کارشناس آمریکایی: ترکیه و داعش روابط گسترده‌ای دارند

کارشناسان و محققان آمریکایی گفتند:"اعتراف دولت ترکیه برای ربودن یک خانواده‌ی داعشی از کمپ هولی، ارتباط تنگاتنگ ترکیه با داعش را نشان می‌دهد. آنچه ترکیه انجام می‌دهد، نقض پیمان‌‌نامه‌های بین‌المللی و بی‌احترامی به ناتو است."

رسانه‌های رسمی دولت ترکیه و آ.ک.پ اعلام کرد که استخبارات دولت ترکیه یک زن داعشی اهل مولداوی را به همراه ۴ فرزند او از کمپ هولی در ۴۵ کیلومتری حسکه، ربوده‌اند.

آنه سپیکارد، مدیر مرکز بین‌المللی مطالعات افراط‌گرایی خشونت‌آمیز در این رابطه به خبرگزاری هاوار نیوز گفت:" این مرکز طی یک سال اخیر با ۲۴۰ عضو داعش دیدار کرده است که در میان آنها امیران داعشی هم وجود داشتند که با ارتش و سازمان اطلاعات دولت ترکیه کار می‌کردند."

محقق آمریکایی همچنین گفت:"ترکیه مدت طولانی است که با داعش همکاری می‌کند، بیشتر از ۴۰ هزار نیروی نظامی را برای پیوستن به داعش از مرزهای خود عبور داد."

آنه سپیکارد تاکید کرد که ترکیه مرزهایش را برای تبهکاران داعش گشود تا به سوریه بروند و همچنین برای صدور برق از نیروهاگاه‌های آبی برای آنان به توافق رسید. تبهکاران داعشی را در بیمارستانهای ترکیه درمان کردند تا دوباره به سوریه بازگردند و در آنجا بجنگند.

وی در ادامه گفت:"ترکیه در پاییز ۲۰۱۹ با بهانه‌ی اینکه نیروهای سوریه‌ی دمکراتیک به تروریستها کمک می‌کنند وارد شمال و شرق سوریه شد. گروه‌های که ترکیه با آنها همکاری می‌کرد یعنی توریستها، همان اعمال را در عفرین تکرار کردند. حقوق بشر را نقض کردند، غیرنظامیان را کشتند و کمپ‌ها و زندان‌های سوریه‌ی دمکراتیک را بمباران کردند. در نتیجه بیشتر از ۹۵۰ زن و کودک در مناطق اشغالی جان خود را از دست دادند."

ترکیه به نیروهای ائتلاف بین‌المللی و ناتو احترام نمی‌گذارد

آنه سپیکارد خاطرنشان نمود که دولت ترکیه با ربودن زن داعشی اهل مولداوی و ۴ فرزندش از کمپ هولی به صورت غیرقانونی و انتقال وی به سمت مناطق تحت کنترل ترکیه، مفتخر است. ترکیه با این اقدام به ائتلاف بین‌المللی ضد داعش که کشورهای بسیاری در آن حضور دارند، بی‌احترامی کرد.

وی اعلام کرد؛"دولت ترکیه با ربودن تبهکاران داعش از کمپ‌ها و زندان‌های شمال و شرق سوریه اشتباه بزرگی را مرتکب شد. اعمال ترکیه نقض قوانین بین‌المللی در رابطه با پایان دادن به ترور است. ترکیه به ناتو و ایالات متحده‌ی آمریکا و ائتلاف بین‌المللی ضد داعش احترام نمی‌گذارد."

هیچ کس بیشتر از ترکیه داعش را نمیشناسد

مایکل روبین محقق آمریکایی در مورد سطح ارتباط و همکاری ترکیه با داعش گفت:"هیچ کس بیشتر از سازمان اطلاعات ترکیه داعش را نمی‌شناسد. ارتباط میان آنها قوی است به ویژه در زمان کنترل داعش بر موصل. جامعه‌ی بین‌المللی به خوبی از روابط گسترده میان ترکیه و داعش آگاه است. اما برخی از دیپلمات‌ها با چشم فرو بستن بر پلیدی‌های ترکیه خیال می‌کنند که برای پایان دادن به موجودیت داعش به ترکیه نیاز دارند."