کردستیزی؛ محور مذاکره تهران و آنکارا

پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران که در رأس یک هیئت سیاسی-نظامی به دعوت ترکیه به این کشور سفر کرده است پس از دیدار با همتای ترک خود دیروز با اردوغان هم دیدار کرد. طرفین در مورد پاکسازی جنبش آزادیخواه کردستان گفتگو کردەاند، آنچه که تاکنون ا

پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران که در رأس یک هیئت سیاسی-نظامی به دعوت ترکیه به این کشور سفر کرده است پس از دیدار با همتای ترک خود دیروز با اردوغان هم دیدار کرد. طرفین در مورد پاکسازی جنبش آزادیخواه کردستان گفتگو کردەاند، آنچه که تاکنون از انجام آن عاجز بودەاند

پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران که روز سه‌شنبه در رأس هیئت بلند پایه سیاسی- نظامی به ترکیه سفر کرد پس از ورود به آنکارا از سوی حلوصی آکار همتای ترک خود مورد استقبال رسمی قرار گرفت.

طرفین جزئیات این دیدار را بیان نکردند اما گفتند که در رابطه با امنیت مرزها و امنیت دو کشور گفتگو کردەاند.

ایران می‌گوید این دیدار به دعوت رسمی ترکیه انجام شده. محمد باقری با اردوغان رئیس جمهور ترکیه هم دیدار کرده است. در رسانەها گفته شد طرفین درباره کاهش اختلافات در بحران سوریه و همچنین هماهنگ‌ کردن سیاست‌های دو کشور در مورد عراق تبادل نظر کردەاند.

 

این سفر چند روز پس از آن صورت گرفته که ترکیه از ساخت دیوار مرزی در مرزهای کردستان خبر داد و مقامات تهران از آن استقبال کردند. دیواری که مقامات ترک می‌گویند برای مقابله با پ.ک.ک است.

ترکیه همچنین با دیوارکشی در مرزهای روژاوا و اعزام ارتش به شمال سوریه منطقەی عفرین در روژاوا را هدف حمله قرار داده است. هرچند روابط ایران و ترکیه در مورد مسائل گوناگون تیره است اما در مورد مسئله کردها و سیاست کردستیزی آنها دو روی یک سکەاند.

 

حکومت ایران در داخل کشور به سرکوب خونین کردها ادامه داده و ترکیه پا را فراتر از این گذاشته و به کردها حتی در خارج از مرزهایش حمله کرده است. هر دو کشور مخالف تثبیت موقعیت سیاسی روژاوا در شـمال سوریه و تحکیم موقعیت اقلیم فدرال کردستان هستند و آنرا بطور صریح بیان می‌کنند.

 

پاسدار محمد باقری که پارسال از سوی علی خامنەای رهبر جمهوری اسلامی به سمت رئیس ستاد کل نیروهای مسلح منصوب شد، پیش از این طی گفتگویی با یکی از خبرگزاری‌های وابسته به سپاه (تسنیم)، انگیزە ورود به سپاه را حوادث کردستان در اوایل انقلاب خواند و گفت پس از عملیات آن دوران علیه حزب دمکرات کردستان و کومله باید با پژاك نیز برخورد شود.