید می‌توانیم با هم در مورد آن گفتگو کنیم اما به ما دستور ندهید. ما حاکمیت عراق را حفظ خواهیم کرد و به هیچ کشوری زیان نخواهیم رساند. وظیفه‌ی ما این است که با کشورهای همسایه دوستی کنیم و منافع ملی خود را حفظ کنیم.