ه.د.پ "فراخوان آشتی" منتشر کرد

ه.د.پ در نشستی مطبوعاتی «فراخوان آشتی» منتشر کرد. در این فراخوان در مورد سیاستهای جنگ‌طلبانه‌ی رژیم تُرک هشدار داده شده و اپوزسیون و افکار عمومی به مبارزه مشترک علیه فاشیسم فراخوانده شده‌اند.

حزب دمکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ) به مناسبت اول سپتامبر -روز جهانی صلح، فراخوان آشتی منتشر کرد.

فراخوان توسط پروین بلدان و مدحات سنجار روئسای مشترک ه.د.پ در پارلمان ترکیه طی یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام شد. پارلمانتارها نیز در این کنفرانس مطبوعاتی شرکت کردند.در ابتدا روئسای مشترک ه.د.پ به مناسبت اول سپتامبر روز جهانی صلح، به خلق‌های ترکیه، جهان و خاورمیانه تبریک گفتند.

در پشت همه‌ی مشکلات، سیاست جنگ قرار دارد

در این فراخوان به سیاست جنگ‌افروزی و ایجاد تنش‌ها در لیبی، سوریه، عراق، شرق دریای سفید و اژه اشاره شده و اعلام گردید که سیاست جنگ کشور را به سمت آینده‌ای نامشخص پیش می‌برد.

ه.د.پ گفت، این سیاست نفعی برای جامعه، کشور و حتی حکومت هم ندارد. در کنفرانس مطبوعات به اساس قرار گرفتن سیاستهای جنگ طلبانه اشاره شد و همچنین تاکید شد که به کار نگرفتن سیاست صلح اشتباه بزرگی است و اعلام شد؛"ما همه به صلح و آشتی، دیالوگ و مذاکره نیاز داریم نه به جنگ. مانند خاکی که تشنه‌ی آب است، کشور ما نیز نیازمند سیاست صلح‌طلبانه می‌باشد."

چاره‌یابی نکرده، بحران‌ها را تشدید می‌کند

ه.د.پ همچنین اعلام کرد، رسیدن مسئله‌ی کورد به این سطح، نیازمند چاره‌یابی است، همچنین از افراد دمکراتیک و آنهایی که به آینده‌ی کشور فکر می‌کنند خواست، تا حقایق را نادیده نگیرند و اعلام شد؛"این شرایط را مانند یک حادثه نشان می‌دهند، مسئله دیگر مرزهای کشور را پشت سر گذاشته است و به مسئله‌ای منطقه‌ای و جهانی تبدیل شده است. تا زمانی که سیاست چاره‌یابی در پیش گرفته نشود، تا زمانی که سیاست جنک زنده باشد، ترکیه برای همیشه از لحاظ سیاسی و اقتصادی به نیروهای بین‌المللی وابسته و نیازمند خواهد بود. این در حالیست که مسئله در اساس مسئله داخلی خودمان است و باید این مسئله در داخل این کشور حل شود.

به همین دلیل ما یک بار دیگر از پارلمان ترکیه به آنهایی که طرفدار چاره‌یابی هستند می‌گوییم: از این لحاظ همه مسئول هستیم. هیچ کس نمی‌تواند از چاره‌یابی فرار کند. ما به مرحله‌ای رسیده‌ایم که کارد به استخوان رسیده است. دیگر نیاز به چاره‌یابی دمکراتیک و صلح‌طلبانه است."

در چهارچوب فراخوان با هدف چاره‌یابی ۴ بخش مطرح شده است. در بخش اول ه.د.پ از حکومت آ.ک.پ-م.ه.پ خواست که دست از سیاست جنگ‌طلبانه بردارند و به چاره‌یابی روی آورند. در این چهارچوب اعلام شد که اگر ترکیه مسئله‌ی کورد را حل کند و به جنگ پایان دهد، در منطقه دارای مدلی نیرومند و دمکراتیک خواهد شد. برای این هدف هم به مذاکرات دولمه‌باغچه اشاره شد و تاکید شد که این مرحله برای چاره‌یابی مسئله‌ی کورد هنوز هم در جای خود باقیست.

ه.د.پ همچنین به نقش عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد برای چاره‌یابی و ایجاد صلح و دمکراسی اشاره کرد که باید به حصر اوجالان پایان داده شود.

فراخوان برای اعضای اپوزسیون و افکار عمومی

ه.د.پ در بخش دوم فراخوان گفت، برای چاره‌یابی مسائل، مسئولیت سنگینی بر دوش طیفهای اپوزسیون و جامعه قرار می‌گیرد چون مسئله‌ی کورد، مسئله‌ای مربوط‌ به زندگیست و نباید در چنگال حکومت بماند. در این چهارچوب آمده است، احزاب اپوزسیون باید درخواست‌های خلق کورد برای بدست آوردن حقوق و آزادیشان را به عنوان بخشی از اهداف زندگی مسالمت‌آمیز در کنار هم و برابری و دمکراتیک شدن ترکیه بنگرند."

در چهارچوب بخش سوم هم آمده است؛"این مسئله نباید فقط به عنوان مسئله‌ی کورد و ه.د.پ دیده شود. ه.د.پ در چهارچوب چاره‌یابی مسئله‌ی کورد، طرفدار حقوق و آزادی است برای تحقق آزادی و حقوق خلق کورد، باید همه‌ی بخش‌های جامعه‌ی ترکیه، نقش مثبتی بازی کنند. ما هم به عنوان ه.د.پ برای دیالوگ و مذاکرات نقش خود را ایفا می‌کنیم. ما حاضریم با هر کسی که برای چاره‌یابی دمکراتیک و صلح طلبانه فعالیت می‌کند، کار کنیم."

طرفهای مسئله باید به شیوه‌ای فداکارانه عمل کنند

در چهارچوب بخش چهارم آمده است که برای مسئله‌ی کورد، خارج از روش جنگ و مسلحانه، انتخاب دیالوگ و مذاکره نیاز است. ه.د.پ همچنین گفت، برای این هدف باید همه‌ی طیفها به آینده‌ی ترکیه فکر کنند و فداکارانه قدم بردارند.

در پایان فراخوان آمده است:

حزبمان به سیاست خود برای چاره‌یابی و دمکراسی و آشتی، راه‌های زندگی برابر و پافشاری خلق بر صلح و نیروی مبارزات باور کامل دارد.

ه.د.پ در مورد چاره‌یابی دمکراتیک و صلح‌طلبانه آماده است به مسئولیت خود عمل کند. صلح فقط توقف جنگ نیست، منظور از صلح این است که برنامه‌ای مشترک برای ساکت کردن اسلحه‌ها، تدارک دیده شود و برای چاره‌یابی مسئله‌ی ۱۰۰ ساله‌ی کورد، قدم‌های مشترکی برداشته شود. اگر همه با هم برای صلح مبارزه نکنیم، آنگاه هرگز نخواهیم توانست صلح و آشتی، دمکراسی و آزادی را محقق کنیم. ما کاملا معتقد هستیم که با هم می‌توانیم پیروز شویم."