پیشبینی اوجالان در مورد حمله به کرکوک و مناطق مورد مناقشه

رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان طی چهار سال گذشته طی دیدار با هیئت‌های سیاسی در زندان امرالی پیشبینی و نظرات خود در مورد مناطق مورد مناقشه درجنوب کردستان را بیان کرده بود. وی از جمله در مورد کرکوک و چگونگی اداره آن صحبت کرده و نسبت به مخاطرات کنونی هشدار داد

اوجالان در نهم اکتبر ٢٠١٣طی دیدار با هیئت نمایندگان ه.د.پ گفته بود: "ما نباید بخشی از هژمونی موجود در عراق شویم. در این کشور گروههای مخالف زیادی وجود دارند که می‌شود به توافقی دمکراتیك با آنها برای ایجاد یک خط دفاعی رسید. از جمله جنبش تغییر و برخی جریانات دیگر می‌توانند در این جبهه نقش‌آفرینی کنند. در برابر مخاطراتی که خاک کردستان را تهدید می‌کند دو استراتژی پیش روی ما وجود دارد. نخست همان راهکاری بود که بیان کردم اما اگر جبهەای با مخالفان عراقی شکل نگیرد باید به استراتژی دوم رجوع کرد که آن نیز ایجاد یک الگوی اداری نظیر روژاوا در مناطق موصل، کرکوک و سلیمانیه است. به مسعود بارزانی پیشنهاد می‌کنم که برای ایجاد چنین سیستمی در این مناطق متوسل به حمله نشود."

اوجالان همچنین در هفتم فوریه ٢٠١٤ با اشاره به اهمیت شهرهای موصل و کرکوک گفته بود: " 
از آنجا که ثباتی در این شهرها وجود ندارد و تنوعات هویتی زیادی در آنها زندگی می‌کنند ایجاد امنیت در آنها دشوار خواهد بود.
اگر هر یک از این شهرها مورد حمله نظامی قرار بگیرند دفاع از آنها بسیار سخت است. در صورت ایجاد کانتون در این شهرها، بجای شوراهای مرکزی می‌شود شوراهای دمکراتیك تأسیس کرد. اگر این روش در مورد کرکوک و موصل در پیش گرفته شود باید مواظب بود که بارزانی دستور حمله به آنها را صادر نکند. باید از منطقه برادوست تا سلیمانیه و تل‌کوچر بدون در نظر گرفتن موانع بارزانی یک خط دفاعی متشکل از گریلاهای آزادیخواه نظیر آنچه در سوریه روی داده شکل بگیرد."

آخرین اظهارات اوجالان در مورد کرکوک نیز مربوط به چهاردهم مارس ٢٠١٥ است. در آن زمان داعش در حمله به شنگال مرتکب کشتار جمعی ایزدی‌ها شده بود و گریلاهای ه.پ.گ نیز علیرغم مخالفت حزب دمکرات کردستان خود را به کرکوک رسانده بودند.

رهبر اوجالان در اینباره گفته بود: "پ.ک.ک به هیچ وجه نباید از شنگال و کرکوک عقب‌نشینی کند. قندیل نباید به تهدیدهای حزب دمکرات توجه کند. ما مجبور نیستیم به مواضع این حزب توجه کنیم. باید از مردم دفاع کرد. اگر در شنگال تعداد بیشتری از گریلاها حضور داشتند، داعش نمی‌توانست اینگونه دست به قتل‌عام بزند. هنوز تهدیدهای جدی وجود دارند. آنها که در فکر پاکسازی ایزدی‌ها هستند اگر قادر باشند حتی یک کرد را در کرکوک زنده نمی‌گذارند."