نوشته‌های مخفی میان آلمان و ترکیه در مورد عمر گونی منتشر شد

نکته‌ی حائز اهمیت این است که در این نوشته‌ها مسئولین ترکیه پرسش میکنند "آیا گونی در آلمان آموزش نظامی و کار با اسلحه دیده است؟ آلمان نیز پاسخ داده است که خیر".

نوشته‌های مخفی مسئولین برلین و آنکارا در مورد عمر گونی، که در پاریس ۳ انقلابی کُرد را ترور کرد، فاش شد. نکته‌ی حائز اهمیت این است که در این نوشته‌ها مسئولین ترکیه پرسش میکنند "آیا گونی در آلمان آموزش نظامی و کار با اسلحه دیده است؟ آلمان نیز پاسخ داده است که خیر".

 

ساکینه جانسز یکی از بنیان گذاران پ.ک.ک، فیدان دوغان نماینده‌ی ک.ن.ک در پاریس و لیلا شایلمز عضو جنبش جوانان انقلابی روز ۹ ژانویه سال ۲۰۱۳ مصادف با ۲۰ دی ١٣٩١ در پایتخت فرانسه ترور شدند. قاتل آنها عمر گونی پس از آن دستگیر شد. او روز ۱۷ دسامبر ۲۰۱۶/۲۷ آذر در زندان فرانسه به شیوه‌ای مشکوک جان باخت.

 

عمر گونی مدتی در آلمان ساکن بود، اما زمان سکونت او در کشور آلمان مشخص نیست. عمر گونی قاتل در سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ در ایالت بافاریای آلمان ساکن بوده است و احتمال داده می‌شود در آنجا وارد گروههای نژادپرست ترک شده است. اکنون مشخص شده است که دولت ترکیه تلاش کرده است تا پرونده‌ی عمر گونی در آلمان را بدست آورد.

 

واکنش آلمان

خبرگزاری فرات مدارک مابین مسئولین برلین و آنکارا در مورد عمر گونی را بدست آورده است، که چند ماه پس از قتل عام پاریس مابین آنها رد و بدل شده است. وزارت دادگستری ترکیه روز ۵ مارس ۲۰۱۳ مصادف با ۱۵ اسفند ١٣٩١، توسط وزارت خارجه خواستار همکاری دادگاه دولت آلمان شده بود. مسئولین آنکارا خواستار پاسخگویی به این سوالات توسط کشور آلمان شده بودند:

 

-عمر گونی شهروند کشور آلمان است؟

 

-گونی با پ.ک.ک /ک.ج.ک رابطه دارد؟

 

-گونی در آلمان آموزش استفاده از اسلحه دیده است یا نه؟

 

فرماندهی فدرال وزارت دادگستری آلمان، که مقر آن در شهر بن است در روز ۲۶ آوریل ۲۰۱۳ مصادف با ۶ اردیبهشت ١٣٩٢، طی نوشته‌ای به پرسشهای دولت ترکیه پاسخ داده است. این پاسخها توسط سفارت ترکیه در برلین برای دولت ترکیه فرستاده شده است. دولت آلمان در پاسخ به همه‌ی پرسشها گفته‌اند" ما نمیدانیم".

 

سفارت ترکیه در ۲ آوریل ۲۰۱۳ / ۱۳ فروردین ١٣٩٢، پاسخهای آلمان را به ترکی ترجمه کرده و با نامه‌ای برای کشور ترکیه ارسال می‌کند.

 

متن نامه‌ی سفارت ترکیه در برلین برای دولت ترکیه:"در مورد همکاری دادگاه آلمان در مورد عمر گونی، در پاسخ وزارت دادگستری فرمانداری دادگستری فدرال آمده است: تاکنون هیچ اطلاعاتی در مورد شهروند آلمانی بودن عمر ضیا گونی در دسترس نیست. در مورد ارتباط وی با پ.ک.ک /ک.ج.ک هیچ اطلاعی در دست نیست. در مورد آموزش استفاده از اسلحه، تاکنون اطلاعی در دست نیست".

 

چرا آلمان پرونده‌ی عمر گونی را منتشر نمی‌کند؟

حائز اهمیت است که تیم دادگاه آلمان در نوشته‌ی پاسخ به همه‌ی پرسشهای کشور ترکیه در مورد عمر گونی می‌گویند که "اطلاعی در دست نیست"  و در مورد گذشته‌ی گونی در آلمان هیچ اطلاعاتی را فاش نکرده‌اند. همچنین قابل توجه است که آنکارا تعمدا پرسش " آیا گونی در آلمان آموزش استفاده از اسلحه را دیده است یا نه " را از مسئولین آلمانی مطرح کرده است.

 

بر خلاف پاسخ دولت آلمان، عمر گونی پرونده‌ی بزرگی در آلمان داشته است. جای تردید است که چرا این پرونده برای کشور ترکیه فاش نشده است؟ پس از قتل‌عام پاریس، حزب چپ در مورد گونی از حکومت برلین پرسشهایی مطرح کرده بود و دولت اعلام کرده بود، در اتومبیل عمر گونی یک اسلحه‌ی بدون مجوز پیدا شده است.

 

در پاسخ حکومت فدرال آلمان در مورد پرونده و گذشته‌ی عمر گونی همچنین آمده است:

 

-در ۱۷ نوامبر ۲۰۰۵ /۲۶ آبان ١٣٨۴ در شهرک بادتولز در ایالت بافاریا، پلیس در هنگام کنترل و جستجوی اتومبیلها، تپانچه‌ای که بیشتر توسط ورزشکارها مورد استفاده قرار می‌گیرد را پیدا می‌کنند. بعدها در نتیجه‌ی تحقیقات مشخص شد که آن اسلحه بدون مجوز است. از گونی به دلیل "نقض قانون استفاده از اسلحه" شکایت شد.

 

-در ۴ فوریه‌ی ۲۰۱۱ /۱۵ بهمن ١٣٨٩و باز هم در ایست و بازرسی یک اسپری اشک‌آور و یک قمه از عمر گونی کشف شده است.

 

یکی از دوستان قدیمی عمر گونی که در آن زمان با هم کار میکردند، به خبرگزاری فرات گفت، "دوستان نزدیکش نژادپرستهای ترک بودند. با آنها رفت و آمد می‌کرد. همیشه چاقوهای کوچک و گرانبها با خود حمل می‌کرد. بسیار به اسلحه علاقه داشت. یک روز خودروی خود را به جنگلی برد و آنرا گلوله باران کرد. خود او در این مورد به ما گفت که چنین کاری کرده است. پس از آنکه بیمه متوجه شد که اتومبیلش گلوله باران شده است، حاضر به پرداخت خسارت نشده است".