پیدا شدن ۱۸ جنازه‌ی دیگر متعلق به کارگران افغان در رودخانه‌ی هریرود

تاکنون ٣۵ جنازه از آب گرفته شده‌اند. خبرگزاری رویترز تأیید کرده بود که نیروهای مرزبانی ایران ۵٧ کارگر افغانی را که قصد ورود به خاک ایران را داشتند پس از شکنجه با زور اسلحه مجبور کردند به داخل آب رودخانه هریرود بپرند.

شامگاه جمعه ۱۹ اردیبهشت مقام‌های افغان اعلام کردند، جنازه‌ی ۱۸ تن دیگر از کارگران افغان از آب رودخانه‌ی هریرود گرفته شده است.

روز قبل نیز به گزارش رویترز ۱۲ جنازه‌ی دیگر از آب گرفته شده بود.  پیشتر نیز ۵ جنازه توسط مردم محلی از آب هریرود بیرون آورده شده بود.

بدین ترتیب تاکنون مقامهای افغان به طور رسمی از آب گرفته شدن ۳۵ جنازه را تایید کرده اند.

به گفته‌ی مقامهای افغان طی دو شب متوالی مرزبانان ایرانی حدود ۵۷ کارگر افغان را که قصد ورود به خاک ایران را داشتند دستگیر کرده و پس از شکنجه آنها را به زور اسلحه مجبور کرده‌اند به داخل آب رودخانه‌ی هریرود که در مرز ایران و افغانستان و ترکمنستان قرار دارد، بپرند.

از این تعداد ۱۶ نفر زنده از آب گرفته شده‌اند و تاکنون ۳۵ جنازه نیز پیدا شده است و سایر کارگران مفقود می‌باشند.

به گفته‌ی والی ولایت هرات به احتمال زیاد سایر جنازه ها توسط آب رودخانه به مناطق دورتر منتقل شده است.

 به گزارش روزنامه هشت صبح، محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان شامگاه جمعه در فرمانی یک هیأت ده نفره تحقیق و تفحص را مأمور بررسی این پرونده کرد. ارگ ریاست جمهوری با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد ریاست این هیأت را محمد حمید طهماسی، از مقامات بلندپایه افغانستان به عهده دارد.

 وزارت خارجه ایران ادعا می‌کند که این حادثه در خاک افغانستان اتفاق افتاده است.

لازم به ذکر است مقام‌های افغان تایید کرده‌اند بر روی بدن جنازه‌های از آب گرفته شده آثار شکنجه دیده می‌شود.