پروین بولدان: رژیم اردوغان به اندازه ویروس جامعه را تهدید می‌کند

پروین بولدان ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها اعلام کرد که در مرحله شیوع ویروس کرونا، خشونت علیه زنان افزایش یافته است. بولدان در بخش دیگری از سخنان خود نیز اظهار داشت که آ.ک.پ به اندازه ویروس جامعه را تهدید می‌کند.

پروین بولدان ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها در رابطه با ازدیاد خشونت علیه زنان در مرحله شیوع ویروس کرونا در حسابهای رسانه‌ای این حزب اظهاراتی را منتشر کرد.

پروین بولدان با درود به زنان زندانی سخنان خود را آغاز کرده و با اشاره به دشواری روزهای کنونی امید خواست که بار دیگر با زنان و خلق بتوانند نشست و دیدارهای خود را برگزار کنند. بولدان گفت: روزهای آزاد و خوب پیش روی ما هستند. بولدان کفت که آنها می‌خواهند صدای زنان و اعتراضات آنها را طنین‌انداز کنند.

آ.ک.پ سیمای راستین خود را مخفی می‌کند

بولدان خاطرنشان ساخت که در زمان شیوع ویروس کرونا خشونت‌ها علیه زنان افزایش یافته است. همچنین تمامی بی‌عدالتی علیه زنان نیز گسترش یافته ااست. آ.ک.پ می‌خواهد که جامعه را با ذهنیت اقتدرگرایانه خود مدیریت نمایند و از این بحران برای ایجاد فرصتی سیاسی-اقتصادی استفاده کند.  مسیر آ.ک.پ در روزهای کرونا بسیار واضح بوده و برای همگان واضح است. از طرف دیگر حاکمیت دچار مشکلاتی شده است و تنها می‌تواند به حمایت از طرفداران خود بپردازد. سیاست تبعیض‌آمیز و اقتدارگرا را همچنان ادامه می‌دهد. اما اقتدار آ.ک.پ به اندازه ویروس کرونا جامعه و زندگی را تهدید می‌کند. در این مرحله بیش از هر دوره‌ای انسان‌ها نیز حمایت و همکاری هستند. شهرداری‌های اپوزیسیون که خواهان حمایت از مردم هستند، با محدودیت مواجه می‌شوند. تمامی تلاش‌های اپوزیسیون را به ترور نسبت داده و این موضوع واقعیت و سطح این اقتدارگرایی را به ما نشان می‌دهد. حاکمیت اقتدار‌گرا تلاش می‌کند تا کورد و اپوزیسیون را به سکوت وادارد، علیه این ویروس به اقدامی دست نزده بو برعکس، با جامعه در افتاده است. آ.ک.پ با افکار عمومی و زندانیان سیاسی مانند دشمن رفتار می‌کند و سیمای واقعی خود را به نمایش می‌گذارد.

افزایش خشونت‌ها

در این فرایند زنان بیش از هر زمان دیگری مورد ظلم واقع می‌شوند. در این روزهای کرونایی خشونت علیه زنان نیز افزایش یافته است.  زنان به قتل می‌رسند و با فقر و تنگدستی روبرو می‌شوند. بار دیگر اظهار می‌داریم که ظلم و خشونت علیه زنان برآمده از اقتدار است. در خارج از خانه ویروس کرونا زنان را تهدید می‌کند و در خانه نیز زنان با خشونت مواجه می‌شوند. در واقع حاکمیت نیز با این گفته که زنان در خانه بمانند بهتر است، خشونت مردان علیه زنان را به خانه انتقال داده است.

گماشتگان شهرداری‌ها فرصتی برای افزایش خشونت مردان

بر شهرداری‌های ما که گماشتگانی را منصوب کرده‌اند، در گذشته تلاشهای بی‌نظیری را در مقابله با خشونت علیه زنان از خود نشان دادند. هزاران سازمان زنان وابسته به شهرداری‌های ما از سوی گماشتگان دولتی بسته شدند. این گماشتگان برای خشونت علیه زنان، از فرصت استفاده می‌کنند. تمامی راه‌ها و راهکارهای موجود برای حمایت از زنان را سد کرده‌اند. اما در نهایت نه مردان و نه حاکمیت با پیروی از چنین سیاستهایی به پیروزی دست پیدا نمی‌کنند. ما زنان از این قدرت و سازمان برخوردار هستیم که بتوانیم در تمامی ابعاد از یکدیگر حمایت به عمل آوریم. هیچ نیرویی نمی‌تواند حمیات از زنان را محدود نماید.

