هشدار گزارش‌گر ویژه سازمان ملل نسبت به وضعیت زندانیان رجایی‌شهر

به گزارش جمعيت حقوق بشر کردستان، اسما جهانگیر، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل متحد برای وضعیت حقوق بشر در ایران، در بیانیه‌ای نگرانی عمیق خود را درباره وضعیت زندانیانی که در اعتراض به انتقال اجباری به بخش فوق امنیتی زندان رجایی‌شهر کرج ...

به گزارش جمعيت حقوق بشر کردستان، اسما جهانگیر، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل متحد برای وضعیت حقوق بشر در ایران، در بیانیه‌ای نگرانی عمیق خود را درباره وضعیت زندانیانی که در اعتراض به انتقال اجباری به بخش فوق امنیتی زندان رجایی‌شهر کرج و نحوه برخورد زندانبانان، اعتصاب غذا کرده‌اند، ابراز کرده است

 

بر اساس گزارش جمعیت حقوق بشر کردستان، اسما جهانگیر در این بیانیه گفته است: "گزارش‌ها درباره وضعیت وخیم سلامتی زندانیان اعتصابی و تداوم شکنجه و بدرفتاری با آنان از زمان انتقال به بند جدید، من را به شدت نگران کرده است". طی چند هفته گذشته، ۵۳ زندانی سیاسی - عقیدتی از جمله بیش از ۱۵ بهایی، بدون اعلام قبلی و یا اطلاع از دلایل انتقال، به سالن جدیدی در زندان منتقل شده‌اند. در حین انتقال، به هیچکدام از این زندانیان اجازه داده نشده وسایل شخصی خود از جمله داروهایشان را همراه خود ببرند.

 

علاوه بر این گزارش‌های متعددی وجود دارد که این زندانی‌ها از حق دسترسی به وسائل نظافتی، لباس مناسب، مراقبت‌های ضروری پزشکی و مواد غذایی که با پول خود خریداری کرده‌اند محروم شده‌اند. "محروم کردن زندانیان از تماس با خانواده‌ و وکلایشان، و دسترسی به مراقبت‌های پزشکی لازم بر خلاف قوانین بین‌المللی است". خانم جهانگیر  ضمن ارائه این موضوع اضافه کرده است: "من از دولت ایران می‌خواهم از طریق گفتگوی توام با حسن نیت درباره شکایت‌ها و نقض حقوق بشر زندانیان از احترام و پایبندی کامل به حقوق بنیادی زندانیان اطمینان حاصل کند و به این ترتیب راه‌حلی برای وضعیت به شدت نگران کننده فعلی که ناشی از اعتصاب غذای زندانیان است بیابد".

 

این بیانیه از سوی دینیس پیوریس، گزارشگر ویژه برای حقوق افراد برای دسترسی به بالاترین استانداردهای سلامت جسمی و روانی، و احمد شهید، گزارشگر ویژه برای آزادی مذهب و عقیده تأیید شده است.