کروبی: ریشه اعتراضات اخیر را باید در فساد، تحقیر، تبعیض و نابرابری جستجو کرد

دبیرکل حزب اعتماد ملی در پیامی اعتراضات اخیر مردم را ناشی از اوج فشار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بر مردم خوانده و می‌گوید: بدتر آنکه در مقابل اعتراض به حق مردم، هم نظام و هم دولت به زبان تهدید سخن بگویند و متعاقب آن ماشین سرکوب با خشونت غیرقابل ماشین ...

مهدی کروبی دبیر کل حزب اعتماد ملی در پیامی اعترضات سراسری مردم را نشانه "اوج فشار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بر مردم" خوانده و رژیم حاکم را متهم کرده است که به جای شنیدن صدای معترضین به سیاق اعتراضات ٨٨ و ٩۶ آنان را به شیوه‌ی "خشن سرکوب کرد".

کروبی در ادامه پیام شیوه اداره مملکت را "شیوه‌ قجری" خوانده که نتیجه آن "تشدید فساد و تبعیض در تمامی ارکان حکومت بوده است". دبیر کل حزب اعتماد ملی خاطرنشان کرده است که " نهادهای قانونی هم کارکرد خود را از دست داده‌اند و تصمیات اساسی از جمله چنین تصمیم مهمی پشت درهای بسته توسط دولت پنهان صورت می‌پذیرد."

مهدی کروبی سپس نظام و دولت را متهم کرده است که در مقابل اعتراض به حق مردم "با زبان تهدید" سخن گفته و "ماشین سرکوب با خشونت غیرقابل وصفی" بکار گرفته شده است. او خواهان تشکیل "کمیته مستقل حقیقت‌یاب" برای روشن شدن ابعاد سرکوب و شناسایی و مجازات عاملان تیراندازی مستقیم به سوی مردم و شناسایی عاملان تخریب اموال عمومی شده است.

کروبی خطاب به مسئولان جمهوری اسلامی نوشته است: "بترسید از آن روزی که مردم بفهمند در باطن ذات شما چیست و یک انفجار حاصل بشود."

کروبی در این پیام با اشاره به سخنان اخیر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران و سالار آبنوش، فرمانده عملیات سازمان بسیج، این سخنان را "عجیب" و "سفیهانه" توصیف کرد و نوشت: "ریشه و بستر اعتراضات اخیر را باید در فساد، تحقیر، تبعیض و نابرابری حاکم جست‌وجو کرد نه در آن سوی آب‌ها."

حسین سلامی، دوشنبه ۴ آذر در تجمع حامیان حکومت ایران در میدان انقلاب تهران گفته بود: "جنگی که این روزها در خیابان‌های ما آغاز شد یک سناریوی جهانی بود. (…) دشمن حتی تلاش می‌کرد از پوشک بچه استفاده کند و به پوشک متوسل شده بود تا ملت ایران را آزار دهد. بنزین بهانه بود و او در جست‌وجوی شکست ایران بود."

پیش از او سالار آبنوش، فرمانده عملیات سازمان بسیج نیز ۳۰ آبان اعتراضات سراسری در ایران را "جنگ جهانی تمام‌عیار" خوانده و گفته بود: "جنگ جهانی تمام عیاری علیه نظام و انقلاب وضع حمل کرد و خوشبختانه نوزاد آن در لحظه تولد فوت کرد."

مهدی کروبی، از رهبران جنبش موسوم به سبز (۱۳۸۸) به همراه میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد از ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ در حصر خانگی به‌سر می‌برد اما تاکنون در هیچ دادگاهی محاکمه نشده و محکومیتی هم دریافت نکرده است.