ه.د.پ: جوانی که در آمد کشته شد، حاضر به جاسوسی نشده است

​​​​​​​عایشه آجار باشاران پارلمانتار ه.د.پ اعلام کرد، رجب هانتاش چون حاضر به جاسوسی نشده است، توسط پلیش به قتل رسیده است

سخنگوی کمیسیون حقوق بشر حزب دمکراتیک خلق‌ها ه.د.پ و پارلمانتار ه.د.پ عایشه آجار باشاران در مورد کشته شدن رجب هانتاش در شهر آمد توسط پلیس ترکیه بیانیه‌ای منتشر کردند.

 

"کار جاسوسی به وی تحمیل شد"

باشاران اعلام کرد،"شنبه شب در پارک سومر آمد جوانی با نام رجب هانتاش در نزدیکی مغازه‌ی خرده فروشیش توسط پلیس ترکیه هدف قرار گرفت. گلوله‌های شلیک شده توسط پلیس به سر، شکم و پاهای هانتاش اصابت کرده و سبب مرگ وی شده است. برادرش بر روی جنازه‌ی وی حاضر شده است و غیر از خانواده‌ی وی به هیچ کس اجازه‌ی شرکت در مراسم خاکسپاری داده نشده است.

 

خانواده‌ی هانتاش گفته‌اند که پیشتر نیروهای پلیس به طور مرتب هانتاش را احضار می‌کردند. وی را مورد بازجویی قرار داده و گفته‌اند شما تروریست هستید. به وی گفته‌اند از کارهای سیاسی دوری کنید، دزدی کنید و به دوستانتان بگویید هر کاری که می‌خواهید انجام دهید ما از شما محافظت می‌کنیم و اینگونه به طور مداوم وی را تحت فشار قرار داده‌اند. اما وی چون حاضر به جاسوسی برای نیروهای پلیس نشده است توسط آنها به قتل رسیده است.

 

"در دوره‌ی سویلو قاتلان پاداش می‌گیرند"

باشاران به دوره‌ی سلیمان سویلو وزیر کشور اشاره کرد و گفت، " این جرم اولین بار نیست که اتفاق می‌افتد. به خصوص در دوره‌ی سلیمان سویلو که آشکارا در مقابل شکنجه، کشتار و نقض حقوق بشر و رفتارها نادرست، نیروهای امنیتی پاداش می‌گیرند. با این اقدامات می‌خواهند جرائم ضد بشریشان را پنهان کنند."

 

"هشدار!"

عایشه آجار باشاران به این مسئله اشاره کرد که در شهرهای کردستان کشتار سالمندان، جوانان و کودکان به امری عادی تبدیل شده است. وی اعلام کرد،"ما یک بار دیگر هشدار می‌دهیم که این رخدادها در نتیجه‌ی از میان رفتن روح عدالت اجتماعی است. باید همگان بدانند که حقیقت پنهان نمی‌ماند و آشکار خواهد شد. آنهایی که این جرائم و کشتار را مرتکب می‌شوند و آن را پنهان می‌کنند، دیر یا زود محاکمه می‌شوند و به مجازات کارشان خواهند رسید.

 

ما یک بار دیگر هشدار می‌دهیم که این رخدادها در نتیجه‌ی از میان رفتن روح عدالت اجتماعی است. باید همگان بدانند که حقیقت پنهان نمی‌ماند و آشکار خواهد شد. آنهایی که این جرائم و کشتار را مرتکب می‌شوند و آن را پنهان می‌کنند، دیر یا زود محاکمه می‌شوند و به مجازات کارشان خواهند رسید."