پرونده‌سازی دادستانی آنکارا برای محاکمه‌ی چهار سیاستمدار دیگر کُرد

​​​​​​​دادستانی عمومی آنکارا در حال پرونده‌سازی برای محاکمه‌ی پروین بلدان رئیس مشترک ه.د.پ ، بردان ازترک رئیس مشترک ک.ج.د ، امام تاشچیر  و علیجان اونلو پارلمانتاران شهرهای آمد و درسیم ه.د.پ در مجلس ترکیه است

دادستانی عمومی آنکارا سخنرانی روز ۲۱ ژوئن ۲۰۱٨ پروین بلدان را بهانه کرده است، وی قبل از انتخابات ترکیه در میدان جمهوریت شهر سرت به سخنرانی پرداخته بود.

 

همچنین برای محاکمه‌ی رئیس مشترک ک.ج.د سخنرانی روز ۲۱ مارس ۲۰۱٨ ازترک در نوروز شهر آگری را بهانه قرار داده‌اند.

 

دادستانی عمومی آنکارا دلیل محاکمه‌ی پارلمانتار ه.د.پ امام تاشچیر را مطالب منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی توسط وی در ۲۴ مه ۲۰۱٨ و سخنانش در ٨ و ۹ سپتامبر در شهر آمد اعلام کرده است.

 

همچنین علی جان انلو پارلمانتار درسیم ه.د.پ به دلیل سخنانی در۲۱ مارس ۲۰۱٨ در نوروز درسیم محاکمه خواهد شد.

 

این پرونده به وزارت دادگستری رژیم ترک فرستاده شده تا پس از لغو مصونیت قضایی نمایندگی آنان در مجلس مورد محاکمه و حبس قرار گیرند.

 

دولت ترک روئسای سابق ه.د.پ صلاح‌الدین دمیرتاش و فیگن یوکسکداغ و همچنین ١١ نماینده دیگر این حزب در مجلس را از دو سال پیش بازداشت و در بلاتکلیفی در حبس نگه داشته است.

 

همچنین روئسای مشترک ٩٨ شهرداری متعلق به کردها در شمال کردستان از سوی رژیم ترک برکنار و به حبس منتقل شده‌اند، مضاف بر این قریب ١۵ هزار تن از اعضا و هواداران دو حزب ه.د.پ و د.ب.پ توسط رژیم ترک بازداشت و در زندان بسر می‌برند.