نگاهها به سفر شینزو آبه به تهران

ناظران بین‌المللی براین باورند که مشکلات ایران و امریکا از چنان ریشه‌ای برخوردار هستند که امیدی بر حل کامل آنها در یک مقطع زمانی مشخص کوتاه مدت و میانجیگری آبه وجود ندارد.

  با اظهارات امروز جان بولتون مبنی بر دست داشتن ایران در حمله به کشتیهای لنگر گرفته در بندر فجیره، تنشهای منطقه ای مجددا افزایش یافته است. با این وجود نگاهها همچنان به سفر شینزو آبه به تهران است. هر چند طی چند روز گذشته تنش‌های لفظی بین ایران و آمریکا ندکی کاهش یافته بود با نزدیک شدن نشست سران کشورهای عربی و سفر جان بولتون به امارات و اظهار اینکه ایران با استفاده از مین در پشت حمله به کشتیهای لنگر گرفته در بندر فجیره حمله قرار داشته است، این تنشها افزایش یافتند. با شدت گرفتن این تنشها چشمها به سفر مهم شینزو آبه به تهران دوخته شده است. ناظران بین‌المللی براین باورند که سفر وی حاوی پیام مهمی برای ایران خواهد بود.

  سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در نشست خبری روز گذشته خود اعلام کرد تاریخ سفر در حال هماهنگی و فیکس کردن است. موسوی در خصوص بحث میانجی‌گری نخست وزیر ژاپن گفت: طبیعی است که کشورهای مختلفدر ارتباط با مسائل مختلف نگرانی‌های مختلفی داشته باشند. در رابطه با این سفر من از لفظ میانجی‌گری استفاده نمی‌کنم اما ایران شنونده نکات کشورهایی است که موضوع را از روی حسن نیت دنبال می‌کنند.

  موسوی در ارتباط با سفر ظریف و عراقچی به کشورهای منطقه خلیج و خواست وزیر خارجه ایران مبنی بر پیمان عدم تجاوز نیز اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران تمایل ندارد در منطقه ای باشد که تنش آلود باشد و مایل است هرگونه سوء تفاهم و تنش را در منطقه با ابتکارات خود از بین ببرد. این پیشنهاد با حسن نیت از طرف جمهوری اسلامی ایران مطرح شد. امیدواریم جواب ما هم با حسن نیت داده شود. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اخبار منتشر شده به نقل از یک مقام کویتی مبنی بر آغاز گفتگوی ایران و آمریکا را نیز قویا رد کرده و گفت: هیچ گفتگوی مستقیم یا غیرمستقیمی بین ایران و آمریکا وجود ندارد. موسوی در ارتباط با میانجیگیری کشورهای مختلف بین ایران و آمریکا نیز اظهار داشت تنش های موجود بین ایران و آمریکریشه در تروریسم اقتصادی دارد که آمریکا علیه ایران اعمال می کند. ما فکر می کنیم کشورهای مختلف با حسن نیت تحولات را رصد می کنند.

  اما ناظران بین‌المللی براین باورند که مشکلات ایران و امریکا از چنان ریشه‌ای برخوردار هستند که امیدی بر حل کامل آنها در یک مقطع زمانی مشخص کوتاه مدت و میانجیگری آبه وجود ندارد. از همین رو سفر آبه هر چند میتواند احتمالا تنشهای موجود را اندکی تخفیف دهد، اما موضع ثابت ایران و آمریکا نسبت به شرطهای تعیین شده مانعی برای حل تنشها است.  این مساله  نیز تاشی از تکرار مجدد پمپو مبنی بر پذیرش شروط دوازده‌گانه امریکا از سوی ایران است. مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته (۲۸ مه) در جمع خبرنگاران اظهار داشته بود  اگر رهبران ایران ١٢ شرط تعیین‌شده از سوی مایک پمپئو را جدی بگیرند دولت آمریکا آماده گفت‌وگو‌ است و این در حالی است که ایرانیان بر رد آن تاکید دارند.