پارلمانتار سوئیس: در صورت لزوم باید نمایندگی‌های دولت ترک تعطیل شوند

​​​​​​​پارلمانتار آندراس کرستین با مطرح کردن مسئله حصر در پارلمان شهر زوریخ خاطرنشان کرد؛ برای پذیرش خواسته‌های شرکت کنندگان در اعتصاب غذا دولت سوئیس باید در صورت لزوم نمایندگی‌های دیپلماسی ترکیه را تعطیل کند.

حمایت‌ها از مقاومت اعتصاب غذا علیه حصر عبدالله اوجالان در عرصه‌ی بین‌المللی گسترش می‌یابند.

 

در آخرین مورد آندراس کرستین پارلمانتار لیست آلترناتیو در نشست پارلمان زوریخ مسئله اعتصاب غذا برای پایان دادن به حصر اوجالان را مطرح کرد. کرستین از دولت سوئیس خواست تا به مسئولیت‌هایش در این مورد عمل کند.

 

کرستین اظهار کرد که انتخابات محلی ٣١ مارس در ترکیه و کردستان با فشار و سرکوب دولت برگزار گردید و به وضعیت ناگوار اعتصاب کنندگان غذا و سکوت جامعه بین‌المللی در این مورد اشاره کرد.

 

کرستین با خاطرنشان کردن این موضوع که چندین فعال در زندان‌ها با هدف محکوم نمودن حصر اوجالان در اقدام فدایی به شهادت رسیده‌اند گفت:"آنان به دلیل درماندگی به زندگی خویش پایان ندادند، بلکه برای رسوا کردن سکوت و بی‌مسئولیتی در قبال اعتصاب غذا دست به اقدام فدایی زدند. برای اینکه در مقابل دولت ترک اقدام ملموسی صورت گیرد چنین اقدامی را انجام دادند."

 

حمایت از آنان مشروع است

کرستین با اشاره به اعتصاب غذای لیلا گووَن، زندانیان و دیگر مناطق گفت:"هزاران نفر از چهار سوی جهان به اعتصاب غذا ملحق شده‌اند. تنها مطالبه آنان پایان حصر آقای اوجالان است. این شیوه فعالیت شاید از سوی بسیاری از ما غیر قابل قبول بوده و یا درک نشود. اما مقاومت اعتصاب غذا برای اعضای جنبش کرد و جنبش چپ در زندان‌های ترکیه سابقه‌ای تاریخی دارد. این شیوه وسیله‌ی زندانیان سیاسی برای محکومیت سیاسی در مقابل دولت است. به همین دلیل حمایت از اعتصاب کنندگان وظیفه‌ی ماست."

 

باید به سکوت پایان دهیم

کرستین به پارلمانتاران گفت:"امیدوارم مواردی که امروز بیان کردم راه را بر فروپاشی دیوار سکوت بگشاید و برای همبستگی با انسان‌هایی که مقاومت می‌کنند وارد عرصه شوید." این پارلمانتار در ادامه افزود:"با شکستن سکوت و تصمیم‌هایی که در اینجا خواهیم گرفت می‌توانیم حمایت خود را از خلق کرد مشروع نشان دهیم. همچنان که میدانیم زوریخ شهر آمد را به عنوان خواهرخوانده قبول کرده است."

 

در صورت لزوم می‌توانیم نمایندگی‌های ترکیه را تعطیل کنیم

آندراس کرستین اظهار کرد، پارلمان شهر زوریخ و شورای فدرال سوئیس باید بر [دولت] ترکیه فشار وارد کنند تا گام بردارد. وی افزود:"لازم است شورای فدرال سوئیس دولت ترکیه را تحت فشار قرار دهد تا به حاکمیت قانون احترام بگذارد و خواسته‌های اعتصاب کنندگان غذا را بپذیرد. اگر ترکیه به خواسته‌های ما پاسخ نداد در صورت لزوم همچون شورای فدرال سوئیس و ما به حکومت ترکیه هشدار دهیم که می‌توانیم نمایندگیهای دیپلماتیک ترک را در تمام سوئیس تعطیل کنیم. همچنین پارلمان زوریخ هم می‌تواند همانگونه بر کنسولگری ترکیه فشار وارد کند."