پایلان: تا جنگ تداوم داشته باشد اقتصاد رشد نمی‌کند

گارو پایلان پارلمانتار ه.د.پ اعلام کرد، سیاست جنگ سبب ایجاد بحران اقتصادی شده است و گفت،"دولت از مردم درخواست پول می‌کند، چون برای جنگ هزینه می‌کند و بودجه‌ی دولت تمام شده است."

گارو پایلان نماینده مجلس حزب دمکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ٩ و معاون ریاست مشترک ه.د.پ در امور اقتصادی، با خبرگزاری فرات در مورد بحران اقتصادی در ترکیه صحبت کرد.

پایلان اعلام کرد که وضعیت اقتصادی وخیم است، اقتصاد به دلیل توهمات"رژیم تک نفره"ی طیب اردوغان در حال فروپاشی است. پایلان گفت؛"اردوغان می‌خواهد از ترکیه مانند یک کمپانی استفاده کند. تلاش می‌کند مکانیسم کنترل کردن وجود نداشته باشد. پارلمان، دادگستری، رسانه‌ها و جامعه را کنترل می‌کند. می‌خواهد که نظارتی وجود نداشته باشد و اینگونه اقتصادی وابسته به رژیم تک نفره ایجاد کند. در جهان چنین نمونه‌هایی بسیارند، اقتصاد هیچ کدام از این رژیمها رشد نکرده است."

جنگ به فروپاشی اقتصاد انجامید

پایلان به فروپاشی اقتصاد به دلیل جنگ اشاره کرد و گفت،" زمانی که امنیت و آرامش وجود نداشته باشد، صلح و آشتی و دمکراسی هم نخواهد بود، هیچ کس تولید نمی‌کند، سرمایه‌های خارجی نیز کشور را ترک می‌کنند. هم زمان امنیت هم از بین خواهد رفت. برای سال ۲۰۲۳ اردوغان توهم بودجه‌ ۲ تریلیون دلاری در سر داشت. در سال ۲۰۲۰ ترکیه دارای اقتصادی ۶۵۰ میلیارد دلاری است. در یک سوم خیالها و توهماتش زندگی می‌کنند. این هم به علت جنگ است. چون ترکیه به عنوان یک کشور دمکراتیک دیده نمی‌شود، تولید هم وجود ندارد. بسیاری چیزها از دست رفتند. این هم بدان معنیست که بسیاری بیکار شدند. اگر به ارقام و آمارها دقت کنیم و در مورد بودجه‌ی ۲۰۱۴ صحبت کنیم، بودجه امنیتی در آن زمان که پروسه‌ی آشتی در جریان بود، فقط ۵۰ میلیارد لیره بود، اما در سال ۲۰۲۰، حدود ۲۲۰ میلیارد لیره برای جنگ خرج می‌شود."

پایلان به جمع‌آوری کمک‌های شهروندان اشاره کرد و گفت،" اردوغان به مردم پول نمی‌دهد، چون خزانه‌ی دولت خالیست. چون پول‌ها را فقط برای جنگ خرج می‌کند. اما در واقع به شیوه غیرمسقتیم مالیات اساسی را از مردم می‌گیرد. این از بین بردن دمکراسی است. این بدان معنیست که هیچ کس نمی‌خواهد در ترکیه تولید کند و سرمایه‌ها از ترکیه خارج می‌شوند."