همبستگی جهانی با کارزار «حصر، فاشیسم و اشغالگری کافیست، زمان آزادی فرا رسید»

در همبستگی با کارزار «حصر، فاشیسم و اشغالگری کافیست، زمان آزادی فرا رسید» در مقابل مجلس فدرال آلمان بیانیه‌ای قرائت شد. در این بیانیه نمایندگانی از سراسر جهان خواسته‌ی مشترک خود را چنین بیان کرده‌اند؛ "اوجالان باید آزاد شود"

در همبستگی با کارزار «حصر، فاشیسم و اشغالگری کافیست، زمان آزادی فرا رسید» که روز ١٢ سپتامبر آغاز شده بود، روز گذشته در مقابل مجلس فدرال آلمان در شهر برلین با حضور شخصیت‌های کورد، آلمانی، ترک و خلق‌های دیگر بیانیه‌ای مشترک قرائت شد. صادرکنندگان بیانیه خواستار آزادی رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان شده‌اند.

بیانیه مشترک با حضور جمع کثیری از شهروندان آلمان و دیگر کشورهای اروپایی قرائت شد. کنگره جوامع دمکراتیک کوردستانی در اروپا و ابتکار عمل آزادی برای اوجالان سازماندهی این فعالیت را بر عهده گرفته بودند. در این آکسیون شخصیت‌هایی از سراسر جهان از جمله مدافعان حقوق بشر، سیاستمداران و نمایندگان جامعه مدنی از طریق ویدیو کنفرانس شرکت کردند.

یوکسل کوچ به نمایندگی از کنگره جوامع دمکراتیک کوردستانی در اروپا سخنانی ایراد کرد. وی خواستار مشارکت تمامی دمکراسی‌خواهان و آزادیخواهان در کارزار آزادی اوجالان شد.

هاکان تاش از اعضای شورای ایالت برلین در سخنانی گفت:"همه زندانیان سیاسی در ترکیه و در رأس آنان عبدالله اوجالان باید آزاد شوند."

سپس زوزان سرحد به نمایندگی از جنبش زنان کورد در اروپا همبستگی جنبش زنان کوردستان را با کارزار یاد شده اعلام کرد و یادآور شد که آنان انتظار دارند که تمامی خلق‌های جهان در این کارزار فعالانه شرکت کنند.

رجب مرعشلی، نویسنده کورد گفت برای پیروزی جنبش باید تمام توانایی خود را به کار گیریم.

در ادامه سیاستمداران و مدافعان حقوق بشر از سراسر جهان که به سبب شیوع کووید-١٩ نتوانسته بودند در برلین حاضر شوند از طریق ویدیو کنفرانس در نشست مطبوعاتی شرکت کردند.

رامون مانتوانی از نمایندگان سابق مجلس ایتالیا در سخنانی گفت؛ رفیق اوجالان نه تنها یک رهبر کورد بلکه رهبر ستمدیدگان و انقلابگرانی است که حاصل دسترنج آنان مورد استثمار واقع شده است. ایشان یک منبع برای خلق‌های دمکراسی‌خواه است. منبع الهام مبارزه برای دستیابی به شأن و شوکت تمامی بشریت است. اوجالان پیام‌آور صلح و آشتیست. به همین دلیل تمامی جنبش‌های دمکراتیک و انقلابی، احزاب، سندیکاها و نهادهایی که خود را دمکراتیک می‌دانند خواستار آزادی اوجالان هستند.

آرتورو سالرنی از وکلای مدافع اوجالان اظهار کرد؛ حصر اوجالان غیرقابل قبول است. وضعیت اوجالان نه تنها به کوردستان و ترکیه بلکه به تمامی اروپا مربوط است. برای دستیابی به آشتی و صلح همه باید وارد میدان شوند.

بارونس کریستیان بلاور از اعضای مجلس لُردهای بریتانیا و رئیس مشترک کمپین آزادی برای اوجالان در سخنانی گفت؛ همچون ماندلا بارها گفته است، 'تا همه آزاد نباشیم هیچکداممان آزاد نخواهد بود' و ما دوباره درخواست آزادی اوجالان را تکرار می‌کنیم.

سیمون دوبینس، مدیر سندیکای بین‌المللی کارگران بریتانیا و رئیس مشترک کمپین آزادی برای اوجالان هم گفت: ما حمایت گسترده‌ای را از کمپین امسال نشان می‌دهیم. ما خواستار آزادی عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد که ٢٠ سال در حصر بسر برده است هستیم.

آنا ماریا پالاجیسو، حقوقدان و فمنیست اسپانیایی نیز اظهار کرد: من می‌خواهم به کمپین ازادی اقای اوجالان بپیوندم. از سال ٢٠١۵ حصر شدید بر اوجالان تحمیل شده، این نقض حقوق اولیه یک انسان است. ایجاد ارتباط با اوجالان به وضعیتی بحرانی دچار شده است. زمان آشتی و توافق فرارسیده است. در شرایط صلح هیچ کس نمی‌تواند نقش اوجالان را نادیده بگیرد.

