نخستین گام‌ برای تعبیر توهم تورانیسم در آرتساخ

سلو دربویان رئیس مشترک «کمیته کوردستان» می‌گوید، 'رژیم ترک با مداخله در آرتساخ (قره‌باغ) نخستن گام برای تعبیر توهم‌های تورانی خود را برداشته است'، دربویان می‌افزاید؛ مزدورانی که از سوریه به آذربایجان منتقل شدند در چارچوب تدارکات جنگ علیه ایران است.

جنگ میان ارمنستان و آذربایجان در منطقه آرتساخ از روز ٢٧ سپتامبر آغاز شد و همچنان ادامه دارد. دولت ترکیه با ارتش خود و با مزدورانی که از سوریه به آذربایجان گسیل کرد در این جنگ شرکت کرده و جنگ را شعله‌ورتر می‌کند.

آرتساخ در تاریخ خود همیشه جغرافیای کوردها بوده است و قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از آن به عنوان «کوردستانا سور» (کوردستان سرخ) نام برده می‌شد. کوردها سپس از سرزمین مادری خویش (آرتساخ) اخراج شده بودند.

پس از فروپاشی شوروی، روز ١٠ اکتبر ١٩٩١ ساکنان آرتساخ در همه‌پرسی عمومی رأی به استقلال از آذربایجان دادند. جنگی که در نتیجه این همه‌پرسی آغاز شد تا سال ١٩٩۴ میان ارمنستان و آذربایجان ادامه یافت.

سال ١٩٩۴ برای حل مسئله آرتساخ با ابتکار سازمان همکاری و امنیت اروپا، گروه مینسک تأسیس شد که رهبری آنرا روسیه، ایالات متحده آمریکا و فرانسه بر عهده داشتند.

آرتساخ در عمل تحت حاکمیت ارمنستان اداره می‌شود. از سال ١٩٩۴ بدین سو درگیری‌های پراکنده‌ای میان ارمنستان و آذربایجان بر سر آرتساخ روی داده‌اند.

جنگی که از ٢٧ سپتامبر ٢٠٢٠ آغاز گردید پس از شرکت رژیم ترکیه در آن هر روز ابعاد تازه‌ای بخود می‌گیرد و این در حالیست که هنوز کشورهای روسیه، آمریکا و کشورهای اروپایی به آن واکنشی نشان نداده‌اند.

سلو دربویان رئیس مشترک «کمیته کوردستان» در ارمنستان وضعیت جنگ در آرتساخ را در گفتوگو با خبرگزاری فرات‌نیوز به مورد ارزیابی قرار داده و می‌گوید، دولت ترکیه به واقع یکی از طرف‌های این جنگ است.

تداوم قتلعام ارامنه ...

سلو دربویان، حملات رژیم ترک به آرتساخ را تداوم قتل‌عام ارامنه در سال ١٩١۵ دانسته و می‌افزاید:"رژیم ترکیه همچنانکه در کوردستان، سوریه، عراق و لیبی دست به حملات اشغالگرانه زده است، به همان شیوه در قفقاز هم درصدد اشغال برخی مناطق است."

گام‌های اولیه توهم تورانیسم

سلو دربویان تشدید حملات به آرتساخ را «گام‌های دولت ترک برای تحقق توهم تورانیستی» خوانده و می‌گوید:"نیروهای بین‌المللی خواستند مسیر جنگ را از دریای مدیترانه، لیبی و شمال آفریقا بسوی قفقاز هدایت کنند. پس از آنکه ارمنستان پاسخی به خواسته‌هایش از روسیه نگرفت جنگ شدت گرفت."

روسیه چرا ساکت است؟

دربویان در مورد سکوت روسیه می‌گوید:"ارزیابی‌های جداگانه‌ای در این مورد وجود دارند. از جمله اینکه روسیه تلاش می‌کند از شرکت نیروهایی اساسی در این جنگ جلوگیری کند. یکی از دلایل دیگر هم می‌تواند سناریو بدی باشد که بر مبنای آن روسیه به روال آنچه در سوریه انجام داد در قبال برخی سوداگری‌ها از آرتساخ چشم‌پوشی کند."

دربویان خاطرنشان کرد که سناریوی بد به منافع روسیه زیان‌های جدی وارد خواهد کرد و افزود؛ دولت ترکیه همیشه به دنبال ایده گسترش تورانیسم بوده و اگر در آرتساخ به موفقیت دست یابد تلاش خواهد کرد آنرا در تمامی جمهوری‌های ترک حاکم کند."

