ه.د.پ: چیلر پیروز نشد، اردوغان نیز پیروز نخواهد شد

حزب دمکراتیک خلق‌ها ه.د.پ به مناسبت ۲۵مین سالگرد توپ باران روزنامه‌ی اوزگور اولکه بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت، چیلر پیروز نشد و نتوانست نشریات آزاد را ساکت کند، اردوغان نیز پیروز نخواهد شد.

آزاد بارش مشاور رئیس مشترک کل ه.د.پ در امور مطبوعات اعلام کرد، "۲۵ سال از حمله  به روزنامه‌ی اوزگور اولکه می‌گذرد که در ۳م دسامبر ۱۹۹۴ انجام شد."

وی همچنین گفت، " هم زمان حمله به دفتر مرکز این روزنامه در استانبول، مرکز تکنیکی در کادرگا و دفتر روزنامه در آنکارا انجام شد و در نتیجه‌ی آن یک مبارز عرصه‌ی مطبوعات با نام ارسین ییلدز جان خود را از دست داد و ۲۳ تن نیز مجروح شدند. دستور حمله در نشست م.گ.ک در سال ۱۹۹۴ صادر شد. در اسناد محرمانه مشخص شد حمله به ازگور اولکه با امضای تانسو چیلر نخست وزیر وقت (ترکیه) انجام شد و اعلام شد، باید روزنامه تعطیل شود."

در بیانیه‌ی ه.د.پ آمده است، "ممنوعیت آزادی بیان و مطبوعات آزاد کار تاریخی دولت دیکتاتور و فردگرا و صدساله است و تاکنون نیز ادامه دارد."

ه.د.پ همچنین اشاره کرد، "علیه حملات سنگین همیشه گروهی از روزنامه‌نگاران وجود داشته‌اند که شرف و اخلاق روزنامه‌نگاری را حفظ کرده‌اند و میراث بزرگ این کشور مبارزات صیانت از حقیقت است."

ه.د.پ همچنین می‌گوید: "گذشته‌ی مطبوعات آزاد ۳۵ سال است با مبارزات به این مرحله رسیده است و به همین دلیل همیشه مطبوعات آزاد با پیشاهنگی کسانی مانند آپی موسی هدف حملات قرار گرفته است. در ترکیه ۵۰ درصد این روزنامه‌نگارانی که جان خود را از دست داده‌اند برای مراکز نشریاتی که دارای سابقه هستند، کار می‌کردند. این امر تصادفی نیست بلکه آشکارا هدف قرار دادن است.

آ.ک.پ با حملاتش به مطبوعات آزاد نمایندگی تاریخ تاریک سالهای ۱۹۹۰ را به عهده گرفته است. در حملات علیه مطبوعات آزاد کمتر از چیلر و گذشته نبوده است، بلکه حتی چیلر را هم پشت سر گذاشته است. پس از ۱۵ ژوئیه آ.ک.پ  فرصت آنرا بدست آورد تا صدها مرکز مطبوعاتی را که بر اساس حقیقت کار می‌کردند، تعطیل کند و صدها روزنامه‌نگار هم اکنون نیز در زندان هستند."

ه.د.پ همچنین اعلام کرد، آ.ک.پ با این اعمال نشان داد به گذشته‌ی تاریک ادامه می‌دهد. "چیلر پیروز نشد، حمله‌اش نتوانست مطبوعات آزاد را ساکت کند. اردوغان و اطرافیانش هم پیروز نمی‌شوند. ما به دلیل مبارزات روزنامه‌نگاران این را می‌گوییم. حمله علیه مطبوعات حمله علیه جامعه است. دفاع از مطبوعات آزاد حق جامعه و آموزش حقیقت است. ما به عنوان بخشی از جامعه خواستار یادگیری حقایق بوده و به دروغ نیازی نداریم."

ه.د.پ ۲۵مین سالگرد تلاش برای قتل‌عام علیه اوزگور اولکه را محکوم کرد و یاد ارسین ییلدز و سایر رونامه‌نگاران جانباخته را گرامی داشت.