نیمی از ساکنان آرتساخ آواره شدند

جنگ تحمیلی ١٠ روزه‌ی آذربایجان بر آرتساخ (قره‌باغ) تاکنون نیمی از ساکنان آنرا آواره کرده است.

آرتاک بلگاریان از مقامات جمهوری آرتساخ در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرده است:"طبق برآوردهای اولیه ما تقریبا نیمی از جمعیت آواره شده‌اند." گفته می‌شود که ٩٠ درصد این افراد زنان و کودکان هستند.

به گفته‌ی بلگاریان تقریبا ٧٠ تا ٧۵ هزار نفر از جمعیت آرتساخ  مجبور به ترک منازل خود شده‌اند و یا ناچارا در مناطق امن اسکان داده‌ شده‌اند و آواره شده‌اند."

جمهوری آرتساخ دارای ١۵٠ هزار نفر جمعیت است که ٩٩ درصد آن ارمنی می‌باشند. پس از حمله جمهوری آذربایجان به آرتساخ در ٢٧ سپتامبر جنگ گسترده‌ای آغاز شده است. ارمنستان اعلام کرد ارتش آذربایجان شهر استپاناکرت پایتخت آرتساخ را بمباران کرده است و اماکن غیرنظامیان را مورد حمله قرار داده است.

استفاده از بمب‌های خوشه‌ای

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای ضمن تأیید خبر استفاده از بمب‌های خوشه‌ای در حملات هوایی به آرتساخ، آنرا به شدت محکوم کرده است. طبق کنوانسیون بین‌المللی سال ٢٠١٠، هرگونه استفاده از بمب‌های خوشه‌ای در هر شرایطی منع شده است.

آذربایجان با کمک دولت ترکیه به آرتساخ حمله‌ور شده است. دولت ترکیه مزدوران خود را از مناطق اشغالی سوریه به آذربایجان گسیل کرده است. رژیم ترکیه همچنین تکنولوژی پیشرفته و هواپیماهای جنگنده را در اختیار آذربایجان قرار داده است.