تغییر قانون آزادی زندانیان زمینه‌ساز خشونت است

بولدان خاطرنشان ساخت که آ.ک.پ از طریق تغییر مبنای حقوقی برای آزادی زندانیان زمینه‌ساز افزایش خشونت علیه زنان بوده و یکی از مهمترین مشکلات حاکمیت نیز تصویب این قانون است که زمینه‌ساز مصیبتهای بزرگی است.

بولدان در همین رابطه گفت: با قانون آزادی زندانیان سیاسی یعنی عفو ویژه، برای تبهکاران، قاتلان و متجاوزین، مجرمان اکنون آزادانه خارج از زنداان بوده و انسان‌های بیگناه نیز در زندان هستند. قاتلان زنان در خارج از زندان هستند، اما فیگن یوکسک‌داغ، صلاح‌الدین دمیرتاش و ادریس بالوکن در زندان هستند. بدون تردید نه ما زنان و نه خلق و نه افکار عمومی دمکراسی‌طلب می‌تواند چنین مسئله‌ای را بپذیرد. ما در مقابله با این قانون که در نوع خود قانون مرگ است مبارزه خود را ادامه می‌دهیم.

آ.ک.پ و م.ه.پ مسئول هستند

بولدان در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که قانون تصویب شده از سوی  آ.ک.پ/م.ه.پ، قانون دهشت به شمار رفته و از طریق این قانون خشونت مردان را بدون محدودیت گذاشته‌اند. این قانون دلیلی شده است که پدر جیلان ۹ ساله در دیلوک، دخترش را به شیوه‌ای وحشیانه به قتل برساند. مسئول خشونت و قتل زنان آ.ک.پ/م.ه.پ هستند. در مقابله با خشونت باید به سرعت شورای برای حل بحران ایجاد شده و به منظور حل مشکلات زنان شورایی هماهنگی از سوی سازمان‌های زنان ایجاد شود. باید زنانی که مورد خشونت روبرو می‌شوند مورد حمایتهای مالی قرار گرفته و به هر نحو ممکن این زنان مورد حمایت قرار گیرند.

افزایش خشونت اقتصادی

پروین بولدان ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها خاطرنشان ساخت که در این مرحله، زنان بیش از هر زمان دیگری با خشونت اقتصادی روبرو شده‌اند. زنان بیش از مردان در این مرحله می‌توانند بدون برخورداری از امنیت به کار واداشته شوند. ماندن در خانه، هزینه‌های زنان را افزایش داده و این خود یکی از مصادیق استثمار است. وضعیت زنان شاغل در حوزه سلامت کاملا نشان‌دهنده وضع کنونی است. باید مطالبات انان پاسخ داده شوند.

ویروس و خشونت مردان را از میان برمی‌داریم

پروین بولدان با اشاره به گسترش و توسعه شبکه‌های حمایتی اظهار داشت: ما با گسترش شبکه حمایتی به شیوه‌ای وسیعتر در این مرحله حمایتهای خود را نشان می‌دهیم. ما با مبارزه سازماندهی شده خود، سیاستهای خشن حاکمیت مردان را از میان بر‌می‌داریم. کارزار خانوادگی ما همزمان کارزاری برای حمایت زنان است. حمایت ما از زنان، از ائتلاف حاکمیت مردان اقتدارگر قدرتمندتر است. ما می‌دانیم که از حمایت زنان برخورداریم. اطلاع داریم که زنان با همدیگر از قدرت بیشتری برخوردارند. زنان همیشه از ارتباط قدرتمندی با همدیگر برخوردارند. برای حفظ این ارتباطات، ما باید از خود محافظت کنیم. ما با یکدیگر تنها نیستیم. بعد از پایان شیوع این ویروس، بار دیگر در خیابانها، در شهرها در ۸ مارس، در ۲۵ نوامبر، در میادین نوروز و در میادین اول ماه مه با همدیگر خواهیم بود. ما با هم ویروس و خشونت مردان را از میان برمی‌داریم.

منبع: MA