پیام جمیل باییک در رابطه با تنش‌ها در جنوب کردستان

جمیل باییک رئیس مشترک شورای رهبری کنفدرالیزم جوامع کردستان- ک.ج.ک به مناسبت هفده‌همین نشست سالانه کنگره ملی کردستان – ک.ن.ک و نشست رایزنی ملی کُردهای خارج از میهن سخنانی ایراد کرده و اعلام نموده که ما در جنوب کردستان بر اساس خط سوم عبدالله اوجالان برخورد

جمیل باییک رئیس مشترک شورای رهبری کنفدرالیزم جوامع کردستان- ک.ج.ک به مناسبت هفده‌همین نشست سالانه کنگره ملی کردستان – ک.ن.ک و نشست رایزنی ملی کُردهای خارج از میهن سخنانی ایراد کرده و اعلام نموده که ما در جنوب کردستان بر اساس خط سوم عبدالله اوجالان برخورد خواهیم کرد.

 

کنگره ملی کردستان از صبح دیروز ۱٨مین کنگره سالانه خود و همچنین نشست رایزنی ملی کُردهای خارج از میهن را در شهر آمستردام آغاز کرده بود. جمیل باییک رییس مشترک ک.ج.ک پیامی را به این کنگره فرستاده و از سیاستهای حکومت اقلیم کردستان پس از رفراندوم انتقاد کرد.

 

در پیام باییک آمده است: "علیرغم همه هشدارها و پیشنهاداتی که جناحهای مختلف کُرد و همچنین دوستان ما در مورد انجام رفراندوم به حکومت اقلیم شد، اما رفراندوم برگزار شد و منطقه با آشوبی جدی روبرو گشت. به همین دلیل خطر آغاز جنگ اقلیم کردستان را تهدید می‌کند و همچنین بهانه‌ای شد تا دشمنان کُرد در خارج از کردستان بر علیه ما متحد شوند. به علاوه نیروهای بین‌المللی که قبلا با کردستان در حال همکاری بودند هم اینک با احتیاط در مورد کُردها رفتار می‌کنند. به طور خلاصه این اقدام دولت اقلیم سبب شد تا نقش کُرد در منطقه ضعیف شود در حالی که می‌توانست نقش اساسی در خاورمیانه ایفا کند."

 

رییس مشترک ک.ج.ک در ادامه پیام خود افزود:"در حال حاضر ضروری است که همگان هوشیار باشند تا برای دستیابی به آینده‌ای دمکراتیک و همچنین آزادی در خاورمیانه درست‌ترین تصمیمات اتخاذ شوند. این تصمیمات نیز باید به کلی از افکار نژادپرستانه، مذهبی، آیین‌پرستی به دور بوده و بر اساس سیاست ملت دمکراتیک بنا شود."

 

باییک در ادامه گفت:"بحرانها و تنشهای بوجود آمده پس از رفراندوم اقلیم کردستان ثابت کرد که تنها راه حل مشکلات، سیاست ملت دمکراتیک و استراتژی پیشنهادی رهبر آپو می‌باشد."

 

جمیل باییک در پایان اظهار کرد:"بر همین اساس ما راه حل رهبر آپو را اساس قرار می‌دهیم. در حال حاضر هم دولت عراق و هم حکومت اقلیم کردستان با ملت‌گرایی در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند. ما خود را در میان این مشکل نمی‌بینیم و قرار نخواهیم داد. زیرا چنین سیاستی را اشتباه می‌دانیم. ما در میان دو گزینه اشتباه هیچ کدام را انتخاب نمی‌کنیم، گزینه ما راه آزادیخواهی، دمکراسی است و این راه را با اراده مستقل خود در پیش می‌گیریم. بر همین اساس به ایجاد کنفدرالیزم دمکراتیک و ملت دمکراتیک تاکید می‌کنیم."