پلیس فرانسه به قیام "جلیقه‌ زردها" حمله کرد؛ صدها نفر بازداشتی، دهها زخمی

​​​​​​​جلیقه‌ زردها روز شنبه یکبار دیگر به خیابان‌های پاریس آمدند. گزارش‌ها حاکی از درگیری میان تظاهرکنندگان خشمگین و نیروهای پلیس فرانسه است. صدها نفر بازداشت شده‌اند. دهها نفر دیگر زخمی گردیدند. چندین خودرو، بانک و ساختمان به آتش کشده شدند

سیاست‌های امانوئل ماکرون رییس جمهوری فرانسه بر ناعدالتی اجتماعی در این كشور افزوده است و همین امر به قیام در پاریس علیه اعمال حکومت وی انجامید. روز گذشته دهها هزار نفر در تمام فرانسه به خیابان‌ها آمده و تظاهرات در شهر پاریس عملا به درگیری تن به تن انجامید

 

افزایش نرخ سوخت، بی‌عدالتی اجتماعی و عدم توجه سیاستمداران این کشور به خواسته‌های خلق به خشم عمومی مردم فرانسه دامن زده است. در سه گفته گذشته تظاهراتی در این کشور در اعتراض به ناعدالتی‌ها برگزار شد و در این مدت فعالان موسوم به جلیقه زردها در نقاط مختلف این کشور با مسدود نمودن اتوبان‌ها اعتراض خود را به سیاست‌های دولت ماکرون اعلام کردند.


ائتلاف خشم اجتماعی علیه پلیس فرانسه

وزارت کشور فرانسه بالغ بر ۶۶ هزار پلیس و ژاندارم یعنی تقریبا تمام نیروهای خود را برای کنترل اوضاع به خیابان‌ها گسیل کرده است. اما این اقدام نتوانست خشم عمومی را سد کند. نکته جالب این اعتراضات گردهم آمدن بخش‌ها و طیفهای مختلف جامعه پیرامون جلیقه‌زردها است. معترضین در مناطق سه گانه اتویل، لوفر و ساینت لازار قدرت خود را به نمایش گذاشتند.

 

مداخله نیروهای امنیتی با توسل به گاز‌های اشک‌آور نتوانست از اعتراضات جلوگیری کند، معترضینی که خود را برای حمله نیروهای پلیس آماده کرده بودند بدون تعلل با آنان درگیر شده و مانع پیشروی پلیس شدند. هزاران معترض از ماسک‌ برای در آمان ماندن گاز اشک‌اور استفاده کردند. پلیس در نهایت مجبور به عقب‌نشینی در برخی مناطق شد.

 

صدها نفر بازداشت و دهها نفر زخمی شدند

به گفته مرکز پلیس پاریس دست‌کم ٢٨٧ نفر بازداشت شده‌اند. اعتراضات روز گذشته ١١٠ تن زخمی برجای گذاشته که ١٧ نفر آنان را نیروهای پلیس تشکیل می‌دهند. تنها در شهر تور بیش از ٣٠ معترض در حمله نیروهای امنیتی زخمی شده‌اند.


در نتیجه زد و خوردها دهها خودرو، فروشگاه و بانک توسط معترضان به آتش کشیده شد. ١٩ ایستگاه ترن به کنترل معترضان درآمد و رویدادهای مشابهی در دیگر شهرها هم به وقوع پیوست.

 

تهدید به اعلام وضعیت فوق‌العاده

کریستوفر ژانستر وزیر کشور تهدید کرده است که آنان گزینه اعلام وضعیت فوق‌العاده را  در پیش رو دارند. ژانستر تصریح کرد که این گزینه برای آنان "تابو" نیست  و بر تداوم تحقیقات در این رابطه تأکید کرد. وضعیت اضطراری پس از قتل‌عام‌ سال ٢٠١۵ تبهکاران داعش، در پاریس اعلام گردید و در نوامبر ٢٠١٧ به پایان رسیده بود.

امانوئل ماکرون رییس جمهوری فرانسه که برای شرکت در نشست گ ٢٠ به آرژانتین رفته است در بیانیه‌ای می‌گوید:"آنچه که روی داده هیچ رابطه‌ای با بیان آشتی‌خواهانه نارضایتی مشروعی ندارد."

ماکرون تهدید کرد که مسئولان این تظاهرات را شناسایی کرده و آنان را به دست عدالت خواهند سپرد. جالب اینکه طبق نظرسنجی‌ها سیاست‌های خود ماکرون به خشم و نارضایتی‌های عمومی انجامیده و عدم توجه به خواست‌های جلیقه زردها هم بر شدت نارضایتی‌ها افزوده است.

 

معترضین در پاریس شعار می‌دادند "علی‌رغم میل ماکرون، برای دفاع از کرامت کارگران و جهانی بهتر در این میدان خواهیم ماند."