نشست‌های اشغالگری ایران و ترکیه

در چند هفته‌ی گذشته در چهارچوب توطئه و حمله‌ی اشغالگری دولت ترکیه در جنوب کردستان، مقامات ایران و ترکیه دو مرتبه دیدار داشته‌اند. اعلام شده است، در این نشست‌ها درباره‌ی امنیت مرزها و مسائلی دیگر گفت‌وگو شده است.

  از سویی حملات اشغالگرانه‌ی دولت ترکیه در جنوب کردستان ادامه دارد و از سوی دیگر در چند روز گذشته رژیم‌های اشغالگر ترکیه و ایران چند نشستی را برگزار کرده‌اند. پس از این نشست‌ها گفته می‌شود بازرگانی در تمامی  گذرگاه‌های مرزی متوقف خواهند شد. گذرگاه‌های مرزی به گونه‌ای شکلی فعال خواهند بود اما بازرگانی و تجارت در مرز‌ها متوقف خواهند شد.

  گفته می‌شود هدف از این نشست‌ها، تحمیل فقر بر اهالی منطقه و تخلیه‌ی این مناطق است.

  دو نشست در طول یک هفته

  در طول یک هفته در ماه ژوئیه مقامات این دو کشور دو مرتبه دیدار داشته‌اند. اولین نشست قبل از روز ۳ ژوئیه / ۱۲ تیر در شهرستان اسندره در گَوَر برگزار شده است.

  گفته می‌شود در این نشست درباره‌ی امنیت مرزها، ‌بازرگانی مرزی، مشکلات مربوطه و پینشهاد‌هایی برای حل این مسائل گفت‌وگو شده است. این نشست در میان هیئتی با مشارکت ادریس اکبیک استاندار ترکیه در جولمیرگ  و سرهنگ علی علیپور فرمانده هنگ مرزی ارومیه برگزار شده است.

  همچنین در این نشست‌ها  محمد فواد ترکمن فرماندار شمزینان، سرهنگ سوات ارابایاپان معاون فرمانده لشکر ۳۴ ، سرهنگ برهان آیدین معاون فرماندهی نیروهای ژاندارم این شهر، سرهنگ حسن کویونجو فرماندهی نیروهای کماندو گروهان خط ۷، خیرالدین یلدرم ریاست گمرک و بازرگانی منطقه آناتولی شرقی و جیهاد یلدرم چاکار مسئول امور مهاجرت حضور داشته‌اند.

  دومین نشست به نام " نشست امنیت" در روز ۱۰ ژوئیه / ۹ تیر در فرمانداری جولمیرگ برگزار شده است. در این نشست سرتیپ متین توکل، رمضان کندوزر فرماندار گَوَر، محمد فواد ترکمن فرماندار شمزینان، نوری ازتوک سرهنگ دوم، سلیمان سوات دلبراغلو مسئول امنیت شهر، خیرالدین یلدرم ریاست گمرک و بازرگانی منطقه آناتولی شرقی و جیهاد یلدرم چاکار مسئول امور مهاجرت شرکت کرده‌اند. منابع مطلع از این نشست‌ها اظهار داشتند، اهداف ‌این نشست‌ها علیه خلق کرد است.

  " خواهان تخلیه منطقه هستند"

  یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد، هر دو کشور به بهانه‌ی امنیتی تدابیر خود را بیشتر خواهند کرد. یکی از منابع اعلام کرد، " در منطقه جنگی بزرگ وجود دارد. عبور و مرور در تمامی مرزهای جولمیرگ را ممنوع کرده‌اند. در این جنگ بازرگانی و تجارت پایان یافته است. هدف هر دو کشور تقویت و گسترش تجارت نبوده بلکه خواهان تحمیل فقر بر منطقه  و تخلیه آن هستند. "