نشانه‌های بزرگ برای آغاز یک جنگ در ادلب

رژیم سوریه که با حمایت روسیه، مجموعه عملیات‌های خود را ادامه می‌دهد، تلاش دارد تا شاهراه M4 را به کنترل کامل خود درآورد. تحرکات نیروهای منطقه‌ای بزرگ و تفسیرهایی مانند توافق و تاکتیک نشان از جنگی بزرگ دارد

رژیم سوریه در عملیات ادلب علیه هیات التحریر الشام در حال پیشروی است. هیات التحریر الشام و گروه‌های دیگری که از همان آغاز اعلام نمودند که به حلب و اکنون نیز در ادلب دست به حمله زده‌اند، اکنون قادر به دست‌یابی به هیچ یک از اهدف خود نیستند. همزمان با حمایت نیروهای مسلح ترک نیز نتوانسته‌اند در مقابل حملات رژیم ایستادگی کنند. روسیه که از رژیم سوریه حمایت هوایی به عمل اورده است، گاه و بیگاه مواضع نیروهای مسلح ترکیه را توپ‌باران می‌کند. برخی از کارشناسان منطقه براین باورند که سرشت نبرد و سیاست در این منطقه توافق- درگیری است. برخی دیگر نیز بر این باورند که بحرانی عمیق در راه است. دیدارهای بین ترکیه و روسیه نیز به منظور کاستن از تنش‌ها تا کنون به نتیجه‌ای دست نیافته است.

افزایش شمار کشته‌شدگان گفته می‌شود که رویدادهای ادلب در چارچوب تفاهمنامه سوچی انجام می‌شوند. به همین دلیل لازم بود که راه زمینی M5-M4  برای نیروهای رژیم سوریه باز می‌شد. گروههای تروریست از منطقه خارج شده و خلع سلاح می‌شدند. ترکیه که مسئولیت عملی شدن این بندها را پذیرفته بود؛ به جای خلع سلاح، به تسلیح این گروهها پرداخت، به همین دلیل در منطقه نظامیان کشته شده‌اند. تلفات بسیار بالا بوده است؛ اما انتشار آن با ممنوعیت روبرو می‌شود.

توافقنامه یا بازی؟

گفته می‌شود که ترکیه به منظور آنکه هدف حملات هیات التحریر الشام و دیگر گروههای شبه نظامی قرار نگیرد، تئاتری سیاسی را به صحنه برده است. اما یافته‌های حاکی از این امر است که ترکیه برای گروههایی که مناطق تحت کنترلشان را از دست می‌دهند، دنبال پیدا کردن قلمرو است و دیدارهای خود را با مقامات روسیه در این رابطه ادامه می‌بخشد. مشخص شده است که ترکیه این سیاست خود را به برخی از گروهها قبولانیده است اما گروههای وابسته به القاعده با ترکیه در این رابطه مشغول گفتگو هستند. همچنین در این رابطه با نیروهای مسلح ترک نیز گفتگوهایی در جریان است.

آیا انعقاد تفاهمنامه دیگری امکان‌پذیر است؟

هدف آینده رژیم سوریه اینست که در مسیر شاهراه M5 و حوالی آن عملیاتی نظامی را انجام دهد. اگر عملیات رژیم سوریه از منطقه M5 خارج شود، احتمال دارد که وضعیت دچار تغییر شود. به این دلیل می‌توان گفت که در این منطقه نشانه‌هایی مهمی برای شروع یک جنگ جدی بین ترکیه و روسیه وجود دارد. حملاتی که با دستور روسیه علیه پایگاههای نیروهای مسلح ترکیه انجام شده‌اند، احتمال این نبرد را ببیشتر می‌کنند. اردوغان نیز به دلیل واکنش روسیه بار دیگر از آمریکا و اروپا درخواست کمک کرده است، در جریان دیداری که ماه مارس بین ترکیه، آلمان، فرانسه و روسیه برگزار می‌شود، احتمال دارد که پیمان جدیدی منعقد شود.

M4 برای هر دو طرف اهمیت دارد

از سوی دیگر نیروهای وابسته به ایران نیز ادوات نظامی و لجستیکی فروانی را به منطقه اعزام کرده‌اند. گفته می‌شود که رژیم سوریه و روسیه در حال آماده سازی برای تصرف راه M4 از حلب تا لاذقیه هستند. اعلام شده است که نیروهای هیات التحریر الشام و گروههای دیگر نیز در این رابطه در حال آماده‌سازی نیرو بوده و بسیاری از سلاح‌های ناتو را وارد منطقه کرده‌اند. انتظار می‌رود که در این جنگ رژیم سوریه با دشواری‌های فراوانی روبرو بوده و وضعیت جنگی ادامه پیدا کند.

اگر رژیم سوریه بتواند کنترل کامل شاهراه M4 را  برعهده بگیرد، احتمال داده می‌شود که تمامی شهر ادلب وارد یک جنگ شهری شود. نیز از طریق تصرف و کنترل کامل بر این شاهراه و مناطق اطراف آن، اگر رژیم سوریه عملیات نظامی خود را ادامه دهد، احتمال دارد که توافقهای کنونی، به سوی یک جنگ بین‌المللی تغییر مسیر دهند.