نشست حل و فصل مشکلات سوریه بدون ایران و آمریکا

گفته می‌شود که روسیه از برگزاری این نشست خوشحال نیست چون می‌داند آمریکا می‌خواهد آن را در استان ادلب شکست دهد. از سویی، ایران که معمولا در جلسات مربوط به سوریه حضور دارد به این نشست دعوت نشد

ولادمیر پوتین، رجب اردوغان، آنگلا مرکل و امانوئل مکرون، امروز برای بحث در مورد سوریه در استانبول گردهم آمدند. گفته می‌شود که روسیه از برگزاری این نشست خوشحال نیست چون می‌داند آمریکا می‌خواهد آن را در استان ادلب شکست دهد. از سویی، ایران که معمولا در جلسات مربوط به سوریه حضور دارد به این نشست دعوت نشد.

 

پوتین، مرکل و مکرون، سران کشورهای روسیه، ترکیه، آلمان و فرانسه به استانبول سفر کردند تا نشستی مشترک با اردوغان برگزار کنند و در مورد سوریه حرف بزنند.

 

این نخستین گردهم‌آیی نمایندگانی از طرف گروه سه‌جانبه "مذاکرات آستانه" و گروه به اصطلاح "کوچک" غربی درباره سوریه است.

 

نظریه متحد کردن عرصه مذاکرات این دو جناح پیش از این بارها مطرح شده بود اما در عمل با موانع زیادی مواجه بودند.

 

در شکل جدید رایزنی‌ها، دو طرف ایران و آمریکا که  قصد دارند نقش یکدیگر در سوریه را خنثی کنند، شرکت ندارند. برخی می‌گویند روسیه نماینده تهران و فرانسه نماینده واشینگتن در نشست استانبول است.

 

موضوع اصلی بحث‌های طرفین در مورد سرنوشت استان ادلب بود که آخرین پایگاه اصلی گروههای تبهکار تحت حمایت ترکیه است. ترکیه اخیرا با دستیابی به توافقی با روسیه از حمله قریب الوقوع ارتش سوریه با حمایت مسکو به این استان جلوگیری کرد. اما این توافق مقطعی است و باید برای از بین بردن یا متقاعد کردن گروههای افراطی مستقر در ادلب که اکثرا از شاخەهای القاعده هستند راهکاری ارائه شود.

 

طرفین علاوه بر ادلب، سناریوهای ممکن برای حل و فصل اوضاع در سوریه را بررسی کردند. ترکیه بر عدم قبول کانتون‌های روژاوا و فدراسیون بوجود آمده در شمال و شرق سوریه تأکید کرده و انواع پیشنهادها را داده است تا بتواند به حومه شرقی رود فرات حمله کند.

 

اردوغان برای رسیدن به خواستەهای خود همچنین از اهرم فشار چندین میلیون پناهجوی سوری استفاده کرده و به سران آلمان و فرانسه تلویحا گفته که اگر با خواستەهای ترکیه در سوریه موافقت نشود، این پناهجویان، ترکیه را به مقصد اروپا ترک خواهند کرد. اروپایی‌ها اما خواستار قبول پناهجویان بیشتر نیستند چون می‌گویند دیگر ظرفیت ندارند.

 

آلدار خلیل، مسئول روابط خارجی جنبش جامعه دمکراتیك [ائتلافی متشکل از احزاب دمکراتیك شمال سوریه] در همین رابطه در حساب توئیتر خود نوشته که حل بحران سوریه به تغییر قانون اساسی با مشارکت تمامی طرف‌ها بە ویژە فدراسیون دمکراتیک شمال و شرق سوریە بستگی دارد.

 

او نوشته سوریه دیگر همان کشور گذشته نیست و نمی‌تواند با همان قوانین مرکزگرای سال‌های پیش از ٢٠١١ اداره شود.

آلدار خلیل، الگوی فدراسیون را برای سوریه پیشنهاد داده و می‌افزاید این پروژە کە تمامی اجتماعات منطقه با ارادە خود در آن مشارکت دارند، در شمال و شرق سوریە اجرایی شدە و موفقیت آمیز بوده است.

 

به نظر می‌رسد توئیت آلدار خلیل در واکنش به بحث بر سر تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه در نشست استانبول بوده است.