مزدوران ترکیه از هم اکنون دست به تاراج و دزدی زده‌اند

سلو دربویان یاداور شد، مزدورانی که دولت ترکیه آنان را از سوریه به منطقه انتقال داده قبل از هر چیز به بلایی بزرگ برای خلق آذری مبدل خواهند شد و  از هم اکنون این مزدوران دست به تاراج و دزدی زده‌اند. به گفته‌ی سلو دربویان:"از هم اکنون در مناطقی که مستقر شده‌اند دست به تاراج و دزدی اموال مردم کرد‌ه‌اند، خانه‌ها و کارگاه‌های مردم را تاراج می‌کنند. هر چیزی را می‌دزدند. در عفرین، سریکانی، گرسپی، در روژاوا چه کرده بودند اینجا هم همانگونه عمل می‌کنند."

انتقال این مزدوران تدارک حمله‌ای قریب‌الوقوع علیه ایران است

دربویان خاطرنشان کرد، مزدورانی که از سوریه توسط دولت ترکیه به جنگ آرتساخ گسیل شده‌اند در نزدیکی مناطق مرزی با ایران مستقر شده‌اند و افزود، احتمال دارد که در حال تدارک حمله‌ای قریب‌الوقوع علیه ایران باشند. دربویان می‌افزاید:"استقرار این مزدوران در مناطق مرزی با ایران را باید تدارک حمله‌ای قریب‌الوقوع علیه ایران دید."

روحیه اتحاد در میان ارمنی‌ها نیرومند است

دربویان خاطرنشان کرد که ارمنی‌ها د جنگ آرتساخ هیچ نقطه‌ای را از دست نداده‌اند، حتی در برخی مناطق پیشروی کرده‌اند. وی افزود، برخی مناطق از حضور غیرنظامیان تخلیه شده است. دربویان افزود:"از سوی دیگر بر مبنای جنگ‌ سال‌های پیشین خلق ارمنی دارای روحیه‌ای متحد هستند، همچنین ارمنی‌های خارج از وطن هم اعلام بسیج عمومی کرده‌اند."

جنگ خلق‌ها نیست

سلو دربویان در مورد وضعیت کوردهای ساکن ارمنستان می‌گوید:"ما اینجا همراه خلق ارمنی زندگی می‌كنیم. در آذربایجان هم کوردهایی ما زندگی می‌کنند. این جنگ خلق‌ها نیست. جنگی است که از سوی نیروهای فرادست بر خلق‌های منطقه تحمیل شده و تلاش بر این است که خلق‌ها را به جنگ همدیگر وادارند. به نمایندگی از کوردهای ساکن ارمنستان ما در کنار خلق ارمنی هستیم. جوانان کورد بسیاری عضو ارتش هستند. با مداخله دولت ترکیه در این جنگ ما آنرا اعلام جنگ علیه خود می‌دانیم."

داستان سرباز کوردی که گردن زده شد

سلو دربویان، رئیس مشترک کوردستان کمیته با بیان اینکه :"هم کورد و هم ارمنی‌ها نباید اشتباهات تاریخی مرتکب شوند" و افزود، دولت ترکیه برای دشمنی با کوردها و ارامنه هیچ حد و مرزی را به رسمیت نمی‌شناسد. دربویان سرگذشت سرباز کورد به نام «کرم سلویان» را نقل می‌کند که سال ٢٠١۶ در آرتساخ گردن زده شد:"می‌خواهم مثالی را یادآوری کنم، قبل از چند سال درگیری‌ای روی داد، در این جنگ سربازان ترک به ارتش آذربایجان کمک کردند. آنزمان یک سرباز کورد ایزدی به نام «کرم سلویان» در ارتش ارمنستان حضور داشت. روی بی‌سیم با کوردی حرف می‌زد و به خلق روحیه می‌داد. در جنگ جای گرفت و به شهادت رسید. سربازان ترک سپس به منطقه رفتند و با شناسایی جسد وی، سرش را از تن جدا کردند و تصاویر آنرا منتشر کردند. ما خصومت تاریخی دولت ترکیه با کوردها را به خوبی درک می‌کنیم."

در مورد سرگذشت کرم سلویان؛