همرزم چگوارا به حمایت از اعتصاب غذای نامحدود پرداخته و خواستار آزادی اوجالان شد

​​​​​​​ژان زیگلر همرزم و رفیق چگوارا با اعلام درودهای خود به مقاومت اعتصاب غذا، خواهان آزادی اوجالان شد. زیگلر در این رابطه اظهار داشت: لازم است سازمان ملل متحد علیه فاشیسم ترک وارد عمل شود

ژان زیگلر دستیار رئیس مشاوران حقوق بشر سازمان ملل متحد و گزارشگر ویژه‌ی حق تغذیه‌ی سازمان ملل متحد، جامعه شناس و نویسنده‌ که از همرزمان و رفقای چگوارا است، در ارتباط با اعتصاب غذاهایی که با پیشاهنگی لیلا گوون آغاز شده است با خبرگزاری فرات به گفت‌وگو پرداخت.

 

این مقاومت بسیار معنادار و شکوهمند  است

زیگلر در این گفت‌وگو از حمایت و پشتیباتی خود از لیلا گوون و دیگر کسانی که به اعتصاب غذای نامحدود دست زده‌اند خبرداده و گفت:  مقاومت گوون و رفقای وی بسیار معنادار و شکوهمند است. لازم است مطالبات گوون و رفقای وی فورا برآورده شده و نه تنها حصر برداشته شود بلکه اوجالان نیز آزاد شود. زیگلر با خاطر نشان ساختن وضعیت بحرانی لیلا گوون اظهار داشت: مایه‌ی پذیرش نیست که اروپا و جهان در مقابل مطالبات لیلا گوون سکوت نماید. زیگلر در این گفت‌وگو از دولت‌ها و نهادهای اروپایی خواست بلافاصله وارد عمل شده و دست از سیاست‌های حمایتی خود از فاشیسم اردوغانی برداشته و به خواست‌های کردها توجه نمایند.

 

ارتکاب به جنایت بشری از سوی دولت ترک

زیگلر با اطلاق عنوان یک سازمان فاشیستی به دولت ترک در ادامه افزود: دولت ترک آشکار علیه بشریت به ارتکاب جرم دست می‌زند. اقدامات این دولت علیه خلق کرد در چارچوب جنایت‌های جنگی و جنایت علیه بشریت قرار می‌گیرد. واقعیت‌های مستدلی که اکنون نمایان شده است این امر را اثبات می‌کند. سکوت در مقابل چنین جنایاتی صحیح نمی‌باشد.

 

لازم است سازمان ملل متحد بلافاصله نشستی را در ارتباط با ترکیه برگزار نماید

زیگلر با نقد عملکرد سازمان ملل متحد در ارتباط با ترکیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحدد نیز خواست که نشست ویژه‌ای را در ارتباط با ترکیه برگزار نماید. در ادامه زیگلر اظهار داشت: اردوغان با نقش قوانین بین‌المللی علیه کردها، به ارتکب جرم علیه مخالفان و کردها دست می‌زند. اما در مقابل سازمان ملل متحد سکوت پیشه می‌کند. از نظر من، باید نشستی فوری در رابطه با ترکیه برگزار گردد، این امر نیز دلایل خود را دارد. دولت ترک دیری است که به صورت نظام‌مند علیه بشریت به ارتکاب جرم دست می‌زند. انزوا و شکنجه‌ای که اکنون در امرالی بر اوجالان تحمیل می‌شود، جنایت علیه بشریت است. به صورتی نظام‌مند مخالفان شکنجه می‌شوند. از همین‌رو سازمان ملل متحد باید علیه فاشیسم ترک اقدام نماید.

 

اوجالان باید آزاد گردد؛ زیرا....

زیگلر در ادامه سخنان خود افزود: من می‌گویم اوجالان باید آزاد گردد، زیرا اوجالان رهبر یکی از تمدن‌های کهن جهانی بوده  رهبری کردها را در اختیار دارد. کردها نیز به عنوان یکی از خلق‌های کهن و تاریخی، از حقوق فرهنگی، سیاسی و آزادی خود بی بهره هستند. من چنین وضعیتی را همانند جرمی علیه بشریت ارزیابی می‌کنم. آنچه که اکنون علیه کردها در جریان است طبق قوانین بین‌المللی جرم محسوب می‌شود. لازم است مخالفت علیه اقدامات دولت ترک وظیفه‌ی همگانی باشد. لازم است که کردها خود صاحبان چهار بخش کردستان بوده و نیروهای بین‌المللی نیز کردها را به رسمیت شناخته و به حمایت از آنان برخیزند. عفرین که بخشی از خاک کردها را تشکیل می‌دهد از سوی دولت ترک اشعال شده است. سازمان ملل و نیروهای بین‌المللی چرا در این رابطه سکوت کرده‌اند؟ عفرین باید آزاد گردد و به صاحبان اصلی آن، یعنی کردها تحویل داده شود.

 

حزب کارگران کردستان جنبشی آزادیخواه است

زیگلر در ادامه‌ی سخنان خود گفت: بسیاری از دولت‌های غربی حزب کارگران کردستان را تروریست قلمداد کرده‌اند، چنین موضعی درست نیست؛ باید چنین موضعی مرد ارزیابی مجدد واقع شود: اگر تا کنون داعش از میان رفته است، چنین امری به دست کردها و خصوصا زنان کرد ممکن شده است. لازم نیست هیچ کس خود را صاحب این پیروزی قلمداد نکند. مقاومت، فداکاری برای آزادی و باور راسخ کردها، داعش را پایان داد. از این بیشتر، حزب کارگران کردستان یک جنبش آزادیخواه و ملی می‌باشد. علیه سیاست‌های انکار و از میان برداشتن خلقی که دارای غنی‌ترین تمدن جهانی است، در راستای آزادی مبارزه می‌نماید. پیش از این نیز گفته‌ام، پ.ک.ک یک جنبش مشروع بوده و رهبر این جنبش مشروع نیز آقای اوجالان است. اوجاالن باید آزاد شده و محدودیت‌های اعمال شده علیه وی رفع شوند. زیرا اوجالان می‌تواند نقش مهمی را در دیدارهای صلح بین پ.ک.ک و دولت ترکیه را ایفا نماید.

 

ژان زیگلر در ١٩ آوریل ١٩٣۴ در برن سوییس متولد شده است. زیگلر به عنوان یک جامعه‌شناس، سیاستمدار و نویسنده زندگی خود را وقف کمونیسم و انقلاب نموده است. از رفقای نزدیک چگوارا به شمار رفته و در بخش بزرگی از زندگی خود تحت تحت تعقیب رژیم‌های سرمایه‌دار و استعماری قرار داشته است. زیگلر که دارنده‌ی مدرک دکنری در حقوق و جامعه‌شناسی است طی سال‌ها در دانشگاه ژنو و سوربون به تدریس مشغول بوده است. مدتی نیز از لیست حزب سوسیالیست سوییس، در مجلس فدرال این کشور نماینده بوده است.