نرگس محمدی و سپیده قلیان: برگزاری تجعات حق است نه جرم

"...در شرایطی که معلمان و کارگران به دلیل عدم مدیریت و کارآمدی نظام و وجود فساد سیستماتیک در نظام جمهوری اسلامی ایران در بدترین شرایط اقتصادی و معیشتی زندگی می‌کنند و اخبار تکان دهنده اختلاس‌های بی‌پایان و چپاول اموال ملت هر روز به گوش می‌رسد..."

نرگس محمدی و سپیده قلیان دو فعال مدنی که اکنون در زندان اوین محبوس می‌باشند در حمایت از تجمعات کارگری و اعتراض به بازداشت فعالین کارگری بیانیه‌ای منتشر کردند

 

آنها طی بیانیه‌ی خود اعلام کردند، برگزاری تجمعات حق است نه جرم.

 

نرگس محمدی نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر که اکنون دوران محکومیتش را می‌گذراند و سپیده قلیان فعال مدنی که در جریان اعتراضات کارگران در اهواز دستگیر شد، اکنون در زندان اوین محبوس می‌باشند.

 

متن بیانیه‌ی نرگس محمدی و سپیده قلیان به شرح زیر می‌باشد:

"طبق اصول مصرح قانون اساسی، برگزاری تجمعات مسالمت آمیز و تشکیل انجمن‌ها و جمعیت‌ها، جزء حقوق اساسی ملت است. این در حالی است که طی چهل سال گذشته، حکومت این حقوق بنیادی را از «حق» به «جرم» تبدیل نموده و فعالان این عرصه را سرکوب می‌نماید.

 

متاسفانه طی روزهای گذشته ده‌ها معلم و کارگر که از سوی انجمن‌های صنفی‌شان در تجمع شرکت کرده بودند، بازداشت و حتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند. این شیوه برخورد با کارگران و معلمان، تنها تعرض به یک صنف یا گروه نمی‌باشد، بلکه نقض اصول قانون اساسی کشور و تعرض به حقوق ملت است که در راستای سرکوب جامعه مدنی است.

 

در شرایطی که معلمان و کارگران به دلیل عدم مدیریت و کارآمدی نظام و وجود فساد سیستماتیک در نظام جمهوری اسلامی ایران در بدترین شرایط اقتصادی و معیشتی زندگی می‌کنند و اخبار تکان دهنده اختلاس‌های بی‌پایان و چپاول اموال ملت هر روز به گوش می‌رسد، حکومت به جای همدردی و همراهی با قشر زحمتکش و محترم جامعه و گوش سپردن به اعتراضات مدنی و آرام، تجمع‌کنندگان مسالمت‌جو را به زندان می‌افکند و راه‌های مسالمت‌آمیز و مدنی را هر روز بیش از پیش به روی فعالان مدنی می‌بندد.

 

چه باید کرد؟ باید بر تحقق «حق» اصرار ورزید، حتی اگر حکومت آن را «جرم» تلقی کند.

 

برگزاری تجمعات و تشکیل انجمن‌ها حق است. انتقاد و اعتراضات مدنی حق است.

 

نرگس محمدی و سپیده قلیان/ زندان اوین"