پروفسور کُرد جایزه نوبل ریاضیات را کسب کرد

کوچر (۴٠ ساله) که اکنون در دانشگاه کمبریج تدریس می‌کند اهل شهر مریوان در روژهلات کردستان است و از سال ٢٠٠٠ در انگلستان بسر می‌برد

کوچر بیرکار پروفسور کُرد و استاد دانشگاه کمبریج موفق به دریافت جایزه نوبل ریاضیات شد

 

اتحادیه ریاضی‌دانان بین‌المللی در کنگره بین‌المللی که هر چهارسال یکبار برگزار می‌شود، مدال فیدلس را به چند ریاضیدان هدیه می‌کند. هدیه‌ای که ریاضیدان کانادایی ژونهن کارلس فیدلس موفق به دریافت آن شده بود از سال ١٩٣۶ به عنوان جایزه نوبل ریاضیات هرسال به یک یا چند ریاضیدان تعلق می‌گیرد.

 

کنگره بین‌المللی ریاضیدانان امسال در شهر ریودو ژانیرو پایتخت برزیل برگزار شد و جایزه نوبل سال ٢٠١٨ را به پروفسور کوچر بیرکار از دانشگاه کمبریج، آلسیسو فیگالی از دانشگاه زوریخ، پیتر سکولز از داشنگاه بن و آکسهای ونگاتس از دانشگاه استانفورد اختصاص داد.

کوچر (۴٠ ساله) که اکنون در دانشگاه کمبریج تدریس می‌کند اهل شهر مریوان در روژهلات کردستان است و از سال ٢٠٠٠ در انگلستان بسر می‌برد.

 

این استاد دانشگاه که به عنوان پناهنده در انگلیس بسر می‌برد در رابطه با موفقیت خود در کسب جایزه نوبل گفت:"امیدوارم که جایزه نوبل دل چهل میلیون کُرد را شاد کند." بیرکار در ادامه افزود:"فکر نمی‌کردم روزی به دریافت جایزه‌ای در این سطح نایل شوم."

 

مدال پروفسور کُرد پس از اعطای مراسم به سرقت رفت

اعلام شد که مدال این پروفسور کُرد به سرقت رفته است. پس از اهدای مراسم پروفسور بیرکار مدال خود را در کیف قرار داده و پس از آن متوجه شده که مدال و تلفن وی به سرقت برده شده‌اند.

 

مدال این ریاضیدان کُرد علی‌رغم تفتیش در سالن پیدا نشده است. یکی از سازمان‌دهندگان مراسم در گفتگو با خبرگزاری فرانسه سرقت مدال بیرکار را تأیید کرده است.