کالکان: ترامپ چاههای نفت را به معیارهای ویلسون ترجیح داد

"... اگر در کوردستان قتل‌عامی وجود داشته باشد در اروپا، آسیا نیز دمکراسی محقق نخواهد شد. هیچ کس نباید خود را فریب دهد ..."

دوران کالکان عضو کمیته رهبری حزب کارگران کوردستان با شرکت در برنامه ویژه تلویزیون مدیا خبر بازیهای نیروهای بین المللی را علیه شمال-شرق سوریه مورد ارزیابی قرار داد.

بعد از مسئله چاههای نفت، آمریکا از معیارهای ویلسون دست شسته است

دوران کالکان در این رابطه اظهار کرد:"ترامپ اکنون می‌گوید که این مسئله مسئله‌ای دویست ساله است. نبردی است که پایانی ندارد، به همین علت ما نباید در آن شرکت کنیم. منظور ترامپ قرن ١٩ و ٢٠ است؛ مسئله‌ای ملی است، ترامپ به خود می‌گوید که یک دولت است، ابرقدرتی جهانی است، و درصدد ایجاد یک سیستم جدید جهانی است. آیا سیستم جدید جهانی بدینگونه است؟ سیاست جهانی باید بر این نهج باشد؟ ترامپ می‌گوید که در این جنگ شرکت نمی‌کند، و مسئله‌ای که به وی هیچ ارتباطی ندارد، کشتار و نقض حقوق کوردها، عربها، ترکمنها از سوی دولت ترک است. اما از سوی دیگر می‌گوید که من چاههای نفت را حفاظت می‌کنم. اکنون در آمریکا این مسئله مورد بحث قرار گرفته است. بگذارید مسئله‌ای را یادآوری کنم؛ صد سال قبل اصول پریزیدنت ویلسون بر مبنای آزادی حقوق ملت‌ها، حیاتی آزاد، خودمدیریتی وجود داشت. اداره ترامپ بعد از صد سال، به جای معیارهای ویلسون به بازرگانی نفت بازگشته است. درصدد دسترسی به چاههای نفت است. اگر در جامعه آمریکا این مسئله از سوی روشنفکران مورد بحث قرار گیرد باید در چارچوب این معیارها انجام شود.

اصل تعیین حق سرنوشت

کالکان همچنین خاطرنشان ساخت که پیش از یکصدسال خالقان انقلاب اکتبر این اصول را پیش بردند و اصل تعیین سرنوشت ملت‌ها، اصل خود مدیریتی جمهوریهای شوروی را ایجاد کردند. اکنون بسیاری از ملت‌ها نیز این اصول را پذیرفته‌اند. روسیه در واقع بر مبنای این اصل و معیار به نیروی کنونی دست یافت. آیا این توافق در پیمان ٢٢ اکتبر واجد چنین اصولی است؟ پوتین عضو پیشین ک.گ.ب [کمیته امنیت دولتی] یکی از کادرهای این سازمان است که در سیستم شوروی پرورش یافته است. حق تعیین سرنوشت ملت‌ها، خودمدیریتی خود ملت‌ها در تفکر وی به کجا رفته است؟ کوردها آشکارا در حال قتلعام هستند.

با قتل‌عام موجود در کوردستان، اروپا و آسیا نمی‌توانند واجد دمکراسی باشند

کالکان خاطرنشان نمود که با وجود قتل‌عام کوردها، هیچ کس در جهان نمی‌تواند بگوید که قتل‌عام و رفتاری که با کوردها می‌شود به من ارتباطی ندارد. چه بر سر کوردها بیاید بر سر آنها نیز خواهد آمد. اگر حقوق ملتی نقض گردد حقوق تو نیز نقض می‌گردد. در وضعیتی که کوردها قتلعام می‌شوند، فرانسه، روسیه، آمریکا، عربها و ترکها نمی‌توانند آزاد باشند.؛ آنها نیز در شرایطی از فشار و سرکوب و استعمار قرار خواهند داشت. اگر در کوردستان قتل‌عامی وجود داشته باشد در اروپا، آسیا نیز دمکراسی محقق نخواهد شد. هیچ کس نباید خود را فریب دهد. وضعیت کنونی قابل مشاهده است. آزادی کوردها صرف مسئله کوردها نیست. مسئه همگان و مسئله دمکراسی است.

مبارزه باید تشدید و تقویت شود

کالکان با اشاره به مسئله مبارزه برای دمکراسی و آزادی در شمال-شرق سوریه گفت: طی ١٠- ١۵ سال اخیر اقدامات موفقت آمیزی انجام شده‌اند، بسیاری از دیکتاتوریها در هم شکسته شدند. غیر از دمکراسی خواستار چیز دیگری نبودند. ما براین نکته واقف هستیم که در این راستا باید آموزش بیشتری ببینیم. این تفکر در تمامی جهان ترویج شود، باید همه بر این نکته واقف باشند. کسانی که واجد ذهنیت اردوغان- باخچلی هستند، برملا شده‌اند. مبارزه در روژآوا، مبارزه کوردها با فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ نتایج آشکاری را به دنبال داشته است. اکنون ذهنیت و سیاست‌ورزی همه برملا شده است و این امر برای ارزشهای بشری واجد معناست. نقاب از چهره آنها برداشته شده است. مرحله بسیار مهمی است، وضعیت جدیدی ایجاد شده است.  تحولات جدیدی روی خواهند داد و در نتیجه آن پیشرفتهای سیاسی جدیدی روی می‌دهند. مبارزه باید تشدید و و تقویت شود، باید ترویج و ادامه یابد.