اُهیانه اتخرباریتا، رئیس گروه دوستی کوردها در مجلس باسک نیز در سخنانی گفت: مدت مدیدی است که ما خواستار پایان حصر عبدالله اوجالان هستیم. کوردها، ترکیه و خاورمیانه نیازمند آشتی، امنیت و آزادیست. حصر هیچ خدمتی به این مطالبات نمی‌کند. ما سیاست‌های رژیم ترکیه را نسبت به اوجالان بشدت محکوم می‌کنیم.

فیلو سیگوردسون شهردار سابق کپنهاگ گفت: عبدالله اوجالان ٢١ سال است که در حصر بسر می‌برد. کشوری که به چنین رویه‌ای دست زده را نمی‌توان دمکراتیک نامید. از اینرو دانمارک باید ترکیه را مورد فشار قرار دهد تا دست از اعمال ضددمکراتیک خود بردارد.

پرنیل فراهم پارلمانتار سابق حزب سوسیالسیت خلق هم اظهار کرد: ٢٠ سال است اوجالان در زندان محبوس می‌باشد. در مقاطعی به تمامی ایزوله می‌شود. در این مرحله ملاقات با خانواده و وکلایش را ممنوع کرده‌اند. هیچ جرمی مرتکب نشده‌ و حتی اگر چنین چیزی هم روی دهد نباید هیچ فردی را اینچنین ایزوله کرد. من خواستار بهتر شدن وضعیت اوجالان هستم.

سولی ماپایلا، معاونت دبیر کل حزب کمونیست آفریقای جنوبی در سخنانی گفت: رهبر خلق کورد و مبارز راه آزادی کورد، به شیوه‌ای ویژه در یک زندان در جزیره امرالی و در شرایط غیرقانونی محبوس نگه داشته شده و در حصر بسر می‌برد. به رهبر عبدالله اوجالان درود می‌فرستم، این حصر خارج از معیارهای انسانی است. افکار و اندیشه‌های اوجالان همچون اندیشه‌های رهبر ما نلسون ماندلا با حصر از بین نخواهند رفت. تا زمانی که حصر اوجالان ادامه داشته باشد بحران و جنگ‌های داخلی در خاورمیانه به پایان نمی‌رسد.

محمود پارتل رئیس سازمان فعالان حقوق بشر کورد در آفریقای جنوبی اظهار نمود: رژیم ترکیه باید بدون اتلاف وقت عبدالله اوجالان را آزاد کند.

بنی گوستاوسون رئیس ابتکار عمل حمایت از کوردستان در سخنانی بیان کرد: ما به عنوان جامعه بین‌المللی، شورای اروپا، اتحادیه اروپا و کمیته منع شکنجه برای پایان دادن به حصر اوجالان صدای خود را بلند می‌کنیم. باید تمامی زندانیان سیاسی ترکیه آزاد شوند. ترکیه حقوق بشر را نقض می‌کند. یکبار دیگر از دولت سوئد می‌خواهم با اردوغان گفتگو کند. من خواهان آزادی اوجالان و به رسمیت شناختن فعالیت پ.ک.ک در سوئد هستم.

ارلینگ فلکفورد پارلمانتار سابق نروژ نیز گفت، اکنون باید حصر اوجالان متوقف شود. برای دستیابی به راه‌حلی صلح آمیز، باید مذاکرات سیاسی آغاز شوند، دستیابی به راه حل بدون حضور اوجالان ممکن نیست. تمامی نیروهای دمکراتیک ترکیه خواستار آزادی اوجالان هستند.

پیتر بویله روزنامه‌نگار اتریشی هم گفت: اوجالان به شیوه‌ای غیرقانونی از سوی رژیم ترک ربوده شد و به شیو‌ه‌ای ضدانسانی در زندان محبوس شده است. این شکنجه است. من خواستار آزادی اوجالان هستم. آزادی اوجالان برای همه آینده‌ای برابر، دمکراتیک و آزاد را با خود به همراه دارد.

دکتر آلکس ویلسون از کانادا هم گفت: اوجالان در خاورمیانه جایگاهی ویژه دارد. اگر ترکیه، عراق، ایران و سوریه با وی مذاکره کنند، بویژه اگر بپذیرند کوردها در مناطق خود با زبان، فرهنگ و آیین‌های خود زندگی کنند، با وی[اوجالان] وارد گفتگو شوند صلح در خاورمیانه محقق می‌شود. اوجالان در تمامی جهان تأثیرگذار است. وی فمنیسم، اکولوژی و سوسیالیسم را در خاورمیانه گسترش داده است. از اینرو باید دولت-ملت‌های خاورمیانه موضوع آزادی اوجالان را به شیوه‌ای جدی مد نظر قرار دهند.