کفگیر سپاه در ته دیگ ارتش | دوران کرماشان

گزارش‌ها از ایران حاکی‌ست که ارتش جمهوری اسلامی درصددد است تا روش خود برای عضوگیری از بین شهروندان ایرانی را تغییر دهد. به‌نظر می‌رسد این اقدام در ارتباط با تحولات جدید منطقه‌ای و نیز سیاست داخلی ایران باشد

گزارش‌ها از ایران حاکی‌ست که ارتش جمهوری اسلامی درصددد است تا روش خود برای عضوگیری از بین شهروندان ایرانی را تغییر دهد. به‌نظر می‌رسد این اقدام در ارتباط با تحولات جدید منطقه‌ای و نیز سیاست داخلی ایران باشد

 

از همان ابتدای روی کار آمدن جمهوری اسلامی و تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش جمهوری اسلامی رسماً به حاشیه رانده شد؛ به‌طوریکه در یکی دو دهه‌ اخیر، این نیرو رسماً کنترل و وظیفه خود در قبال "دفاع از ایران"! را از دست داده و توان رقابت با اقدامات جایگزین سپاه را ندارد. این روند تا آنجا ادامه پیدا کرده است که در طی برنامه‌هایی منظم و حساب شده، به‌مرور توان و تجربه موشکی، تسلیحاتی، رزمی و لجستیکی ارتش به سپاه واگذار شد و سپاه پاسداران روزبه‌روز نقش کم‌رنگ‌تری را در "دفاع از مرزهای حاکمیت جمهوری اسلامی" بر عهده گرفته است.

 

به حاشیه راندن عمدی ارتش توسط سپاه پاسداران درحالی صورت می‌گیرد که با گذشت زمان و سپری شدن عمر جمهوری اسلامی، روزبه‌روز خطرات و تهدیدات خارجی بر این نظام افزایش می‌یابد. به‌همین دلیل ظاهراً سپاه و حاکمیت جمهوری اسلامی درصدد افتاده‌اند تا این‌بار از پتانسیل ارتش استفاده نموده و با استفاده از این روش، موضوع را از "جنگ سپاه و جمهوری اسلامی"، به "جنگ تمامی ایران و ایرانیان" تغییر ماهیت دهند. طبق این برآوردها، نیروی انسانی ارتش می‌تواند به‌عنوان یک منبع مهم برای "جنگ احتمالی غرب و یا کشورهای عربی" در برابر جمهوری اسلامی مورد استفاده قرار گیرد.

 

با این تاکتیک، سپاه و حاکمیت می‌توانند با سازماندهی غیرمستقیم ایرانیانی که به دلایل ایدئولوژیکی تاکنون نتوانسته‌اند آن‌ها را با خود همراه سازند، حس ملی‌گرایی آن‌ها را تحریک کرده و از قدرت آن‌ها برای دفاع از جمهوری اسلامی در برابر غرب استفاده کنند؛ امری که به‌نظر می‌رسد ارتش جمهوری اسلامی نیز درحال همکاری‌ای ناخواسته در این زمینه می‌باشد. سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران در اظهاراتی اخیراً از "تغییر در دستورالعمل عضوگیری نیروی ارتش" سخن گفته است. طبق این دستور‌العمل جدید، بجای فراخوان هرساله  آزمون‌های استخدامی ارتش، نهادهایی در تمامی شهرهای ایران تأسیس می‌‌شوند که طبق آن، باید افراد مناسب و با استعداد! برای عضویت در ارتش شناسایی و برای آن‌ها ""دعوت‌نامه"" فرستاده شود؛ امری که تاکنون در تاریخ ارتش ایران به‌نظر بی‌سابقه می‌رسد و نشان از تحولات پشت‌پرده سیاسی و دخالت مستقیم سپاه پاسداران دارد.

این اظهارات فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی درحالی منتشر می‌شود که در روزهای گذشته ویدیویی منسوب به یکی از فرماندهان ارتش ایران در فضای مجازی منتشر شده است که در آن نیروهای امریکایی از فکر حمله به ایران برحذر داشته می‌شوند. با تمام این تفاصیل دو نکته در این تحولات به چشم می‌خورد: جمهوری اسلامی و سپاه حمله نظامی به ایران را بیش از هر زمان دیگری نزدیک می‌بینند و دوم اینکه: سپاه دیگر به مانند دهه‌های اول انقلاب توان سازماندهی مردم را ندارد و به‌همین دلیل باید به وسیله ارتش، این کمبود جبران شود.

تغییر رویکرد ظاهری سپاه نسبت به ارتش ایران درحالی اخیراً بیشتر شده که پرسنل ارتش در طول ۴ دهه حاکمیت جمهوری اسلامی، با افزایش هر روزه تبعیض‌های سازمان یافته مواجه شده‌اند. به‌طوریکه بر خلاف کارمندان سپاه، پرسنل فعال و بازنشسته ارتش ایران حتی توان تأمین مایحتاج اولیه زندگی خود را نداشته‌اند.