واکنش‌ها به تصمیم غیر منتظره‌ی ترامپ

توییت غیر منتظره‌ی دونالد ترامپ در ١٩ دسامبر/ ٢٨ آذرماه مبنی بر خاتمه‌ی جنگ با داعش در سوریه و عدم لزوم حضور نیروهای آمریکایی در سوریه به یکباره معادلات منطقه‌ای را بر هم زده و گمانه‌زنی‌های جدیدی را در ارتباط با مقاصد پشت پرده‌ی این تصمیم ناگهانی...

توییت غیر منتظره‌ی دونالد ترامپ در ١٩ دسامبر/ ٢٨ آذرماه مبنی بر خاتمه‌ی جنگ با داعش در سوریه و عدم لزوم حضور نیروهای آمریکایی در سوریه به یکباره معادلات منطقه‌ای را بر هم زده و گمانه‌زنی‌های جدیدی را در ارتباط با مقاصد پشت پرده‌ی این تصمیم ناگهانی مطرح کرده است. این تصمیم که با قید بازگشت سریع نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه همراه گشته است واکنش‌هایی متفاوتی را در سطوح داخلی امریکا و بین ا‌المللی ایجاد کرده است.

 

در نخستین واکنش سناتور لیندسی گراهام اعلام نمود که عقب نشینی نیروهایمان از سوریه تلاش‌های آمریکا را در راستای تضعیف ایران با مشکل مواجه کرده و همپیانان کرد ما را با تهدید جدی مواجه می‌نماید. گراهام در ادامه افزود: امروز ما ردپایی کوچک و حضوری کمرنگ در شمال شرق سوریه برای حمایت از همپیمانان کردمان داریم که از نقشی ضروری در جنگ با داعش برخوردار بودند. از همین رو بقای ما در سوریه سیاستی است که تضمین کننده‌ی عدم ظهور مجدد داعش و نابودی متحدان کرد ماست که شجاعانه علیه داعش جنگیدند. گراهام همچنین به خبرنگاران اظهار داشت که اگرچه گروه‌های ستیزه‌جوی خلافت عثمانی دچار هزیمت شده‌اند اما این گروه همچنان مناطق کوچکی از شرق سوریه را در اختیار دارند.

 

آدام کینزینگر نیز از دیگر نمایندگان آمریکا بلافاصله ادعای ترامپ را رد و گفت چنین ادعایی حقیقت ندارد. او با اشاره به این تصمیم ترامپ و همسان سازی ان با اقدام امریکا در عراق گفت ما عراق را ترک و مجبور به بازگشت دباره به آن شدیم. امیدوارم که رئیس جمهور و مشاورانش دقیق‌تر باشند.

 

سناتور ماکرو روبیو نیز در این رابطه اظهار داشت که عقب‌نشینی سریع و کامل از سوریه یک خطای جدی و حاکی از دلالت‌هایی گسترده،  فراتر از مبارزه با داعش است. با چنین اقدامی سوریه کاملا در اختیار ایران قرار گرفته و ایرانی‌ها از این فرصت برای کمک به حزب‌ا... و خصوصا در جنوب سوریه بهره خواهند گرفت.

 

در این راستا دمکرات‌ها نیز این تصمیم ترامپ را مورد انتقاد قرار داده در این رابطه نانسی پلوسی نیز اظهار داشت که با وجود خروج زودهنگام چرا در ارتباط با پیشبرد مذاکرات صلح اقدامی نشده است. سناتور الیوت انگل نیز در بیانیه‌ای اعلام داشت که  این اقدام سوریه را به روسیه و ایران واگذار می‌کند.

 

از همین رو برخی از ناظران بین المللی براین باورند که این تصمیم ترامپ می‌تواند مشکلاتی جدی را برای سیاست‌های آمریکا در مقابل زیاده‌خواهیهای کشورهای منطقه و از جمله ایران و ترکیه و نیز روسیه ایجاد کند. در همین زمینه کنگره‌ی ملی کردستان نیز با اعلام فراخوانی برای اقدام فوری از آمریکا خواست تا از این تصمیم منصرف گردد.