والستروم: جای نمایندگان مجلس است نه زندان

​​​​​​​مارگوت والستروم وزیر امور خارجه‌ی سوئد: لازم است اجازه داده شود تا نمایندگان انتخابی مجلس به وظایف خود در مجلس ادامه دهند

هاکان سونلینگ نماینده‌ی حزب چپ و مسئول سیاست خارجی و نماینده‌ی حزب چپ آمنه کاکه باوه در ارتباط با وضعیت نمایندگان زندانی حزب دمکراتیک خلق‌ها و اعتصاب غذاهای شمال کردستان و ترکیه در مخالفت با حصر رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان، پیش از این طرحی را به پارلمان سوئد پیشنهاد کرده‌بودند.

 

در این رابطه مارگوت والستروم وزیر امور خارجه‌ی سوئد نیز در واکنش به این طرح نمایندگان حزب چپ این کشور اظهار داشت: لازم است اجازه داده شود تا نمایندگان انتخابی مجلس به وظایف خود در مجلس ادامه دهند.

 

والستروم در این رابطه اظهار داشت حکومت سوئد با نگرانی وضعیت جاری در ترکیه را پیگیری کرده و طی نشست‌هایی که با مسئولان ترک برگزار می‌کنند همواره بر آزادی اپوزیسیون و تکثر رسانه‌ای یک از شروط یک سیستم دمکراتیک به شمار می‌رود تاکید می‌نمایند.

 

وزیر خارجه سوئد در این رابطه اظهار داشت: به منظور اخذ نتیجه از این اقدامات، آن‌ها نقض حقوق بشر در ترکیه را در دستور کار قرار داده و در ادامه افزود: ما نسبت به وضعیت سیاستمداران، روزنامه‌نگاران، دانشگاهیان و نمایندگان اپوزیسیون جامعه‌ی مدنی حساس بوده و از این رو کشورهای اتحادیه‌ی اروپایی را تشویق می‌نماییم تا به منظور احترام به معیارهای یک دولت حقوقی و نیز حقوق بشری از سوی دولت ترکیه، وارد عمل شوند.

 

الستروم در ادامه افزود: نمایندگان سوئد در ترکیه، نشست‌ها و دادگاهی‌های اپوزیسیون و مسئولان زندانی حزب دمکراتیک خلق‌ها را پیگیری کرده و از کشورهای دیگر نیز می‌خواند که این موارد را پیشگیری نمایند.

 

باید اوجالان و دیگر زندانیان سیاسی آزاد شوند

آمنه کاکه‌باوه نماینده‌ی حزب چپ پارلمان سوئد نیز به پرسش‌های ما در ارتباط با این موضوع اظهار داشت که والستروم پاسخ درخوری را نسبت به طرح پیشنهادی ما نداده است. کاکه‌باوه خاطرنشان ساخت در این طرح پیشنهادی مبنی بر رفع حصر و انزوای عبدالله اوجالان و اعتصاب غذای لیلا گوون و دیگر زندانیان از والستروم سوال کرده والستروم نیز پاسخ داده است که با مسئولان ترک این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار داده است.

 

آمنه کاکه باوه این عمل سوئد را مهم ارزیابی کرده اما از سوی دیگر اشاره کرده که دولت متبوع ی لازم است گام‌های اساسی را در رابطه با رفع حصر و انزوا بردارد.

 

کاکه‌باوه همچنین اظهار داشت: اوجالان رهبر یک حزب سیاسی است که از سوی خلق خود مورد حمایت قرار گرفته و بیست سال است که در یک جزیره زندانی است. حقوقی که برای تمامی زندانیان به رسمیت شناخته شده است باید برای اوجالان نیز به رسیمت شناخته شود. همچنین از نظر من لازم است که اوجالان آزاد شود. باید اوجالان و تمامی زندانیان دیگر سیاسی آزاد شوند.