وزیر کشور ایران و فرمانده کل نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی از سوی آمریکا تحریم شدند

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که وزیر کشور، فرمانده کل نیروهای انتظامی و هفت نفر دیگر از مسئولان این نیرو و همچنین یک فرمانده سپاه پاسداران از امروز (٢٠ ماه مه) را مشمول مجازات‌های خود قرار داده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، هفت فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی و یک فرمانده سپاه را به دلیل آنچه که «نقش آنان در نقض شدید حقوق بشر علیه مردم ایران» خوانده است مورد تحریم قرار می‌دهد.

به گفته‌ی استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های تازه شامل سه واحد وابسته به نیروی انتظامی، بنیاد تعاون ناجا و همچنین دو زندان فشافویه و قرچک می‌شوند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در اطلاعیه خود رحمانی فضلی وزیر کشور ایران را مسئول مرگ شهروندان در جریان قتلعام آبان ٩٨ دانسته و می‌گوید:" به عنوان وزیر کشور و رئیس شورای امنیت کشور مسئولیت نظارت بر ماموران امنیتی و از جمله نیروی انتظامی را بر عهده دارد. [...] او به نیروی انتظامی دستوراتی داده است که منجر به سرکوب تظاهرکنندگان مسالمت‌جو و رهگذران در نوامبر ٢٠١٩ گردید. دستورات وی به مرگ افراد بسیار و از جمله ٢٣ کودک انجامید".

آمریکا همچنین حسین اشتری‌فرد، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، ایوب سلیمانی، جانشین ناجا، محنسن فتحی‌زاده رئیس حفاظت و اطلاعات ناجا، یحیی محمودزاده محاون مهندسی ناجا، حمیدرضا اشراق، معاون حقوقی و امور مجلس ناجا، محمدعلی نوری‌نژاد، معاون هماهنگ کننده ناجا، حسن شهوارپور نجف‌آبادی، سرتیپ پاسدار و فرمانده پایگاه ولی عصر در خوزستان، بنیاد تعاونی ناجا و هابیل درویش، رئیس بنیاد تعاون ناجا را نیز مشمول مجازات‌های تازه قرار داده است.