پلیس سوئد تلاش کرد قتل پالمه را به پ.ک.ک نسبت دهد

اوله مینل روزنامه‌نگار سوئدی که از روز ترور پالمه به تحقیق در رابطه با این جنایت پرداخته است می‌گوید که پلیس امنیت سوئد (ساپو) ماه‌ها پیش از قتل پالمه، افكار عمومی را علیه پ.ک.ک تحریک کرده بودند.

اوله مینل از نویسندگان روزنامه پرولتر اُرگان رسانه‌ای حزب کمونیست سوئد، بیش از چهل سال است که در نوشته‌هایش به بی‌عدالتی، استثمار و انحصار سیستماتیک رژیم سرمایه‌داری علیه جامعه می‌پردازد.

روزنامه پرولتر پس از قتل اولف پالمه، نخست وزیر سوئد، علیه نسبت دادن این قتل به کوردها و پ.ک.ک ایستادگی کرد و نوشت که قاتل پالمه نه پ.ک.ک بلکه گروهی از پلیس‌های سوئد بوده‌اند، روزنامه پرولتر به اتهام توهین به پلیس سوئد، ۵۵٠ هزار کرون جریمه شد.

کریستر پترسون دادستان سوئد روز ١٠ ژوئن ٢٠٢٠ اعلام کرد که اولف پالمه از سوی ستیگ انگستروم به قتل رسیده است. انگستروم سال ٢٠٠٠ مرده و پرونده پالمه مختومه اعلام شد.

اوله مینل اولین روزنامه‌نگاری است که با ستیگ انگستروم گفتگو کرده و آنرا منتشر کرد. انگستروم در آن زمان در یکی از سندیکاه‌های وابسته به یکی از سیاستمداران حزب محافظه‌کار فعالیت می‌کرد.

مینل اظهار کرد که دادستان پترسون هیچ مدرک قابل استنادی را مبنی بر قتل پالمه از سوی انگستروم ارائه نکرده است و هدف دادستانی این است که پرونده ترور پالمه را مختومه اعلام کنند.

مینل افزود؛ هیچ دلیلی برای قتل پالمه از سوی انگستروم وجود ندارد، همچنین دادستانی در مورد اینکه آیا انگستروم شخصا و یا اینکه با همکاری افرادی دیگر به این کار دست زده‌اند چیزی ارائه نکرده است. تنها می‌خواهند قتل را به انگستروم نسبت دهند. به گمان من ستیگ آنگستروم در زمان ترور پالمه در محل حاضر بوده و شاهد ماجرا بوده، او می‌خواست توجه افکار عمومی را به خود جلب کند و به مبحث رسانه‌ها مبدل شود.

مینل اظهار کرد: از هر ١٠ نفر ۶ تن باور نمی‌کنند که انگستروم قاتل پالمه بوده باشد. اغلب مردم (دو/سوم) می‌خواهند که واقعیت قتل پالمه افشا شود.

مینل گفت که سال ١٩٨۶ و ١٩٨٧ پلیس به جای اینکه به بازجویی از ستیگ انگستروم بپردازند او را از لیست مظنونان خارج کردند و افزود:"به دلیل اینکه هانس هولمر مدیر امنیت وقت شهر استکهلم می‌خواست پ.ک.ک را متهم [به قتل پالمه] کنند چنین عمل کردند."

قبل از ترور پالمه، پلیس امنیت سوئد در آگوست ١٩٨۵ به منظور افزایش فشارها بر پ.ک.ک بر تلاش‌های خود افزودند. در آن زمان رئیس سازمان ساپو خبری را مبنی بر اینکه «کوردها در سوئد خود را برای عملیات بزرگی آماده می‌کنند» منتشر کرد. این خبر در روزنامه‌های پرتیراژ سوئد همچون «سفنسکا داگبلادت» و «اخپرسن» منتشر شد. شبی که پالمه به قتل رسید رئیس ساپو نسبت به خروج بدون محافظ نخست وزیر از خانه مطلع بود. به نظر من این‌ها همه با هم رابطه دارند و قبل از اینکه پالمه به قتل رسد برخی زمینه‌ آنرا فراهم کرده بودند تا این قتل را به پ.ک.ک را نسبت دهند."

مینل با بیان اینکه هم در زمان قتل پالمه و هم پس از آن رخداد، دیدگاه خود را اعلام کرده افزود: خواستند کوردها را به عنوان عامل قتل پالمه معرفی کنند. هانس هولمر و همکار روزنامه‌نگارش به نام ابه کارلسون تلاش کردند با همدیگر به نتیجه دست یابند. این دو در اواخر سال ١٩٧٠ در دادگاه گونتبرگ متهم به جاسوسی شده بودند. انان به جاسوسی از فعالیت‌های سازمان‌های چپگرا پرداخته و زمینه‌های تصفیه‌های آنان را فراهم می‌کردند. زمانی که پالمه به قتل رسید این دو یکبار دیگر خودنمایی کردند و اینبار پ.ک.ک و ملت کورد را به عنوان مجرم هدف حمله قرار دادند. با اینکه هولمر موفقیتی کسب نکرد اما کارلسون سال‌ها پ.ک.ک را هدف نشان می‌داد.

مینل گفت که باید در میان سازمان‌های دولتی [سوئد]، در میان پلیس‌ها و سازمان ساپو به دنبال قاتل پالمه بگردند. مینل خاطرنشان کرد؛ هانس هولمر که بازجویی را بر عهده داشت و کوردها را متهم کرده بود اعلام کرده بود «اگر واقعیت گفته شود پایه‌های دولت سوئد خواهند لرزید»، و رسما اعلام کرد که معرفی کردن فردی به نام ستیگ انگستروم تنها برای در ابهام قرار دادن قتل پالمه بوده است. نه کریستر پترسون مسئول دایره مبارزه با مواد مخدر، نه ستیگ انگستروم سیاستمدار راست‌گرا و نه پ.ک.ک هیچکدام در قتل پالمه دست نداشتند. سخنان هولمر را باید چنین تعبیر کرد که در قتل پالمه شماری از نیروهای پلیس، نظامیان و برخی از افراد حزب سوسیال دمکرات دست دارند.